Renovering av ASEA borrmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av hcb »

:tumupp: för det här projektet!

>Snören håller ihop delarna så att jag vet var dom satt.
Så enkelt, så fiffigt. Det skall jag försöka lägga på minnet.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

Jag ska tvätta de gamla och sedan får jag se om jag byter dem eller ej. Är dom skadade eller nötta så ska dom naturligtvis bytas. Annars får jag se om dom får sitta kvar eller ska bytas. Speciellt borrspindeln vill jag ju ha så bra det går.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

hcb skrev::tumupp: för det här projektet!
>Snören håller ihop delarna så att jag vet var dom satt.
Så enkelt, så fiffigt. Det skall jag försöka lägga på minnet.
Vanlig persiennlina tål både fotogen och kokning med kausiksoda. Har testat :-)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av ochkl0620 »

:tumupp: :tumupp: Ska bli kul att se en så pass gammal maskin stå o glänsa sen :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av eeedis »

Mycket trevlig renovering! Bra jobbat :D

Smart med tråden! :tumupp:
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

Jag har identifierat alla kullager och ska byta dom flesta då man behöver dela hela maskinen för att byta dem. Lika bra att byta nu när maskinen är i bitar alltså. Alla lager är SKF i standardstorlekar.

Mern det här är ett spindellager som jag inte blir klok på.

6003 är ju standard och måtten stämmer ungefär med den, men det här är märkt 6003X C-15 . Är det någon som kan toleransbeteckningarna och kan tolka det? Var det toleransvidd och läge? Ytterdiametern? Det är ju ett gammalt lager så kan det vara en gammal beteckning? Jag har inte kvar min SKF-handbok och hittar inget på nätet och har ingen lämplig mikrometer....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej C-beteckningen står för att det har extra stort glapp, och siffran hur mycket..

Tyvärr är jag inte helt säker.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av tecno »

Det har jag för mig också men det där X:et är förbryllande
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

Spindelaxeln ser ut så här. Det problematiska lagret är det till höger. Båda lagren har samma nominella innerdiameter, 17mm. Båda monteras från höger så det vore vettigt om det högra lagret var några tusendalar mindre eller det vänstra var lite större så att axeln kunde vara några tusendelar mindre fram till lagersätet för det vänstra lagret. Men det är det högra som har den skumma beteckningen. Lagersätet för det högra är 17mm inom en tusendel enligt min mikrometer så innerdiametern verkar vara standard :humm:

Jag ser inget skäl till att ytterdiametern skulle behöva ha något udda värde för något av dem då dom är inte beroende av någon annan passning än sitt eget svarvade lagersäte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av Glenn »

Alltså, om jag minns rätt är det spelet i själva lagret som är skillnaden, inte ytter elelr innerdiameter.
ds77
Inlägg: 2225
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av ds77 »

C3 betyder mer spel, men andra siffror har andra betydelser om jag inte är helt fel ute...

en snabb länk http://www.wib-bearings.com/en/tech/tech_06.htm

Är det så dåligt att du måste byta det? Kan vara svårt att hitta exakt vad det ska vara för något menar jag...
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

OK. Kanske för att man vill att spindeln skulle ha lite rörelsefrihet då den påverkas av sidokrafter?? Men det känns fel att lägga in glapp i spindeln. På andra halvan av axeln, ovanför drivsplinsen (heter det så?) är det sfäriska lager. Den har en inre spline, två sfäriska lager på varsin sida om ett kugghjul. Det är ett glapp i splinen mot borrspindeln på kanske en tiondel så det borde inte behövas något extra spel i spindellagret tycker jag.

Bild: spindelaxel, splines, drivaxel
asea_bench_drill_19.jpg
Borrspindeln sitter alltså i det rörliga pinionhuset medan drivaxeln är fast i maskinhuset.
Jag har i alla fall mätt att det "vänstra" lagrets säte är ungefär 5 tusendelar större än det högra vilket verkar ju vettigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av tecno »

Det kanske är så att man har tagit hänsyn till värme expansionen och därav plockat in ett special lager. Högar blir lättare att montera pga mindre axel diameter för X lagret.
janaf
EF Sponsor
Inlägg: 2275
Blev medlem: 14 september 2009, 14:51:03
Ort: Stockhom Söder

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av janaf »

Om X C-15 är glapp i lagret så kanske det är något sådant... glapp bara i X-led?? Jag ska nog sätta in ett vanligt lager, se till att det nedre är fast medan det övre får sitta med en fjädrande bricka i axelns riktning. Så är spindeln på min högvarviga fräs gjort.

Sedan efterlyser jag en sådan här brytare. Med knopp :-) Det var det enda som gick sönder vid demonteringen. Skruvarna gick helt enkelt av..... Den är till den inbyggda belysningen som sitter i husets "snabel" nära spindeln. Montering: 12.5mm hål. Jag sätter in en LED-lampa för det är så himla svårt att komma åt att byta lampan. Lampan sitter egentligen inte bra, för nära spindeln. Skyddsglaset som sitter under lampan blir skitigt och det var ren tur att jag såg att det var glas där, så skitigt var det. Jag trodde det var en täckplåt för något. Brytare behövs väl egentligen inte för en LED-lampa heller. Den kan gå på när motorn startar. Men roligare om den fungerar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anton_Olsson
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 februari 2012, 20:46:54

Re: Renovering av ASEA borrmaskin

Inlägg av Anton_Olsson »

Bläddra liiiite ner på denna länk;
http://www.vehicle-wiring-products.eu/V ... /lever.php
Skriv svar