Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gimey
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 februari 2012, 11:46:58

Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av gimey »

Hej.

Är det någon som äger/har erfarenhet av en "DSMD25D" eller en "XJ9512" och som kan svara på hur kvalitén i själva maskinen är (lager, stabilitet, glapp, missljud, slutreslutat, etc).
Behovet för mig är att fräsa mindre aluminiumdetaljer.

Svar gällande andra maskiner är för tillfället inte intressant.

Hälsningar,
Jimmy Larsson
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av X-IL »

Tjena Gimey och välkommen!
Jag har inte erfaranhet av just den maskin du skriver om, men för lättare fräsning i aluminium (jag vet ju ungefär vad ni ska ha den till) så är det absolut helt OK. DSMD25D är tydligen samma maskin som BF20, den har många andra namn också. Denna site innehåller mycket info: http://www.bf20.com/

Ska ni handveva ett tag eller är det tänkt att konverteras omgående? Ni kommer inte att växa ur en BF20 i första taget, såvida det inte är stora paneler ni ska fräsa. Sök här på forumet på BF20 så får du massor av träffar. Jag tycker fortfarande att ni ska köpa en portal :)

EDIT: Det finns många av alla dessa fräsar med bara små eller obefintliga skillnader mellan modellnamnen. Hör av dig om du behöver lite mer vägledning sen vad det gäller verktygskonor, fräsar, kylning osv. Eller ställ frågorna här förstås!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av dar303 »

Jag har en DSMD25D från verkstygsstallet på jobbet och är nöjd. Den används för lättare fräsning i alu och borrning och har inte visat några dåliga sidor än faktiskt, har haft den i ca ett år.
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av slaith »

Jag håller faktiskt på och kollar på samma fräs.
Det som jag kan komma på är fördelen med den är att det är MK3 kona och den är på 1KW.
Tack vare MK3 så kommer jag att köra Tormachs TTS system, bara att köpa en adapter från MK3 till TTS.
Sen finns det en uppsjö med olika hålllare och grejer redan anpassat till deras system, och det verkar vara bra grejer.
Plus att det inte är allt för dyra hållare m m.
Sedan så kan man ju alltid kopiera hållarna med fast låsskruv, det kanske inte blir lika exakt som från fabrik.
Men det lär duga för att förborra med eller liknande saker, så behöver man inte köpa allt på en gång.

När man väl har konverterat allt så är det ju bara att tillverka eller köpa en luftkolv och montera på toppen på spindeln, så är det bara att släppa verktygen med en knapp eller pedal.
Jag kommer montera en pedal, mest för att ha båda händerna fria vid verktygsmontage.
Det kommer så på Tormachs egna maskiner.

Kanske bygga en egen verktugsväxlare? Det finns många exempel på folk som gjort detta på denna och liknande maskiner.
Den som gjort mest med sin är väl HOSSCNC på cnczone och youtube, han har gjort ofantligt mycket och dokumenterat i princip allt.
Jag hade nog gjort vissa saker annorlunda, men hans ideer är riktigt bra.

MK2 finns tyvärr mycket mindre saker till, och man måste special tillverka allt isåfall.
Fördelen med BF20 är väl reservdelstilgång och att man kan få den med färdiga kulskruvar, fast i teorin så borde samma skruvar passa på DSMD25D också.
Men det ska jag låta var osagt.

Jag skulle nog köpt med bordet till fräsen, sedan är det bara att bygga ett litet hus med dörrar runt CNC:n och montera allt på gummifötter.
Lite typ Anders Wallin, dett är nog den mest kompletta/modifierade "BF20" som jag sett.
Men han har gjort smarta val och den funkade jättebra verkligen.

Bara lite tankar och funderingar.

Mvh
Patrik

Edit: Stavar som en kratta
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av X-IL »

Har precis varit och levererat delar till samt kollat på Gimeys första riktiga fräsjobb i maskinen. Jag är helt stum, helt otroligt snyggt för att vara första gången, vissa har det bara!
:tumupp: :bravo:

Vet inte om Jimmy vill visa upp grejerna här, men det är i alla fall en steadicam-anordning. Min blygsamma roll var att svarva lite vikter.
ABBZ
Inlägg: 196
Blev medlem: 13 januari 2008, 16:12:01
Ort: Oskarshamn

Re: Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av ABBZ »

Jag tycker DSM25 är en riktigt användbar maskin, har konverterat den lite hastigt till cnc vilket ska förbättras vart efter.
Lite skrammel från fastspänningen till MK3konan men det kan man nog enkelt åtgärdat med en gummituta över hylsan.
Den behöver justeras/slipas på lite då endel bitar kan ta i mot vid ytterlägen eller nypa.(Tex Z vagnen och locket för lagerhållare till trapetsskruven tar mot i högsta läget)
Det är inget svårt men jag fick lägga lite tid på justering av olika områden.
gimey
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 februari 2012, 11:46:58

Re: Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av gimey »

X-IL, lägg upp bilderna om du vill :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Erfarenhet av fräsen DSMD25D ell. XJ9512?

Inlägg av X-IL »

Här är ett par halvusla bilder på vad jag tycker är otroligt bra gjort av en nybörjare. Det är alltså en steadicam med åtminstone tre justeringsmöjligheter plus möjligheten att hänga på de vikter jag svarvat till:
steadicam_plattform.jpg
steadicam_led.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar