Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av Agwan »

http://www.blocket.se/stockholm/Abene_V ... w=1&last=1

Är det vettigt pris för maskinen och de grejerna?
Senast redigerad av blueint 10 september 2012, 21:04:03, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av Agwan »

Ingen som har ett litet hum om det verkar vara ett bra köp, eller om jag gör bort mig om jag investerar?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av NeoTech »

Har själv tittat på den där maskinen och upplever den väldigt prisvärd med tanke på att vissa maskinhandlare kan ta samma pris för en sån maskin i mycket sämre skick och inte med ett endaste verktyg eller ens skruvstycke.. hade ja inte vart osäker på höjden på den hade den troligen stått hos mig nu ;D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av tecno »

Har du de 80 som hela paketet kostar så slå till, ja kanske pruta lite och se till att få den hemkörd. Hadde jag pengarna och platsen så skulle den redan varit här.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av Krille Krokodil »

Ett fynd skulle jag säga, kvalitetsgrejor som ser ut att ha behandlats väl. En helt genomgången och renoverad gammal fräs i den storleken går på > 200K.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av eeedis »

Jag har en äldre Abene (VHF2 i någon variant) och när det gäller att köpa fräs så har jag lärt mig att det går att lägga hur mycket pengar som helst på tillbehör. Ju mer man får med vi köpet, desto bättre är det.

Det som ska avgöra ett köp är vad du ska ha den till, personligen hade jag aldrig köpt en manuell maskin för de pengarna, min känsla är att äldre manuella fräsar är ganska iskalla på marknaden. Företag köper inte dessa, det krävs helt andra saker för deras behov och det finns inte många privatpersoner som hostar upp speciellt mycket pengar för en fräs.

Det är som sagt var ditt behov som avgör. När jag köper en maskin så räknar jag inte med vad den har kostat (försöker förtränga det iallafall) utan vilken nytta den gör.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 484
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av Sinumerik »

Glöm inte kolla takhöjd, golvet samt elmatning också...
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av persa »

Abene med borrande pinol som denna är inte så vanliga och står alltid högre i pris än dom utan. Skulle dock kunna tänka mig att det pris som begärs är ungefär detsamma som en maskinhandlare skulle begära för samma vara i dagläget. Men vem vet säljaren fuskar kanske som maskinhandlare. Det är ju ett roligt gebit :)
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av H.O »

Är det verkligen pinol på huvudet som sitter på maskinen? Det sticker ut en "tapp" på sidan av huvudet men även om "spaken" och "veven" saknas så ser det inte ut som ett BS-huvud.

Det medföljande B-600 huvudet (som väl monteras i spindeln på standardhuvudet) har ju däremot pinol.

Jag tycker det ser ut som en mycket fin maskin med väldigt mycket tillbehör till ett överkommligt pris om man har den budgeten.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av persa »

Nä, B-600 huvudet måste ju med om man vill ha borrande pinol. Vad jag fattade var det också totalen för 80000,- som var intressant för TS

Totalen för 80000,- är vad jag tycker mycket intressantare än grundmaskinen för 50.000,-
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av tecno »

Den där bör man köpa hela paketet som ger en massa mervärde mad alla pinalerna runt i kring. Har en känsla av att det är en verktygsmakare som kommer att lägga av.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av Agwan »

Nu är den köpt (inte av mig då, men av min far), men pinolen och ställbara brotcharna var sålda på 0,18 nanosekunder. :(
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av Krille Krokodil »

Grattis, sådana här gamlingarna är mycket trevligare att jobba i än något nytt tjeck/kines-smäck. Tog din far alla de andra tillbehören?

Tror inte att marknaden är så kall för manuella maskiner, i alla typer av mekaniskt underhåll har man behov av dem och det är för hög inlärningströskel på CNC för att det skall vara vettigt att utbilda någon på det som bara behöver göra några småjusteringar på delar då och då.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av Agwan »

Jo, han tog allt. Tillbehören är ovärderliga för en hobbyist eftersom man har väldigt svårt att motivera enskilda köp när man väl behöver något för ett litet jobb bara. Men köper man i ett paket så får man rätt mycket saker för inte så hiskeliga pengar.

Maskinen var använd för att serva jet-motorer som jag förstod det.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Kan den här vara något? (Abene VHF3 metallfräs)

Inlägg av persa »

Det blir nog kanon :). Synd bara på pinolen, men det fanns nog många som inte tvekade på att komplettera upp sin maskin med det huvudet

Håller med Krille om att det helt klart finns en marknad för fina äldre manuella maskiner
Skriv svar