KFlop + KStep = Sant

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

KFlop + KStep = Sant

Inlägg av tecno »

Nya KStep är nu släppt på marknaden = ett drivkort för 4 stegmotorer.
KStep is a high efficiency 4-axis microstepping drive that can drive motors up to 5Amps @ 48V. In addition to the 4 motor drives KStep also provides addition I/O features: (16) 12-24V opto isolated filtered inputs, (2) opto-isolated relay driver type outputs good for 0.1A @ 30V, and one isolated PMW to Analog output. All controller signals are 3.3V LVTTL compatable. There is also an on-board voltage clamp circuit to protect against regenerative over voltage. KStep is designed to snap together with KFLOP for plug and play operation. A single 1:1 26-pin ribbon cable will provide all logic power, Step/Dir Signals, Enable, Relay driver, Analog PWM, and Opto input connections. Two KSteps can be stacked to drive a total of 8 motors.
Läs mer här http://www.dynomotion.com/
H.O
Inlägg: 5711
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: KFlop + KStep = Sant

Inlägg av H.O »

Nice! Mina initiala, personliga, reflektioner:
* "Bättre" data (högre ström) än en G540 och en hel del extra I/O men $100 billigare(!). Hur det är med prestanda får naturligvis tiden utvisa.
* Går ju även utmärkt att köra utan en KFlop om man så önskar men då inte lika mycket plug'n'play som exempelvis G540.
* Inte så smidig att ansluta till med IDC-kontakten för I/O så man får komplettera med nått plintkort.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: KFlop + KStep = Sant

Inlägg av tecno »

Exakt mina reflektioner med H.O, ska bli kul att se vad som skrivs om denna framöver. Börjat fundera på att byta ut mina Geckos och gå över till KFlop+KStep i min portal fräs.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: KFlop + KStep = Sant

Inlägg av torch »

Dags att lyfta denna tråd.

Är det någon som hört något mer om hur det verkar fungera?

Har en storebro combi-mill anno 1984 med sinumerik3 som jag måste konvertera och funderar på setupen med KFlop+KStep.
Originaldrivarna som sitter i maskinen verkar vara sköra och oekonomiska att reparera så detta känns ju vettigt.

Tolkar jag det rätt om man med KFlop+KStep får 16 optoisolerade ingångar och 2 optoisolerade utgångar?

Hade tänkt mig ett enkelt system, men det känns väldigt tunt med bara 2 utgångar?
Kan man expandera med ett KAnalogkort också, eller blir det då med Snapamp eller några andra drivar?
H.O
Inlägg: 5711
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: KFlop + KStep = Sant

Inlägg av H.O »

Är det stegmotorer på maskinen nu? Vad är det för data på dom i så fall?

>Tolkar jag det rätt om man med KFlop+KStep får 16 optoisolerade ingångar och 2 optoisolerade utgångar?
Japp, så ser det ut. Notera dock att de isolerade ingångarna har gemensam anod, se KStep hardware/Connectors. Men sen har du mer I/O direkt på KFlop-kortet (JP4 och JP6), dessa är dock inte anpassade för omvärlden så att säga så de behöver kompletteras beroende på till vad du ska ha dom. Jag tror inte att du samtidigt kan ha KStep och KAnalog eftersom både KStep och KAnalog ansluter till KFlop via JP7.
maba
Inlägg: 101
Blev medlem: 8 oktober 2010, 22:57:46
Ort: Hedemora

Re: KFlop + KStep = Sant

Inlägg av maba »

Jag håller på med en liknande konvertering jag kör med Kflop+Kanalog och original drivkort och det verkar fungera bra.
Nu har jag bara börjat "tuna" motorerna men allt verkar fungera fint.
Min combimill var fullt fungerande innan jag plockade ur Sinumerik systemet.
Tecno har gjort samma sak men har böt ut sina drivkort till Granit Device efter att de gett upp, dock så var hans maskin inte fungerande när han började så jag vet inte anledningen varför drivkorten gav upp för han, eller om de var dåliga från början?


Borde du inte ha DC-motorer på din maskin?
Är inte K-step för stegmotorer och SnapAmp 1000 för DC motorer?

Mina motorer är på 117V, 10,9A RMS, 43,6A peak

SnapAmp klarar 80V, 12,5A RMS, 25A Peak
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: KFlop + KStep = Sant

Inlägg av tecno »

Ja vad som var fel på min maskin vete fan rent ut sagt, men ut åkte Siemens styrningen. Sen brann en driver och skulle kosta >10k att få det fixat så då var ju matematiken enkel = GD VSD drivers.
SnapAmp är för klena så dessa var inget alternativ.

Har aldrig hört talas om någon CombiMill som skulle ha stegmotorer.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: KFlop + KStep = Sant

Inlägg av torch »

Den ska fungera fullt ut, jag har iaf kört alla axlar. För tillfället har jag dock fått felkoder jag inte förstår mig på, men hjälp med felsökning får jag nog ta i en separat tråd. Men först ska jag gå igenom motorerna göra rent kol etc. Kan vara där felet ligger då den stått i många år.

Motorerna är Contraves C 402-5 och dvs.117V, 10,9A RMS, 43,6A enl märkskylten, precis som dina maba, inte stegmotorer; my bad!
Gäller att hålla isär begreppen... :doh:

Då är inte KStep aktuellt för mig, utan KFlop+Kanalog precis som dig maba och Tecno. Får väl försöka få igång henne igen så man kan se om det blir med originaldrivarna eller något annat.

Dock inte lätt att få tiden att räcka till allt med en nykläckt i familjen.
Skriv svar