Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av Meduza »

Gör så :)

Jag gav mig btw på att modifiera din HAL-fil för att få in debounce på switcharna, här är den:

Ska inte lova att jag hållit tungan rätt i mun, men tycker det ser rätt ut :) (prova och se om det funkar)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av ochkl0620 »

Oh tack! Bara det att... Jag har bytt fräsdator till en lita vassare maskin, Denna tog visst lite stryk med när vi tappade den via inlastningen.
Jag kör fortfarande Ubuntu men LinuxCNC istället för EMC2, dock gjorde jag konfigen precis som den gamla då det var identiskt :)
Då borde väl denna filen fortfarande passa?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av Meduza »

ja om du kör på samma config-filer så bör det vara noll problem, dom är specifika just för maskinen, inte datorn.

Om du inte insåg det så kan du alltså bara kopiera config-mappen från gamla datorn och använda som config på nya datorn.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av ochkl0620 »

Jo tänkte på det men det var ändå smidigt att bara skriva in samma saker :)
Dock har jag ett litet bekymmer med det nya, rättare sagt 2 :P
Det första: När jag stänger av datorn startar spindeln, så gjorde inte den gamla :P
Det andra: Jag har ju ingen grundläggande kunskap om hur man SKA göra är man använder programmet utan har testat mig fram. Så när jag ska fräsa en grej så har jag joggat fräsen dit jag vill att den ska börja och sen tryckt Touch Off på samtliga axlar.
Detta går inte här då programmet säger "Cant issue DMI command when not homed". Jaha då trycker jag på "home all" då, varpå fräsen rör sig saaaaakta tills den stannar när den nåt en endlägesgivare... Nej jag måste verkligen lära mig det riktiga sättet :P
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av Meduza »

Ang problem 1.) Att spindeln startar när du stänger av datorn beror på hur din parallellport viftar pinnarna... uppenbarligen drivs den åt andra hållet än vad den gjorde på den gamla laptopen så att den blir aktiv när du stänger av datorn, skulle väl kunna lösas genom att hänga på en liten kraftigare pulldown mot jord om din port orkar driva det i aktivt läge då...

Ang problem 2.) Du börjar med att trycka "Home all" när du startar programmet för att maskinen ska gå till hemläge så att du får koordinatsystemet rätt mot bordet, nu vet jag dock inte hur du har konfigurerat homing om du har skrivit in nya inställningar i stepconf, jag hade nog hackat filerna lite manuellt och bland annat konfigurerat högre hominghastigheter tror jag.

Z hade jag stängt av så att den inte homades med "Home all" då den endast används som tool-probe.

Sen kör du ut till kanten på materialet där du vill ha koordinaten 0,0,0 och trycker touch-off på X respektive Y, går ner med spetsen på fräsen till du precis nuddar materialet och kör home respektive touch-off på Z, om objektet är i metall så kan du använda Z-proben och lägga direkt mot metallbiten och använda för att köra "home" så att den går ner mot arbetsstycket och nollar precis på ytan, med lite konfig så kan man köra den på alla material och kompensera för mätplattans höjd, men det har jag nog aldrig confat...
anojak
Inlägg: 223
Blev medlem: 4 oktober 2011, 12:20:55

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av anojak »

ochkl0620:

När du köpte ArtCAM, köpte du bara "standardprogrammet" eller köpte du med några tillägg? Har laddat ner demoversionen och trivs verkligen men programmet så funderar på att köpa det. Men insåg snabbt att kostnaden skulle skena iväg om man ska ha alla tillägg och då kanske jag nöjer mig med mitt gamla QiuickCAM Pro istället.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av kankki »

Vi har i alla fall nöjt oss med bas ArtCam Express. Har räckt till 99% av fallen.

Dock köpte vi till Advanced 2D machining modulen så man får lägga till "tabbar" på profilfräsningar så inte biten flyger iväg. Men den var inte så dyr om jag minns rätt.
anojak
Inlägg: 223
Blev medlem: 4 oktober 2011, 12:20:55

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av anojak »

Tack för infon! Om det räcker för er räcker det definitivt för mig. Det blir att köpa ArtCAM Express i eftermiddag då :D
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av ochkl0620 »

Han fortsatt att använda den gamla datorn tills nu, har fixat en ny då den andra jag installerade strulade med USB portarna.
Men som sagt, med LinuxCNC 2.5.0 så måste maskinen vara i sitt hemläge för att det ska gå att trycka Touch Off. Men hur sjottan ställer jag in axlarnas hemlägen?
Som det är nu går maskinen in i väggen när den ska hem.
EDIT: Lite fel, axlarna måste vara i sått hemläge för att kunna starta ett program.
Fattar inte grejen riktigt.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av ochkl0620 »

Har bråkat i timmar nu men kan fan inte komma på hur jag bestämmer axlarnas hemlägen?
Är det en hel vetenskap eller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av Klas-Kenny »

Kör axlarna till hemläget manuellt (ena hörnet förmodar jag, med Z i topp) och sen ligger det väl under Machine-fliken ytterligare en flik "Homing" där du kan nolla alla axlar. :)

Edit: Men det ska väl även gå att köra alla automatisk homing på något vis om man har hemlägesbrytare.. Vet dock inte hur, har aldrig gjort det då jag inte har dem inkopplade på min fräs.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av ochkl0620 »

Maskinen är körd till hörnet jag vill ha som home.
Under Machine-Homing finns bara Home all axes, Home X, home Y och home Z
Under Machine-Unhoming finns bara Unhome all axes, Unhome X, Unhome Y och Unhome Z
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av Klas-Kenny »

Och om du trycker på Home All eller Home "var axel för sig", vad händer sen?

Ska ju bara vara till att göra det, och sen köra Touch Off där man vill ha den relativa nollan.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av ochkl0620 »

Home all så går Z ner i bordet, home X och Y gör att de går tills den träffar en endlägesbrytare och stannar med meddelandet "joint 1 on limit switch error". Dock kör den lite fram och tillbaka innan den stannar, typ som finjustering eller nåt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kraschkurs i att göra enkla bokstäver med CNC [delad]

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, du har LinuxCNC konfigurerat för automatisk homning, inte som jag är van vid..

Misstänker att det "bara" är Z som är problemet då, har för mig att där brukar vara någon liten markering bredvid varje axels koordinater om den inte är homead? Är där någon liten markering bredvid Z's koordinater?

Leta dig in i konfigurationen för LinuxCNC och ta dig fram till Z configuration, där borde du kunna ändra home-direction så att den ska köra åt andra hållet.
Skriv svar