Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Tackar! Ja, det har jag. Allt som ser fräst/bearbetat ut har jag tillverkat. :)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Kabeldragningen fortsätter! :D
20130603332.JPG
20130603331.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Morgons
Inlägg: 257
Blev medlem: 4 september 2008, 20:57:37
Ort: Charlotte NC USA

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Morgons »

Hoppas du kortar robotslangen tills onsdag annars ska jag personligen skära av den :P oavsätt om det är kablar i den eller inte :P
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Haha! Jag får väl överväga att korta av den då... :P

(Var aldrig tänkt att den skulle bli så lång, bara blev så när jag testmonterade.)
Användarvisningsbild
Limestone
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2012, 10:51:59
Ort: Rydsgård

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Limestone »

Många sladdar blir det :tumupp:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Limestone; Och mer blir det!

Kabeldragningen tar sig! Nu är det bara en kabel kvar som jag kommer på för tillfället.
20130605339.JPG
20130605336.JPG
20130605341.JPG
Jag installerade även 2st nya attraktioner i elskåpet. Drivsteget till servon och 220VAC -> 24VDC konverteraren.
20130605338.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av DW »

-nu har jag läst o sett alla om ditt bygge under en timmas tid. Oavsett tillgång på bra maskiner så är jag mer nyfiken på vem du är
bakom spakarna. Jag missog mej på att du var en gammal verktygsmakare med för mycket fritid men icke.

1 Du är allså studerande, i vad och vad blir du när du är färdig utb.
2 Eftersom du inte är en gammal räv så gissar jag du är under 20 år... jag studerade efter 50 års ålder så vissa är lite tröga ;-)
3 Vad har du för bakgrund? Ingen normal stenkastade kille i din ålder klarar av att hantera ett sådant projekt med den noggrannheten.

Slutligen, ingen fråga utan ett påstående. Grabben du är en talang. Att ha tillgång till bra maskiner förändrar ju inte saken att man skall kunna behärska de oxå :tumupp:
Att du får ett jobb framöver är bara en tidsdfråga. (jag misstänker att du redan har ett på G.......)

IMPONERAD :bravo:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Hehe, det tackar jag för! Kul att du gillar det, det är även alltid roligt med kommentarer, speciellt av den graden! :D

Japp, jag studerar för tillfället i Ljungby till produktionsutvecklare men jag har kört mer på inriktningen cnc. Eftersom jag inte är så bra på själva produktionsutvecklingen skulle jag kalla mig för maskinoperatör eller dyl. har faktiskt inte tänkt så mycket på titeln. Kursen slutar om en vecka, så projektet måste bli klart snarast, även om det kommer bli på håret(om jag hinner klart).

Du är mycket nära på åldern. Jag är för tillfället 20 år, men fyller 21 i slutet av året.

Ja... Bakgrund... Jag är född i Sverige och har alltid haft ett intresse för elektronik, datorer och dyl. Det är mer på det senaste/2 senaste året/åren jag har kommit in i skärande bearbetning, mekanik och dyl. innan dess var det mycket datorer(det är det dock fortfarande). Jag pluggade IT på gymnasiet. Kan ju tillägga att jag gått denna YH utbildning i 2 år nu.

Ang. jobb så fick jag ett förra måndagen(jag börjar v.26), som verktygsmakare. Så jag ska börja tillverka verktyg för plastindustrin. :)

Kan ju vara snäll och bjuda på en bild med; https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7973_n.jpg
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av DW »

-ja, då hade jag ganska rätt, tillochmed på att du hade ett jobb :tumupp:
Inte fel med utbildning då kan du välja o vraka nu. Verktygsmakare lär väl finnas kvar så länge man tillverkar saker i Sverige även om det har
minskat betydligt på de senaste 30 åren. Själv har ingen erfarenhet men har en kompis som varit det och tyvärr hade nog företaget inte hängt med i
utvecklingen då de jobbade med manuella äldre maskiner. Så det är borta sedan många år.
Men jag tror på Sverige och att vi tar tillbaka mycket som inte funkar o tillverka i Kina.

Då hoppas jag du blir klar innan terminslutet och att du lägger in lite bilder när du kommit ikapp.
Så Lycka till med nya jobbet då :tårta:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av DW »

oj, gjorde en kopia ..
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Jag uppdaterar alltid denna tråden så fort jag har en bild. Så det behöver du inte oroa dig över. Jag kommer även lägga upp en film när maskinen är klar och jag fräser något.



Jag fick hem lite verktyg idag iaf. BT30 planfräsdorn, 40mm planfräs och en SK30 Weldon 25mm hållare.
IMG_0155 copy small.jpg
Jag fick även hem en touch-probe för några veckor sen.
IMG_0159 copy small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av swapper »

Sjukt snyggt!
Fick dåligt samvete efter att ha sett din kabeldragning, blev att jag drog om lite kablar själv faktiskt :) (inte för att det är i närheten ändå men men )

Den där proben kostar som en halv julafräs? :)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Hehe, Tackar!

Jag betalade 1600 kr för den.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Jag gjorde min spindel kompatibel med SK30 verktyg och inte bara BT30 idag. Konan är densamma men det skiljer lite vid drivtapparna.
20130610345.JPG
Sen har jag även byggt klart spänningsmatningen till optokopplaren och monterat den på en aluminiumplåt. Imorgon ska den monteras i elskåpet.
20130610347.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Limestone
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2012, 10:51:59
Ort: Rydsgård

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Limestone »

Var uppe och hälsade på idag eftermiddag, riktigt maffigt bygge "in the flesh" så att säga :tumupp: :tumupp:

Blev bara "lite" avis på alla maskiner som fanns i lokalen :vissla: för att inte tala om Julabesten :lol: gott jobb Mr3D :bravo:
Skriv svar