Bygga vedmaskin.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Är i fullgång med att bygga en vedmaskin, som jag pratat om nu nått år. Men nu är det på allvar får ju hem över 60 kubikmeterved som jag inte tänkt ta i alltför många gånger. :)

Iaf jag letar inspiration och lösningar på tuben. Jag har tittat på Pilkemaster Evo 36, jag tänker inte bygga precis sån där, för det kan jag omöjligt göra. Utan jag tittar bara på lösningar.

Jag funderar just på hur träbiten kan ligga kvar när man kör tillbaka anlaget/matningsbordet, varför följer inte trät med bakåt också då et följer med fram så snällt? Sitter det typ hulling/knivar på nått vis som gör att inte kan tryckas bak så lätt. Jag har tittat på flera filmer och jag kan inte se att nått håller tillbaka trät när man backar anslaget och matningsbordet.

Tänkte att det här kunde bli min vedmaskins tråd då det nog kommer bli en intressant resa av funderingar innan den står på vedbacken och gör nytta.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av svanted »

plåtarna som stocken ligger på har slitsar som pekar i matningsriktningen....
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är det fusk att samla ihop gänget och hyra in en maskin över en helg?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Inte fusk men undra om dom inte har annat att göra nästa år då det är dags att göra det igen.

Glömde att ta med in länk i mitt inlägg.
https://www.youtube.com/watch?v=-ND9ayl6UMI

svanted .... som den här teckna ---> ////////
Misstänkte det verkar väldigt effektivt, då man inte behöver bryta sig med att dra fram stocken samtidigt som det är lätt att konstruera, transportband är ju krångligare, lika så matarhjul.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danei »

Den här varianten var ny för mig.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av jpalsson »

Egentligen är väl en vedprocessor ganska enkel, en såg, lite hydralik och kanske ett transportband
Problemet som jag ser det är väl att bygga något som både är stabilt, rimligt säkert och som inte
kostar mer än att köpa en färdig maskin.
Allt beror väl på vad du har liggande i skrotlådan redan så att säga..

Fast, vedmaskiner behöver ju inte se ut som i klippet,

Det här hembygget tycker jag ser tufft ut,


En annan (gammal) maskin, tillverkad i Arbrå,


Annars, om man vill att det ska går fort,


Det är ju i princip samma idé som de vedklyvar som fanns innan skruvklyvarna, dvs. ett svänghjul med yxor.
Helt livsfarligt, men jag har sett såna här (http://www.huma.se/Historik_1359.html) köras i verkligheten
med två man, det går jättefort men är samtidigt helfarligt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Vad jag har liggande i skrotlådan? Jag har samlat på delar i flera år och nu har jag allt av vikt (tror jag). Resten kan jag köpa på studs, men jag funderar lite på sågmotorn, jag har en hydrualmotor som ser ut som en hydraulpump. Men gubben som sålde den på tradera för tre år sedan sa att det var en motor. Så om den inte fungerar någe bra så kan jag åka på att köpa en hydraulmotor. Funderar då på en F11, kan få en sån för 5 papp plus moms. Och då är den ny, bara att bulta fast drev för sågkedjan och åka. F11:an har rullagrad axel och tål massor av radielkraft, det har inte den motor jag har hemma, den är glidlagrad och tål därför inga stora krafter på axeln.

Det finns en gubbe ner i Lidköping som säljer vedmaskiner för 14kkr, men det är elsåg på den. Dvs han har tagit en valfri 230 V elmotorsåg och bultat fast den till ett långt handtag som man drar i. Jag tror inte på elsåg, tror den är för klen för att få lite flöde i vedtillverkningen
Visst man får en vedmaskin för 14kkr men vad är det för utmaning att köpa om man tror sig kunna bygga som man vill ha själv till lägre pris än en jämnförbar.

De där klyv utrustningarna du länkade till särskilt den sist är ju livsfarlig. Lätt att bli lemlästad.

Idag så har jag fixat med kniven, samt lite med tryckplattan.
Har fått tag på ett dunderhårt matrial, det gick inte att borra i, matrialet används tydligen som skyddsplåt i slitterskyddade fordon. Syns att det inte var lätt att fräsa det till kniv. :mrgreen:
Kniven blir bara 10mm tjock så den kommer nog mer skära igenom trädet, kniven som sitter på klyven jag bygger om är 20mm. Så det borde behövas mindre kraft att klyva vedbitarna, vilket är bra för då är det mindre risk att nått fastnar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag beställt en F11 hydrualmotor, har läst mycket gott om dem.
Den på bild komatsuforest.se.
Bild

Veden har kommit hel, lite stress moment.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danei »

Börjar du bygga nu så finns det inte en chans att veden är okej till den kommande vintern. Man brukar säga att veden ska vara kluven innan påsk för att vara torr till nästa vinter. Så du får snarare sikta på vintern 14-15 för den veden som kommit nu.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av persika »

Här är några filmer till...

Utan hydralik:


Roterande:


Vedklipp utan tvekan:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mycket intressant att kolla igen de olika metoderna.
Jag fastnade för två!
Den pulsernade med svänghjulet som tar kuggstången, även om jag är fundersam på slitaget på kugg och stång!
Den andra med det skärande hjulet och tvärställda klyvet var smart. Ett balans hjul till den och man är nära en riktigt bra maskin!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av orvar-e »

danei skrev:Börjar du bygga nu så finns det inte en chans att veden är okej till den kommande vintern. Man brukar säga att veden ska vara kluven innan påsk för att vara torr till nästa vinter. Så du får snarare sikta på vintern 14-15 för den veden som kommit nu.
Den mesta veden har torkat på rot, det är rester från en avverkning jag har fått hem, dvs den delen som inte går att sälja till sågerverken eller massafabrikerna.
Men annars har du rätt det vet jag.

Under hur kugghjulet ser ut efter 20 års användande på DR RapidFire Log Splitters
https://www.youtube.com/watch?feature=e ... dlPrc&NR=1

Klart svetstråden ska ta slut när man kommit igång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av danei »

Ved torkar extremt dåligt om den inte är klyvd. Man kan i de flesta fall se det som att den inte torkar alls. Jag har haft okluven ved inne i över ett år, när jag sedan eldat den så kokar det om veden.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har svetstråd! Men den bygger jag ju bilbanor med! 0,8 och 0,6 mm Men vilken maskin bygger du?
Den med puls dvs kuggstång skall ju inte vara svår.
Klart klokt att lagra kraften i de stora svänghjulen. Ett nytt sätt att se på de gamla!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga vedmaskin.

Inlägg av AndLi »

När jag bodde med ved körde jag första året med elmotorsåg och vedklyv och stapla på pallar.
Nästa år började jag fundera på en vedmaskin (finns en tråd här nånstans) men så surfade jag på nätet och hyrde en pilkemaster från blocket, för typ 2000 kr/dag. Det skulle jag inte ha gjort... Kommer ju aldrig återgå till motorsåg och manuell klyv, eller bygga något eget.
Och att köpa något eget för 60-70kkr när man kan hyra en ny maskin varje år?

Iof blev det bara ett år, sen såldes gården...

Tror jag körde igenom ca 20-30 kubik på en dag (LÅNG dag) med assistans av sambon.

Men bygg du en egen :D
Skriv svar