H.O's Pick and place.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av eeedis »

Grym maskin! Imponerande bygge! :bravo:
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av H.O »

Tackar ödmjukast!
Har spenderat det senaste dygnet på att konfigurera Smoothie-kortet och OpenPnP. OpenPnP är verkligen flexibelt men det är INTE lätt att konfigurera. De mest grundläggande sakerna går att ställa in genom GUI't men för det mesta måsta man hacka xml, klipp & klistra, ändra osv. Helt sjukt tidskrävande och krångligt men jag är övertygad om att det blir bättre med tiden.

Hur som helst så kan jag nu jogga maskinen och steg/mm etc är kalibrerat. Bägge munstyckena går att styra (upp/ner och rotation). Nedåttittande kameran är kalibrerad så det går att klicka i video-fönstret och maskinen flyttar sig till den position där man klickade. Referens-körning fungerar.

Själva huvudet är färdigt och alla ventiler inkopplade. Trodde jag skulle kunna börja utan "puff-ventilerna" men det visade sig att komponenterna inte släppte från munstycket enbart av att stänga vakuumet så det fick bli att montera de också. Styrningen av ventilerna fungerar från en terminal men ännu inte från OpenPnP så det är nästa grej att ta hand om. Därefter blir det feeders. Även de funkar att styra från terminalen så det är "bara" knofigurering i OpenPnP som behövs - blir väl ett par dygn till.... :lol:

En bild på det "färdiga" huvudet (kan snyggas till ytterligare):
Head 2016-08-06.jpg
Och en överskitsbild på maskinen som den står just nu (konstruktionen med feeders på framsidan är verkligen INTE optimal):
Machine overview 2016-08-06.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av eeedis »

Har du bra kontakter i "plockbranschen" så du kan köpa verktyg?

Jag kom ju på att jag har lite delar från Sony-plockrobotarna jag har skruvat isär, det satt ju en hel del småverktyg på dessa maskiner. Små vakuumdon, små givare och gripklor. De hade använts för att plocka delar till Ericsson-telefoner, kan ta någon bild om det kan vara intressant att utöka din verktygspark.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av H.O »

eeedis, glömde svara på ditt inlägg tidigare, ber om ursäkt.
Nej, jag har inga kontakter inom "plockbranchen" och det är klart att sådana prylar är intressant men om det suttit på robotar så är det nog mestadels avsett för "moduler" vilket gör att det är lite större prylar - gissar jag.

Ligger på "the bleeding edge" med OpenPnP och inväntar funktionalitet och bugfixar därifrån så det är små steg framåt - men, än dock framåt.

Jag lyckades krascha ena munstycket så själva hållaren blev krokig men det är nu åtgärdat. Och så passade jag på att göra följande, inte så upphetsande, klipp som visar hur mjukt och fint drivningen av munstyckena går - 0.01°/steg (teoretisk upplösning alltså):

freppac
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 februari 2009, 13:49:58
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av freppac »

Riktigt imponerande maskin!! :bravo:
Håller själv på med en ...fast inte riktigt lika seriös :)
Vad tycker du om openpnp? har småkollat lite på det men funderade från början på att göra ett helt eget mjukvara.
Tar ju dock mycket från den redan begränsade tiden så att kunna använda openpnp vore grymt.
Hade varit kul å höra dina åsikter om det, hur pratar den med din maskin tex?
/Freppac
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av H.O »

Jag är imponerad av OpenPnP och framför allt av Jason som står för >98% av jobbet bakom. Det känns som allt han gör med programmet är extremt genomtänkt, inga ful- eller snabbhack.

Det är open source och för de som är programmerare är det nog den bästa språngbrädan man kan få om man vill "ta nått" och själv bygga vidare på (och/eller bidra till projektet såklart). Jag är ingen programmerare så jag får förlita mig helt på Jasons goda vilja att driva projektet framåt. Det har inte visat sig vara fel beslut ännu i alla fall.

Och, förutom att skriva eget, från scratch, vilka alternativ finns? Inga som jag hittat.

Det finns stöd för ett antal olika enheter i OpenPnP (TinyG, GRBL etc) men den mest flexibla och rekommenderade är GCodeDriver och det är vad jag använder ihop med ett 5-axligt Smoothieboard. Tyvärr stödjer det inte mer avancerad motion controllers som t.ex PoKeys, KFlop.

Min setup ser ut som följer:
OpenPnP -> USB -> Smoothieboard -> Motordrivsteg
och
OpenPnP -> USB-to-RS485 -> HeadPCB och Feeders.

OpenPnP har ett antal inbyggda kommandon (Enable, Disable, Home, MoveTo, Pick, Place etc) och du kan själv konfigurera vad OpenPnP skall skicka till själva styrsystemet för respektive kommando. Allt sånt konfigureras genom en .xml fil, t.ex

Kod: Markera allt

<move-to-command>G0 {X:X%.4f} {Y:Y%.4f} {Z:Z%.4f} {Rotation:E%.4f} F{FeedRate:%.0f}
M400</move-to-command>
Och så finns det "sub-drivers" vilket betyder att olika kommandon kan skickas till en, eller flera, enheter. Så i mitt fall skickas "move-to" kommando till Smoothieboard via COM4 och kommandon för ventiler och feeders ut på RS485-bussen via COM7.

Så, väldigt flexibelt men inte lätt att konfigurera. Med allt detta sagt så fungerar ju inte min maskin och jag har ju därför inte heller ANVÄNT OpenPnP ännu så vi får väl se vad jag tycker om/när jag kommer dit.....

Har du nån projekttråd? Om inte, fixa det! :D
freppac
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 februari 2009, 13:49:58
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av freppac »

Tack för svar! Får gräva djupare i detta helt klart!
Har jobbat med .NET programmering så det naturliga från början var att göra eget....men det är ju ett gigantiskt projekt i sig med vision å allt så det lutar nog år openPNP ändå.
Har dock en liten speciell konfiguration på min mekanik så jag vet inte riktigt om jag kommer få det att lira med openpnp.
Jag kör två huvuden som går individuellt på en fast X-axel. Sedan rör sig kortet/korten på y axeln....ungenfär som en Mydata med dubbla huvuden.....fast lite enklare då :vissla:

Projekttråd finns men har inte updaterats på länge...detta är mitt långkörarprojekt :)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... cs#p978533
Så det som står där är ganska inaktuellt...verkligen..ser inte alls ut så nu....men lovar att updatera inom kort.

ett stort huvudbry för mig är feeders...ser att du kör rikigta...var får man tag på sånna??...vill ju självklart ha automatiska och jag har säkert gjort 100 olika konstruktioner...men inte varit riktigt nöjd än...
/Freppac
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av H.O »

Hurvida det är kortet eller huvudet som rör sig spelar ju ingen roll men hur man hanterar två individuella huvuden vet jag inte. Jag är tveksam till att det går med OpenPnP idag. Men du kanske kan lägga till det själv? OpenPnP är dock, som du säkert vet, skrivet i Java.

Ja, feeders är verkligen det stora problemet. Jag hittade mina på EBAY och har sedan dess letat efter fler men de som kommer upp kostar 5000:-/st (jag betalade ca 500:-/st) och säljaren jag köpte från har inga fler 8mm, bara större och det är inte SÅ sannolikt att jag kommer köpa IC-kretsar etc på rulle. Men, jag har i alla fall 17st dubbla 8mm vilket får ses som en bra början.

I dagsläget är det nog pneumatiska Yamaha-kloner som gäller, $50/st (billigare om man köper fler) men så tillkommer ju ventilblock och nått att sätta dom i. Allt sånt finns också att köpa men det kostar inte gratis. Om/när jag kommer i läget att jag behöver fler (och inte hittat fler av dem jag har) så blir det Yamaha-kloner.

Ha, har ju t.o.m själv kommenterat i din projekttråd, fast det är 3år sedan så.... Uppdatera gärna!
freppac
Inlägg: 240
Blev medlem: 3 februari 2009, 13:49:58
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av freppac »

jo det är ju java som gäller där....inte riktigt min kopp te om man säger så :)
Får se hur jag väljer att göra...just nu ligger fokus på mekaniken och kabeldragning för att få det att röra på sig öht.

Oj...500:- per feeder är lite mycket för min budget..även om det var billigt. Skall fundera lite mer på detta dock. Har mixtrat lite med lösningen att dra i tejpen...finns ju några som lyckats med detta å då löser man ju två problem...det trixiga är ju bara att dra lagom mycket varje gång...

Jo det va ju ett tag sedan det hände något där...men lovar uppdatering inom kort...måste barastäda bort lite innan det fotas så man ser nåt bara :)
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av H.O »

Alltså, $45-50 per feeder är det i SÄRKLASS billigaste jag sett, det kanske går att göra nått billigare själv men tänk på jobbet.

Men OpenPnP har ju inbyggt stöd för strip feeders med vision-assistans demo video. Gör (fräs, 3D-printa eller vad du vill) ett block som håller ett antal remsor. Köp snorbilliga RC-servon och använd som nerväxlade DC-motorer att dra av skyddstejpen med. Betydligt mer handpåläggning än "riktiga" feeders då det får plats en begränsad mängd komponenter men billigare blir det nog inte.

EDIT: Och så finns det ju experimentellt stöd på att plocka "lösa" komponenter. Detta är inget som, mig veterligen, har funnit sin väg till någon av de distribuerade versionerna så vill man leka med detta får man nog ladda ner Eclipse och källkoden (men med tillgängliga instruktioner så klarade till och med jag att ladda ner och kompilera koden).
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av DAP »

Gryymt imponerad av ditt bygge och din kunskap i ämnet.

Var bara tvungen att glo lite på youtube och hittade ganska galna maskiner :-)



Helsike vad det går undan, här snackar vi processorkraft och beräkningar :shock:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av lond »

Och då jobbar monteringscellerna i siemens linorna på jobbet fortare...

/// Marcus
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av H.O »

Ja man kan verkligen grotta ner sig i Youtube-klipp av den en häftiga maskinen efter den andra, och ju mer man ser desto fler sjuka idéer får man i huvudet....

Som av en händelse dök det upp ett gäng FUJI KG feeders på EBAY, 1700:- / st vilket alltså är >3ggr så mycket som jag gav men det billigaste jag sett sedan jag köpte mina.
Skriv svar