Konvertera ISO40 till BT40.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av NeoTech »

Så sitter o kikar på ISO40 hållare o inser jue att det är samma som en BT40 utan halsen för dragstången.
Och de som slog mig, o ngt jag inte riktigt lyckats googla fram - har ngn gjort en dragstång med gripper för BT40 till en ISO40 spindel ngn gång?
De där klassisk med ett rör, gripper en satans massa belleville brickor i ett rör bara o ngn form av "hävstång" för o komprimera den ??
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av säter »

Det finns ju vissa maskiner med verktygsväxlare som använder verktygshållare med hals.
Så det finns.

Jag har även en fräsmaskin med hydraulisk dragstång som använder standard ISO50/DIN2080.

Vad jag kan förstå av rubriken, så vill du köra BT40 i en spindel avsedd för DIN2080?
Det är fullt möjligt.
Adapters finns att köpa för dragtappen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av tecno »

Är nog tvärsom han vill göra säter.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av NeoTech »

Ja jag vill köra BT40 hållare med dragtapp i en ISO40 spindel. Så vill ha dit en hållare som kan greppa tappen o dra in den o hålla den kvar i en ISO40 spindel. Så funderar på om utrymmet som halsen tar upp kan användas för o passa in en gripper. Det ja klurar på om ngn har gjort det innan.

BT40 hållare kostar en bråkdel i jämförelse med ISO40 hållare idag. O slippa handskruva ngt varje gång man ska byta verktyg är. Well tacksamt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av tecno »

Ahaa, det var så du vill ha det. Trångt om plats är det gott om. Kikar du in så ser du hur pass lite du har att spela på.

Mitt fall blir det allt att fortsätta använda lilla butterfly skruvdragaren för dragstången. Finns ju ISO40 hållare nya till anständiga pengar men beg BT40 + dragtapp fungerar men behöver inte direkt bli så mycket billigare.
marsmi
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 juli 2010, 17:43:48
Ort: Spånga

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av marsmi »

Harrison retrofit automatic drawbar.
Andy Pugh har gjort det, visserligen iso30/bt30 till en Harrison fräs.

/Martin
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av H.O »

Det är nog svårt att svara på direkt eftersom vi inte vet exakt hur din spindel ser ut invändigt mer än att just DIN2080 passar.

> BT40 hållare kostar en bråkdel i jämförelse med ISO40 hållare idag

Kanske, kanske inte (beror på var man tittar), men är priset den största anledningen så kan du, som säter också varit inne på, köpa BT40 hållare och skruva dit en DIN2080-adapter. Och, de där DIN2080-adaptrarna har något de kallar OTT-spår (precis som en del DIN2080-hållare har) vilket antyder att de är anpassade för någon form av automatisk dragstång men jag har aldrig lyckats lista ut exakt hur det hänger ihop och hur man vet om ens spindel har "rätt" profil invändigt för att acceptera en dragstång från OTT (om man nu skulle ha råd att köpa en sådan).

Den länkade videon hade jag inte sett innan och det verkar ju vara idealiskt. Efter mina försök att bygga BT30-spindeln skulle jag dock köpa en färdig gripper alla dagar i veckan. I den länkade annonsen finns även måtten på grippern så då går det ju att se om den går ner i befintlig spindel, kanske det går att svarva en enkel hylsa med rätt profil och peta upp i spindelnosen - jag vet inte.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av swapper »

Här är ett annat exempel på en konvertering

http://www.cnczone.com/forums/vertical- ... cnc-7.html
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av säter »

Jag har bajonettlåsning på en av mina fräsmaskiner.
Det fungerar om man inte har automatisk verktysväxling.

Avhandlades i denna tråd.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3#p1060483
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av NeoTech »

Så för o klargöra, det är en Combi Mill jag tittar på o riva isär.
Köpte en Combimill med Sinumerik 3, och kikar på att konvertera den till LinuxCNC i ett första steg.
Nu råkar de vara så att jag har en hög.. hög med BT40 hållare ligger till en annan spindel o ett annat projekt ligger
köpte en sisådär 15st, ER32 BT40 hållare för en spottstyver. Därför ja vill använda dom.

Andy Pugh's lösning hade jag helt missat och e troligen en av dom intressantare. Lite problem blir det med hastighets väljning o annat på Combi Millen men har iofs ändå funderat på att låsa den i max hastighet bara o VFD styra motorn för spindeln. Frågan om inte en ball gripper skulle fungera tillsammans här. O hitta en gripper som e liten nog verkar vara ett problem i sig. Även om jag inte la ner alldeles för mkt tid googlandes på detta.

Bajonettlåsning, det måste ja säga va en av dom mer kreativa lösningarna. Ingen aning hur ja skulle maskina en sån , men måste jue självklart tittas på. Jag kommer nog inte satsa på en verktygsväxlare. Inte på den här maskinen som kommer mest få ta lite plats under tiden annat byggs.

OTT spår, ingen aning om hur de tänkt att de ska fungera bannemig =D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av tecno »

men har iofs ändå funderat på att låsa den i max hastighet bara o VFD styra motorn för spindeln
Jag gjorde så på min = glöm detta snarast och se till att få växellådan in i ekvationen, det kommer jag att bygga om för att få ordning på det hela.
Du kommer inte att ha något vrid kvar på låga varvtal för större verktyg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av persa »

NeoTech skrev:Så för o klargöra, det är en Combi Mill jag tittar på o riva isär.Köpte en Combimill med Sinumerik 3, och kikar på att konvertera den till LinuxCNC i ett första steg.Nu råkar de vara så att jag har en hög.. hög med BT40 hållare ligger till en annan spindel o ett annat projekt liggerköpte en sisådär 15st, ER32 BT40 hållare för en spottstyver. Därför ja vill använda dom.
NeoTech skrev:Bajonettlåsning, det måste ja säga va en av dom mer kreativa lösningarna. Ingen aning hur ja skulle maskina en sån , men måste jue självklart tittas på. Jag kommer nog inte satsa på en verktygsväxlare. Inte på den här maskinen som kommer mest få ta lite plats under tiden annat byggs.
Är maskinen bara en temporärmaskin så skulle i alla fall inte jag sträcka mig längre än till OTT-adaptrar. Två st. räcker som snikvariant (en för hållaren i maskinen och en för nästa hållare som ska in). Inte så många hundralappar för detta
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av NeoTech »

tecno skrev:
men har iofs ändå funderat på att låsa den i max hastighet bara o VFD styra motorn för spindeln
Jag gjorde så på min = glöm detta snarast och se till att få växellådan in i ekvationen, det kommer jag att bygga om för att få ordning på det hela.
Du kommer inte att ha något vrid kvar på låga varvtal för större verktyg.
Men hur 17 ska man få med växellådan i ekvationen. Måste jue nästan bygga en HAL komponent o styra två servon för o sköta rattarna isf. (och detta borde bli en helt annan tråd isf) ;D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av tecno »

Krångla inte till det nu, du behöver ju 'bara' positions indikering av växelläget som du givetvis växlar manuellt för värre brådis än så har du väl inte.
Det som är lite pyssel med är att få en encoder kopplad till spindeln 1:1 är ju önskvärt och gott om plats är det ont om.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Konvertera ISO40 till BT40.

Inlägg av NeoTech »

Ah jo det e jue defintivt inte gott om plats iaf, det kan man jue inte anklaga det för.
För encoder har ja funderat på en sån där liten "Rotary Encoder, 2500ppm", gick o hitta billigtpå ebay ( http://www.ebay.com/itm/252230312911 )
och sen borra ur ett T5 remhjul o passa ihop med dragstången. sen sätta samma storlek på encoder bara. Det borde ge en 1:1 positions givare som
kan dessutom prata tillbaka till servo kortet på en av encoder ingångarna.

Tricket e väl lite hur man får plats me den och samtidigt gör det enkelt o använda dragstången för verktygsväxlaren. För som du säger, trångbott.
Skriv svar