Diamond drag engraving!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av POS »

Det var enda kursen dom haft med två kursettor! :wink:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av X-IL »

Jag har lite brotschar liggande också, men enstaka bara, 5,6, 8, 10 tror jag och sen ställbara i lite större storlekar.


EDIT: Har säkert nån mer liggande, lite oordning på sånt just nu.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av POS »

Perfekt, vi kan prova och se om det funkar ihop med någon axel jag har.
Vi ska ju ändå fräsa ut en drevsats till din svarv nån dag.

På hållaren jag har nu så har jag borrat hålen och det blev skapligt bra men ett litet glapp går inte att undvika.
Senast redigerad av POS 16 september 2011, 22:19:25, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8270
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av X-IL »

vaxfan skrev:En diamant som går sönder vid så pass lågt tryck, är det verkligen en äkta diamant??
Fast det är klart, träffar kraften i fel riktning så kanske den kan spricka på samma sätt som när proffsen ska klyva en större diamant...
Det är väl relativt lätt att spräcka en diamant, det är inte världens "hållbaraste" material, men världens "hårdaste", långt ifrån samma sak. Och nu för tiden finns det väl något hårdare och därför satte jag citationstecken runt.

Jag tror inte att diamanten skulle må bra av att stå och stampa upp och ner i en hård yta, vilket ju fjädern i denna hållare motverkar också. Jag kan vara helt ute och cykla nu.

Är det inte dessutom så att dessa diamantstift görs av syntetisk diamant som är betydligt sämre än naturlig?

Hittade en intressant artikel om syntetiska diamanter och diamanthalvledare!!! http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/odla ... manar-akta
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av POS »

Prov i sten idag, min ena dotter fick sitt namn på en fin sten hon hittat.

Här var det uppenbart att trycket var för lite med den fjäder jag har i hållaren men jag körde om programmet 5ggr i stället och på så
sätt tror jag att det är lite snällare mot diamanten.
Så länge jag bara har en diamantspets så vill jag inte köra sönder den, när jag fått hem flera så kan man ju göra lite tuffare prover.

Stenen är ca 5cm bred
IMG_3225.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av Cano »

Håller med!
Borde det inte fungera med HM spets eller rentutav snabbstål om man ska gravera mjukare saker än sten?
Varför jag funderar är att jag brukar använda utslitna gängtappar som körnare (dom med spets i nosen) och de håller för den omilda behandlingen hur bra som helst.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av POS »

Jo det finns ju spetsar utan diamant också för den här typen av gravyr.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av LaRdA »

Jag gjorde just det när jag skulle provköra min fräs för första gången och jag inte hunnit koppla in spindeln än.
Jag satte fast en vanlig automatkörnare istället för ett frässtål för att få den fjädrande funktionen, fungerade över förväntan i aluminium iallafall.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av hcb »

Riktigt snyggt!
:tumupp:
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av POS »

Cano skrev:Bra inisiativ!

En tanke:
Nu vet jag inte vad gravyrstiften kostar. Borde man inte kunna använda en "slipskive avrivare"/"Diamond wheel dresser"? dom kostar inte så mycket.
Ebay länkar:
Länk
Länk
Nu har jag kollat upp med en firma som säljer båda vad skillnaden är, det är en större diamant av högre kvalite i stiften som är till för "drag engraving"
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10673
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av GeekJoan »

Snyggt som fan!
Har för mig att vi använde såna där till lätt böjda mässingsskyltar. Men då var materialet lackat så man tog bara bort lacken med spetsen, sen hade man på ett medel som gjorde mässingen svart just där man skrapat bort lacken. Blir typiska namnskyltar i finare trappuppgångar på östermalm...
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av POS »

Idag satte jag i dubbla fjädrar i hållaren, hittills har jag bara kört med en i.
Det blev skillnad till det bättre, djupare och mer synlig gravyr i aluminium som jag provade på.

Den första fjädern jag provade med var från en vanlig kulspetspenna, nu satte jag i en mindre med hårdare också så den fjädrande kraften är ungefär dubbet så stor nu.

Ska man köra i lite olika material så får man antingen ha en lång fjäderväg så man kan välja fjädertryck genom djupet på Z eller ställbart fjädertryck med justerskruv.

Alternativt kan man ju ha ett par olika uppsättningar med hållare och gravyrstift som har olika fjädrar.

För min del så tror jag 5-10mm slag och justerbart fjädertryck är det jag ska försöka fixa.

Bild på hur fjädrarna sitter finns ju i första inlägget.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag fattade inte hur det funkade först, men sedan trodde jag att jag kom på det.

Men när du skriver 5-10mm slag så blir jag förvirrad igen.

Skall det vara 5-10 slag per mm ??

Hur trixar du fram G-koden för att få den att lyfta/trycka och var hittar man diamantstiften ?.

Jag tyckte det var coolt och är klar intresserad om du får för dig att fixa hållare.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Diamond drag engraving!

Inlägg av POS »

Det låter som du har blivit förvirrad av att min fräs låter som den slår i filmen, det är bara att jag inte ställt om från halvsteg till nått mjukare ännu och att fart och accelerationen är ganska hög.

Gravyren ritsas bara in, det slår eller roterar inte.

Dom 5-10mm jag vill ha är fjädervägen för diamantstiftet för att kunna köra på böjda och ojämna ytor och för att kunna påverka trycket lite genom att köra olika djupt med Z.

G-koden är exakt samma som annan gravyr förutom att man inte startar spindeln.

Diamantstiften finns hos återförsäljare av gravyrmaterial mm
Skriv svar