Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Tecno bygger SÄNKGNIST
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=43978

Författare:  tecno [ 16.17 2010-07-20 ]
Inläggsrubrik:  Tecno bygger SÄNKGNIST

Hej å hå me fabbo Bengt :lol:

Dags att dra igång ett nytt projekt dvs en sänkgnist = modell enkel. Denna ska jag i första hand ha till att gnista hål för trådgnistning och för reparations arbeten typ borttagning av avbrytna gängtappar och skruvar.

Grunden är en fd. dispenserings enhet av nåt slag som jag köpte för en massa år sedan som nu ska modifieras lite så att den nuvarande nålen skall erättas med isolerat 'gnist verktyg'.
Styrning av nya 'gnist verktyget = nålen' sker upp och nertill med isolerande material samt att nuvarande fäste skall modifieras så att den blir elektriskt isolerad.
Bilaga:
DSCF4091.JPG

Stay tuned, mera om detta framöver.

Författare:  Andy [ 19.08 2010-07-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Tecno bygger SÄNKGNIST

Nice!

Jag har en kollega som skulle behöva en sådan, för avbrutna gängtappar alltså!
Och då är det inte bara M3 vi pratar om utan han kan lätt bryta en M10 utan att anstränga sig. :lol:

Följer med "spänning" fortsättningen! :tumupp:

Författare:  grym [ 19.13 2010-07-20 ]

klart intressant projekt

en rörsänkgnist hadde varit underbar i många situvationer

Författare:  tecno [ 19.18 2010-07-20 ]

Vilka dimensioner pratar du om grym?

Författare:  LaRdA [ 21.30 2010-07-20 ]

Även jag har funderat på en sänkgnist just för bortagning av gängtappar och liknande så det ska bli spännande att följa bygget.

Författare:  tecno [ 21.40 2010-07-20 ]

Bilaga:
tapedm2.jpg

Här ett förslag till riktigt enkel variant som inte kostar skjortan (nja lite då). Man får då manuellt sköta 'trycket' av verktyget mot det som ska 'behandlas'.
Kanske att man vidareutvecklar 'trycket' till en välbalanserad arm som bara har ett litet tryck men ändå följer med, lite labbande så funkar det också.

Författare:  grym [ 22.18 2010-07-20 ]

för min del 3-10mm, vätska genom röret

får se om jag får tummen ur

mycket smidigt sätt att få hål i hårda metaller

Författare:  tecno [ 22.26 2010-07-20 ]

Grym, inte större så lär det ju gå att fixa till. Vätska genom röret är givet.

Förslag på dielektrikum?

Författare:  grym [ 23.50 2010-07-20 ]

har inte ens kollat på det hela

får kolla med min kompis som kör trådgnist på sitt jobb vad dom har

Författare:  Krille Krokodil [ 12.14 2010-08-05 ]

tecno skrev:
Här ett förslag till riktigt enkel variant som inte kostar skjortan (nja lite då). Man får då manuellt sköta 'trycket' av verktyget mot det som ska 'behandlas'.
Kanske att man vidareutvecklar 'trycket' till en välbalanserad arm som bara har ett litet tryck men ändå följer med, lite labbande så funkar det också.
Elektroden skall aldrig röra arbetsstycket utan där skall alltid vara en liten spalt för dielektrikumet att flöda fritt. Ju fortare man spolar bort det bortgnistade materialet desto effektivare går gnistprocessen. Du har ju mekaniken för detta klar, det är bara en microprocessor som behövs till att styra stegmotorn efter någon princip, gnistningar/s eller något liknande.

Billigast och enklast dielektrikum är avjoniserat vatten. Det är mycket slagg som skall filtreras bort så du behöver ett stort filter, D30 cm x H50 cm kanske. Den här enheten kan ju vara gemensam för både tråd- och sänkgnisten. http://www.skarpverktyg.se/filter.html

Författare:  meconer [ 20.25 2010-08-05 ]

http://www.youtube.com/watch?v=uUN4_-xp1Wc

Jag vet inte om jag har länkat till den här videon förut. Men den förklarar i alla fall bra hur en sänkgnist fungerar.

Författare:  tecno [ 17.08 2010-08-14 ]

Dags för en liten uppdatering, har inhandlat 1st Durst M601 förstorings apparat som jag har slaktat och tagit vara på det som går att använda.

Bilaga:
DSCF4128.JPG

Platta - Pelare - arm som slaktats (färghuvud-neghållere-bälg mm)
Lite planfräsning så att Z axelns styrning får plats, en rörelse på ca 65mm får jag denna vägen.

Bilaga:
DSCF4130.JPG

Bilaga:
DSCF4132.JPG

1st ER 20 spindelaxel för gängning som införskaffades tidigare kommer väl till pass här.
Spänningsmatningen kommer att ordnas med en utstående tapp som låser hylshuvudet axiellt.
Ev. kommer jag att fixa med en slang anslutning på motsatt sida för att få till ett flöde av dielektrikum axiellt för solida elektroder.
För rör elektroder kommer dielektrikum att påföras genom spindelaxeln.

Bilaga:
DSCF4134.JPG

Här en närbild på Z axelns fäste och den planade ytan på armen.

Bilaga:
DSCF4135.JPG

Ungefär så här kommer spindeln att vara placerad, monteras i isolerande skivor upptill och nedtill.

Detta var dagens ryck och nu är gubben slut i bena, som sagt...... sakta men säkert :D

Stay tuned...

Författare:  säter [ 13.49 2011-01-24 ]

Intressant det här med gängtappsgnist.
Speciellt ett aggregat som man monterar i maskinspindeln och använder vanlig skärvätska som dielektrikum.

Undrar hur de har löst oscillatorn?
Är det bara en mekanisk oscillerande rörelse?

http://www.ikema.cz/eromobil/eromobil.pdf
http://www.waldmannweigl.de/d/download/ ... NGL_A4.pdf

Här är en avslutad auktion på Ebay.
1000EUR, det är nog tveksamt om man kan bygga en hemgjord för de pengarna.

http://cgi.ebay.de/eromobil-er230-s-/280615942429

Författare:  tecno [ 13.56 2011-01-24 ]

Här har du en komplett ritnings sats för en sänkgnist, har denna som grund till mitt bygge.

http://www.camtronics-cnc.com/edm-plans.asp

Författare:  tecno [ 21.01 2011-09-10 ]

Dags att få tummen ur och börja få ihop en generator till denna.

Har bestämt mig att gå på Ben Flemings generator bygge som det finns en bok om samt gott om info på nätet, ev mindre ombyggnation/modernisering.

1. leta reda på lämplig låda ( kanske att jag klämmer in den 19" racket jag har till trådgnisten )
2. Trafos = fixat
3. Effekt motstånd
4. Kretskort till generatorn = på väg
5. ......

Jag får gå igenom vad som fattas i form av komponenter och komplettera, dito ev plåtar till lämplig racklåda.

//edit
Effektmotstånden ej fixade ännu

Författare:  netrunner [ 22.02 2011-09-10 ]

Detta med "avbrutna gängtappar och skruvar" finns det någon extra fördel med att använda en sänkgnist utöver att den sakta kommer att bränna sig igenom?.

Författare:  danei [ 22.08 2011-09-10 ]

Försök får ut en hårdmetalldel ut tex ett aluminium block på något annat sätt. Jag kommer inte på något annat sätt om det verkligen sitter fast.

Författare:  tecno [ 12.05 2011-09-13 ]

Bilaga:
Gnist PSU.png

Här ett grund schema på nätdelen till gnist av R/C typ

Författare:  CNC Viking [ 12.52 2011-09-13 ]

netrunner skrev:
Detta med "avbrutna gängtappar och skruvar" finns det någon extra fördel med att använda en sänkgnist utöver att den sakta kommer att bränna sig igenom?.

Jag har fått sådana fadäser fixade också och den gnisten de använde var snabb alltså! De kallade den " the Tap Terminator" lite skämtsamt.

Vad skiljer en sån från en vanlig sänkgnist som man använder till större ytor i formverktyg etc?

Kan man gnista ur en M2-tapp med en sån som du bygger? De klenaste är ju j***gast" att få ur.

Författare:  säter [ 12.57 2011-09-13 ]

Jag är jäkligt sugen på en begagnad Eromobil.
De verkar gå på Ebay i intervallet 500-1500 Eur.

Författare:  tecno [ 13.09 2011-09-13 ]

CNC Viking skrev:
netrunner skrev:

Jag har fått sådana fadäser fixade också och den gnisten de använde var snabb alltså! De kallade den " the Tap Terminator" lite skämtsamt.

Vad skiljer en sån från en vanlig sänkgnist som man använder till större ytor i formverktyg etc?

Kan man gnista ur en M2-tapp med en sån som du bygger? De klenaste är ju j***gast" att få ur.

En 'TT' är lite grovt tilltagen men gör sitt jobb. Tidigare i tråden har du ett schema på enkel TT som gör sitt jobb så ska du bara ha ett verktyg för brutna gängtappar så är det en enkel väg att ta, bygg till ett vettigt fäste av typen magnetfot eller liknande så är du ju på bana. Ett :!: är variabla trafon, se till att bygga på säkert sätt.

Författare:  tecno [ 13.10 2011-09-13 ]

säter skrev:
Jag är jäkligt sugen på en begagnad Eromobil.
De verkar gå på Ebay i intervallet 500-1500 Eur.

Se ovan

Bygg en egen = Billigare

Författare:  Hesabon [ 13.48 2011-09-13 ]

Tecno,
Intressant tråd.
Vilken spänning och ström gäller för sänkgnistning?
Det förra schemat gav ju ca 30 V spänning och 1 A ström vid full kortslutning.
Vad tänkte du det skulle vara i den senare kopplingen?

Strömmen i Youtube-demon kan ju inte vara alltför mycket, eftersom den var gjord av en dörrklocka.

Författare:  Borre [ 14.14 2011-09-13 ]

Det beror ju på vilken ström du kör med när bara ett motstånd är i bruk, R2 i schemat ovan tex.

Är det 300W med alla motstånd och en femtedel med bara ett så behöver motstånden inte klara med än en femtedel vardera.

edit, öh, jaha där tog du bort ditt inlägg...

Författare:  tecno [ 14.18 2011-09-13 ]

Visst i fasen är det så, har rättat den andra tråden där jag söker effekt motstånd ( hann radera mitt inlägg men det vart ju rätt svar ändå )

Författare:  Hesabon [ 14.21 2011-09-13 ]

Det beror på spänningen du skall lägga på.
Räkna med spänningsfallet vid kortslutning, d.v.s. när gnist-tråden berör materialet.
Med alla fem motstånden inkopplade är totala resistansen då 20 ohm.

Ifall spänningen är under ca 75 V har man avsett att bygga ett 20 ohm/300W motstånd, och då räcker det med 60 W per 100 ohms motstånd.

Ifall spänningen är bortåt 170 V bör vart och ett vara 300 W och då blir det ekvivalenta motståndet 20ohm/1500W - alltså en rätt bra kamin.

Författare:  tecno [ 14.25 2011-09-13 ]

Hesabon skrev:
Tecno,
Intressant tråd.
Vilken spänning och ström gäller för sänkgnistning?
Det förra schemat gav ju ca 30 V spänning och 1 A ström vid full kortslutning.
Vad tänkte du det skulle vara i den senare kopplingen?

Strömmen i Youtube-demon kan ju inte vara alltför mycket, eftersom den var gjord av en dörrklocka.

Moi,

Trafona jag har tänkt använda lämnar 26V/4A och enligt de som hållit på med detta länge så lär det optimala ligga kring 75VDC.
R2-R6 är på 100R så jag ska kunna reglera från knappt 1A till knappa 4A, ev kommer jag att lägga till en 200R för att komma under 0.5A

Författare:  tecno [ 14.05 2011-10-29 ]

Det har hänt en hel del under resans gång så nu kommer jag att bygga med puls kort istället för RC. Nya versionen kommer att baseras på Ben Flemmings nyutgivna bok i ämnet med en del egna påhitt på kraftsidan.

Mera om detta framöver i denna tråd, stay tuned folks.

Författare:  tecno [ 20.04 2011-11-22 ]

OK, en mindre uppdatering.

Dagens pyssel = casemoddning :D

Bilaga:
_MG_0366.JPG

Bilaga:
_MG_0368.JPG

2st 3HE/84TE 280mm djup racklådor har rensats på innehåll och nu påbörjas ritandet av fronterna.
Den ena skall 'bara' innehålla nätdelen som består av en toroid på 1000VA 2x53VAC - kraftig brygga - RIFA PEH200UX5100M 10000µF/350VDC
Trafon som skall kopplas via kontaktor så trafon är i serie för 106VAC eller 2x53VAC paralellt
Den andra kommer att innehålla styrsystemet för gnistandet.

Mera om detta framöver.....

Författare:  tecno [ 00.04 2011-12-10 ]

Ett utkast på hur det kommer att se ut, lite pyssel kvar innan jag låser designen.
Fått hem komponenter så jag kunde börja finliret med placering av dessa på frontpanelen.

Bilaga:
3U S-EDM Frontpanel.png

Mera om dett framöver på samma kanal, stay tuned.

Författare:  tecno [ 00.53 2011-12-10 ]

Har ett bekymmer :humm:

Behöver kontaktdon till kablarna som ska gå till arbetsstycke/verktyg. Max 150VDC/10A så det är ju lite kräm som ska ut.
Vill helst ha ett kontaktdon som 'låser' så man inte utav misstag kan dra ut en ledare.

Tips?

Författare:  Kent [ 07.08 2011-12-10 ]

Sådana kontakter som på en svetsinverter kanske? Är för grov ledare som man trycker in och vrider om.

Författare:  PeterH [ 10.55 2011-12-10 ]

Hur skulle såna kontakter som R/C-folket kör med till batteri-accarna funka? Något högre spänning har du ju, men såg i någon tråd att man kört >100A genom dom...

Författare:  tecno [ 11.46 2011-12-10 ]

Kent Lite väl bauta stora, dvs tar lite väl mycket plats

PeterHCitizendildo har ju såna till salu, lite svårt att panelmontera och ingen data på isoleringen pin-to-pin som oroar mig mest är just isoleringen.

Författare:  CPMS [ 12.40 2011-12-10 ]

Jobbade inom industrin förut och där använde vi Harting-kontakter till nästan allt, dom har låsning och tål nästan allt förutom att fyllas med vatten. Finns i olika storlekar från 4-24pol, panel, vägg, kabelmontage och även modular som du kombinerar själv. Kanske inte det billigaste men dom är bra.

http://www.harting.se/imperia/md/conten ... ry_han.pdf

Författare:  tecno [ 12.42 2011-12-10 ]

Harting är bra grejer men tyvärr för STORA

Författare:  CPMS [ 12.57 2011-12-10 ]

För stora? även denna modell? 3pol + jord, 10A/380V, kabelkåpan är 28mm på bredaste stället, hittar inget löst chassidon men kan fota den jag har på pelletsbrännaren om du vill.

Bilaga:
Harting.JPG

Författare:  tecno [ 13.01 2011-12-10 ]

Du hann före :oops:

Hade totalt glömt bort den serien, visst den kan ju passas in i panelen.
Du råkar inte ha ett gäng kompletta chassie hona sladd hane?

Författare:  CPMS [ 14.04 2011-12-10 ]

Tveksamt att jag har komplett i metall, ev. har jag lite i plast liggande men jag ska kolla vad jag hittar.

Hade mitt förra jobb funnits kvar hade det inte varit några problem men nu får man nöja sig med det man "köpt ut tidigare". :)

Författare:  tecno [ 14.08 2011-12-10 ]

Kanon, väntar med spänning :D
Plast varianten är helt OK och begnagat fungerar gott.

Författare:  tecno [ 15.42 2011-12-10 ]

Uppdaterat panel layouten, nu med plats för ett Harting don eller AMP Ecomate (ungefär lika stora)

Bilaga:
3U S-EDM Frontpanel rev3.png

Böjar närma sig håltagning :)

Författare:  tecno [ 16.55 2011-12-10 ]

En version med AMP Ecomate kontakt som är lite enklare dvs rund håltagning samt skruv/bajonett på kabeldonet.

Bilaga:
3U S-EDM Frontpanel rev3a.png

Författare:  CPMS [ 18.17 2011-12-10 ]

Gått igenom alla påsar och detta är vad jag har: Silumin-kontakter, 3P+J med skruvinfästning, PG11 (en kabelkåpa lite trasig i kanten).

Bilaga:
Harting kontakter.JPG

Författare:  tecno [ 19.04 2011-12-10 ]

Ser man på, vad vill du ha för bidrag för 'samlingen'?

Författare:  säter [ 13.35 2012-06-12 ]

Vad tror ni om att använda en modern pinnsvets-inverter som spänningskälla?

Författare:  tecno [ 14.07 2012-06-12 ]

Vad är det för utspänning på en sådan säter?

Författare:  säter [ 14.12 2012-06-12 ]

Vet inte.
På en stor svets brukar tomgångsspänningen ligga runt 75VDC.
Är det i någorlunda rätt socken? :)

Författare:  tecno [ 14.17 2012-06-12 ]

De som kan detta säger att omkring 75VDC är rätt spänning så med rätt kondingar och strömbegränsning samt återläsning av gnistgapet så bör det fungera.

Författare:  säter [ 14.22 2012-06-12 ]

Strömbegränsning har man väl redan inbyggd i svetsen?

Måste det vara kondensatorer också?

Vad menar du med återläsning av gnistgapet?
Jag har tänkt mig enbart för att gnista gängtappar.
Duger inte manuell matning och en amperemeter då?

Författare:  tecno [ 14.33 2012-06-12 ]

Kolla mitt inlägg på första sidan med schema över en enkel gängtappsmarodör.

Författare:  tecno [ 20.27 2013-01-20 ]

Dags för en liten uppdatering. Kommer snart att behöva denna så det är dags att börja plocka ihop gnistgeneratorn.

Bilaga:
_MG_0877x.jpg

Bilaga:
_MG_0878x.jpg

Författare:  hcb [ 20.30 2013-01-20 ]

Det blir snyggt det där :tumupp:

Mina materialbearbetningskunskaper är synnerligen bristfälliga, men jag följder dina projekt med stort nöje.

Författare:  tecno [ 20.37 2013-01-20 ]

Bearbetningen är ju relativt enkelt men att få ihop allt på en panel med gångjärn så att allt funkar mekaniskt tog sin lilla tid. Nu har ju detta legat ett bra tag så man kommer u inte ihåg allt man gjorde i somras ;)

En miss vet jag av redan, skissat på fel komponent som mekanisk var mindre än det som skulle monteras. Det får jag hitta en lösning på. Hoppas nu bara att allt får plats i 19" ramen.

Författare:  frownlayer [ 22.01 2013-01-22 ]

Vi använder starthålsgnisten på jobbet ofta. men vi klarar bara 0.3-3mm :( , men man får köra fler gånger när man gnistar ur gängtappar.

detta kommer att följas :tumupp:

Författare:  tecno [ 16.26 2014-01-16 ]

Jisses vad tiden går, det har tyvärr inte hänt nåt med detta projektet. Men snart så..........

Författare:  tecno [ 10.06 2014-03-23 ]

Som sagt tiden går........ ligger fortfarande på listan 'att göra'

Författare:  grym [ 21.02 2015-07-22 ]

en bump från min sida, jag fick ännu en sak som borde tas hål i , och material som inte jag kan göra på vettigt sätt , så jag bara kollar hur det går :wink:

Författare:  tecno [ 07.44 2015-07-23 ]

Tyvärr så har det gått i stå pga diverse 'privata' orsaker, håller på och röjer så detta kommer väl upp på arbetsbänken vad det lider.

Författare:  DW [ 18.39 2015-07-26 ]

Klart impad när du drar igång dina projekt.
Kör nu tills allt är klart, jag tror på dina lösningar. Ser att du bytt studio med ny bakgrund :tumupp:
Snygga bilder, det här skall bli kul o följa.

Kan bli aktuellt med nytt namn "fiffiga Bengt" :)

Författare:  tecno [ 19.35 2015-07-26 ]

Ja nog ska det bli klart allt, påbörjade detta 2010 så lite till får det nog bli innan vi ser gnistor :D

Författare:  DW [ 20.07 2015-07-26 ]

2007 var jag o hämtade fleropen tror jag..........nu snackar vi projekt :humm:
Du håller ju dina åtminstone varma!

Författare:  tecno [ 20.11 2015-07-26 ]

:shock: Var det så länge sedan?

Nämen då måste du allt byta kylarvätska så det blir lite bättre fart på gåbben ;)

Författare:  DW [ 20.49 2015-07-26 ]

-ja fick ju bygga ut verkstaden o hyra in maskinen på logistikpalatset i stan, ja tiden går!

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme