Renovering av ASEA borrmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

Det finns en färgaffär i närheten som har en spektrometer? men det känns pinsamt att gå dit och be dem färgbestämma och sedan betälla 2-komponent hos någon annan. Dom säljer inte 2-komponentfärg. Men det går nog bra, jag känner dom rätt väl. Det är bara att säga som det är...

ASEA-grön har jag hittat koden på men för mig ser min maskin mer ut som gråblå än grönt. Men som sagt mitt färgseende är dåligt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av Mizzarrogh »

Ach, ta med litet kaffebrö så ordnar det sig. :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33777
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av Glenn »

janaf skrev:Det finns en färgaffär i närheten som har en spektrometer? men det känns pinsamt att gå dit och be dem färgbestämma och sedan betälla 2-komponent hos någon annan. Dom säljer inte 2-komponentfärg. Men det går nog bra, jag känner dom rätt väl. Det är bara att säga som det är...
Kan dom inte ens ta hem om du ber dom ?

Säg som det är, du vill ha tvåkomponen t och köper gärna av dom om du kan, annars får du vända dej nån annanstans
Användarvisningsbild
totteflash
Inlägg: 128
Blev medlem: 1 juli 2011, 00:35:55

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av totteflash »

För att göra det ännu mer komplicerat(?) att välja färg så finns det appar som talar om vilken färg som är i mobil-kamerans sökare.
Beror förmodligen på ljus och kamerans kvalitet kan man tänka... men ändå ganska ballt!
https://play.google.com/store/search?q= ... ker&c=apps
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

Jag ska fråga ifall dom kan ta hem 2-komponent färg. Först ska jag ha en grundfärg med zink i, som fäster på rent järn och aluminium. Inget slipbart eller filler vilket jag inbillar mig måste betyda att dom är mjukare.
Nu har jag i alla fall en påse med färgflagor, dom största som en tumnagel..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du skall måla aluminium eller zinklegeringar behöver du förmodligen någon typ av etsprimer till dessa partier annars kommer det att flagna efter en tid tror jag. :)
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

Med hjälp av kaustiksoda, Delfin färgborttagning och stålborste är nu alla delar mer eller mindre metallrena. All utom foten. Nu är det bara att handla färg. Jag ska grunda med någon zinkhaltigt först.
asea_bench_drill_26.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar