Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av JimmyAndersson »

Är det någon som vet vilken frekvens man får på spänningen till motorerna om man
kör med "helsteg" (1/1) på breakoutkortet/drivkorten som Jojje levererade till Lillasystrarna?

Det kanske förresten är parallellporten som genererar frekvensen.. Jo så var det ja.
Frågan är ändå den samma. :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av LaRdA »

Tja, det beror ju på hur du ställt in Mach3 eller vilket styrprogram du nu använder?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av JimmyAndersson »

Menar du att man väljer frekvensen där?

I Mach3, under "Motor tuning and setup" finns ju "Steps per". (Per vad? Minut?)
Jojje rekommenderade 133,3333 vilket då innebär ca 8000 steg per sekund.
Motsvarar det frekvensen vid helsteg?

Då blir i så fall svaret på min fråga 8kHz?



Lite längre svar hade troligen inte gjort ont. :wink:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av X-IL »

Steps per unit, i ditt fall troligen mm. Mach har olika kernelspeeds, lägst 25khz. Du ställer in hastigheten under motortuningen, sen kan du räkna fram frekvensen lätt
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av H.O »

Inställningen i Mach3, benämnd Steps per, är hur många steg (eller pulser rättare sagt) det går åt att för att driva mekaniken en "enhet" (mm, tum, varv, eller vad du nu vill). Om motorn körs med helsteg och driver en skruv med 5mm stigning (utan utväxling) så har du 40 steg/pulser per mm. Frekvensen på utgående pulståg styrs sedan av den angivna matningshastigheten, dock max det som ställs in dialogrutan för motortuning.

Om du har 40 steg/mm och ställer in en max hastighet på 20000 så blir frekvensen på pulståget, vid den hastigheten, 20000*40/60=13333Hz. Om du sedan, i ditt program, anger en lägre matningshastighet så blir naturligtvis frekvensen på pulståget lägre i motsvarande grad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack! Mycket bra förklarat. :)

Ett frågetecken bara:
"Om motorn körs med helsteg och driver en skruv med 5mm stigning (utan utväxling) så har du 40 steg/pulser per mm."

Hur fick du 40 där?
(Det känns som att siffran 8 har varit inblandad, men jag hittar ingen koppling till det.)


Sedan måste jag bara dubbelkolla:
X-IL nämnde Kernel Speed, som bestämmer max hastighet och du skrev "max hastighet".
Har jag har förstått rätt att:
"20000*40/60=13333Hz"

..blir såhär? :
[Velocity In's or mm's per min] * [Steps per] / 60 = frekvensen på pulståget.




X-IL:
"Mach har olika kernelspeeds, lägst 25khz. Du ställer in hastigheten under motortuningen, sen kan du räkna fram frekvensen lätt"

Allt är lätt när man kan det eller har ren tur. Andra (jag i det här fallet) får fråga i såna här trådar. :)

Kernel-speed har jag kikat på, men jag får inte riktigt in det i sammanhanget.
Jag har lärt mig (från Mach3 manual) att det är frekvensen på Mach3's driver
och max-frekvensen man kan få ut till motordrivarna.
Men jag har inte riktigt lyckats bena ut hur det används när man räknar.
H.O verkar inte ha använt det i förklaringen ovan.



Det ser ut som att jag behöver en liten lektion till för att polletten ska trilla ner helt och hållet. :)
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av Borre »

40 kommer i från stegmotorns 200 steg per varv. 200 delat på stigningen 5, 40 steg per millimeter.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av X-IL »

Skrev på mobiltelefonen, blir lätt lite kortfattade svar då. Men jag kan ta ett räkneexempel från min nya fräs. Förutsättningarna är:

20mm stigning på kulskruven
25kHz kernelspeed i MACH3
1/8-steg
200 steg per varv på stegmotorn

Antalet steg per mm blir då: 8*200/20=80

Maximal hastighet blir då : 25000(kernelspeed)/80(steg per mm) * 60(en hel minut) = 18750mm/min

Hade jag istället valt 1/4-steg hade maximal teoretisk hastighet varit 37500mm/min.

Hoppas det blev lite klarare.

EDIT: Men om man då vill få fram maxfrekvens så kan man alltså säga att det är bara att ställa upp maxhastighet som går i Mach3 så kommer du att få kernelspeed ut. Det finns säkerligen någon parameter till som kan ställa till det, pulsvidd till exempel men det är nog inget problem vid 25kHz i alla fall.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Frekvens på "helsteg" från Jojjes CNC-kort?

Inlägg av H.O »

Kernel frequency: Det är den frekvens med vilken Mach3's driver körs och således den maximala puls-frekvens som är möjlig att uppnå. Normalt sett ställer man aldrig upp kernel frequency högre än absolut nödvändigt.

Step per (unit): Antal pulser som åtgår för att driva mekaniken en enhet (mm, tum, grad, varv eller vad man nu har för "enhet")

Velocity: Max hastighet i antal "enheter" per minut. Sätt denna till 1000 och du kommer att få en matningshastighet på 1000 enheter per minut när du kör G0 eller jog med max hastighet. Frekvensen på pulståget blir då Steps per unit * Velocity / 60 - oavsett vad kernel frequency står på - så länge resultatet inte blir MER än kernel frequency (vilket indikeras av att kurvan i fönstret för Motor tuning går i taket).

Om/när man ändrar kernel frequency så måste man gå in i Motor Tuning och ställa in hastighet och acceleration igen annars stämmer det inte eftersom värdena då bygger på en annan kernel frequency.



Du har en stegmotor med 200 steg/varv, denna driver ett rundmatningsbord med en utväxling på 1:90, dvs det går åt 90 "motorvarv" för att dra runt bordet ett varv. Du vill ha rörelsen "graderad" i grader. Steps per unit blir då 200*90/360=50, det går åt 50 pulser för att köra bordet en grad.

Du vill kunna köra bordet med en hastighet av 60 var per minut, eftersom enheten nu är grader så ställer du Velocity till 360*60=21600.

Vad blir nu frekvensen på utgående pulståg? 21600 grader per minut * 50 pulser per grad / 60 sekunder = 18000Hz. Inga problem att köra detta på 25kHz kernel frequency. Detta är alltså frekvensen vid snabbtrnsport eller "full-farts-jog", vad den blir när du kör ett program beror såklart vilken matning du programmerar men den blir aldrig MER än 18kHz. Om du programmerar F500 (alltså 500 grader per minut) så blir frekvensen 500*50/60=417Hz.
Skriv svar