3m x 2m CNC Fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av PeterH »

En hälig fräs, mycket snygg och genomarbetad :tumupp: Men jag håller med X-IL, varför snubbla på målsnöret? Lägg alla kablar partvinnade i plastkanaler istället, snyggare, renare och lättare att felsöka/underhålla! Jag tror dessutom det kommer hålla även om ni går rakt genom benen istället för den lilla "knixen" vid varje ben :D

Kul att följa tråden, det är inte utan att man blir sugen på en rejäl maskin. Om man bara hade tid, pengar, ork och en lite mer förstående sambo :vissla:
finncarlsvi
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2009, 22:07:37

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av finncarlsvi »

Jag håller med. Tack för tipset!

Här är en bild på hur det ser ut nu.
Bild

Två av paren är till motorn, det tredje paret är till fläkten som håller ett övertryck i bälgen så smuts inte kommer in lika lätt.

Den sista "jord" kabeln är till e-stop slingan.

Uppskattar verkligen tipsen, tack så mycket :)
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av Fräsen »

Den senare kabellösningen verkar bra mycket vettigare än den förra. Nu slipper HELA kvarteret lyssna på choppermusik i radion. Men jag skulle dragit en jordstrumpa eller något över skiten så man får en rejäl skärm, som jordas på EN sida, för chopperoljud kommer nog komma fint ändå i närliggande utrustningar. Trådlösa telefoner, radio och liknande blir helt whacko när choppern drar igång.

Hur tjocka kablar har du? Rätt intressant när det blir höga strömmar vid höga frekvenser.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av sm2wmv »

Hmm, varför bara jorda på en sida?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av tecno »

För att undvika jordslingor
H.O
Inlägg: 5715
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av H.O »

Gillar bygget, ska bli kul att se den "in action" - snyggt jobbat!

En notering bara, vad menar du med: Den sista "jord" kabeln är till e-stop slingan.?

Gul/Grön skall aldrig användas till något annat än skyddsjord. Om det är det den ÄR och du med din nödstoppskrets ansluter något TILL skyddsjord är det väl OK men gul/grön ska inte vara något annat än just (obruten) skyddsjord - inte minus på nätdelen, inte GND på break-out-kort etc, utan skyddsjord. Är den inte det så föreslår jag att du byter till en annan färg.
finncarlsvi
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2009, 22:07:37

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av finncarlsvi »

Jo den gul/gröna kabeln används till e-stop slingan, inte jord. Anledningen till att vi använder en jordkabel är för att jag hittade endast kablar i ett begränsat antal färger.

Jag skulle själv vilja använda bättre färger men nu hade vi bara dessa att jobba med. :)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av PeterH »

Det är inte helt ovanligt att man bara använder svarta kablar och istället märker ändarna med nummer i just kopplingsskåp/styrskåp med lågspänning :) Gul/grön, svart, brun och blå (samt tändtrådar i grått, vitt och lila) är vanligt inom starkström.

Edit: ändrat från styrtrådar till tändtrådar :vissla:
Senast redigerad av PeterH 29 maj 2010, 19:28:29, redigerad totalt 1 gång.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av PTC »

Till mina byggen använder jag bara svart (plusmatning) och blå (minus) med kabelmärkning
Samt gul/grön för ENDAST jord.
Blandar aldrig in gul/grön till spänningsförande kabel.
90% av de maskinerna jag arbetar med i jobbet använder samma system med.
finncarlsvi
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2009, 22:07:37

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av finncarlsvi »

Update

Då har vi fortsatt med att fästa T-balkarna som fräsytan (mdf skivorna) ska sitta på:
Bild
Bild
Bild

Bild

Kabelkedjan kommer att sitta under bordsytan
Bild


Här är elektroniklådan, styrningen är ett Nema23 4-axligt kit från http://www.kelinginc.net
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Elektroniken är inte riktigt färdig än. Men jag postar bilder så fort jag fortsätter :)
finncarlsvi
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2009, 22:07:37

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av finncarlsvi »

Då var fräsen nästan färdig:

Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

För att fästa nipplarna fick vi modifiera fräsen lite. Man märker att det är en hel del saker man inte tänkte på då vi designade HDF delarna:
Bild
Bild
Bild


Köp INTE denna slangen till smörjning på Jula, den fastnade nåt ordentligt. Vi drog med full kraft och den ville ändå inte av.
Till sist skruvade vi av hela smörjnippeln och fick använda en annan slang. Borde ta med den till Jula och be dom ge oss tillbaka pengarna om de inte själva lyckas få av den.
Bild

Proben är kopplad med ena ändan i fräsen och andra ändan till en banan kontakt i sidan av Z.
Eftersom vår HDF har aluminium laminerat utnyttjade vi detta för att kunna dra mindre sladd till proben.
Kressen sitter spänd mot aluminiumet i HDF laminatet som i sin tur sitter i kontakt med linjärlagren.
Bild
Bild
Bild

Dags att flytta fräsen.
Vi monterade på temporära hjul och drog den försiktigt runt gården. Detta var på söndag med hur fint väder som helst, idag (måndag) öser det ner. Ibland får man ha tur :)
Bild
Bild
Bild

Nu återstår en lucka till elskåpet, e-stop, hållare till dator och skärm, och en bordsyta. Hjulen ska av och vi ska fästa fötter som vi kalibrerar.
Senast redigerad av finncarlsvi 7 juni 2010, 17:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Rickard J
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 maj 2009, 13:28:22

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av Rickard J »

Det är riktigt skönt att fräsen nästan är klar, precisionen är testad och mycket tillfredsställande. Jag kan dela med mig av några iakttagelser från bygget.

1. Linearmotions på ebay säger att dom inte kan garantera att kulskruvar och linjär lager är raka vid leveransen, det är lite fel av dom att skylla på DHL i min mening då vi hade alla skruvar utom en spikraka vid leverans. Med tanke på att vi har 2 st lika långa sådana skruvar och bara den ena var böjd när dom var hårt hopsurrade känns det snarare som att det är tillverkningsproblem. Vi kan fortfarande använda kulskruven fint men den vibrerar en del, dock har vi ju vikten på vår sida så det borde vara lugnt, de tester vi har gjort ser bra ut trots krokigheten.

2. Det går alldeles utmärkt att skruva av kulmuttern om ni vill det i eran design, se dock för guds skull till att ni gör pluggen i något relativt mjukt material som kulorna kan gräva ner lite i. Kulmuttern från linearmotions har 4 st slingor med kulor som löper genom små plastomkopplare, slingorna löper i den bakre 75% av muttern så resten av längen på muttern känns lite onödig, förmodligen är den väl lite längre för att den inte ska kännas så billig som den faktiskt är :P.

Lite halv panik vid detta läget, har man inte jobb redan så skapar man det för sig :)
Bild

En plugg lite bättre dimensionerat än järnröret vi hade använt oss av, det visade sig också att eftersom kulorna grävde ner sig i träet så var det ingen risk att muttern gled av, den satt som berget :tumupp:
Bild
Bild

3. Köp för guds skull inte apparat kontakt honan för sladdmontage dom har på kjell & co, den är riktigt värdelös, kanske funkar om man kör 0.5 mm^2 sladd med fintrådig koppar, men för mig så fick jag vara lite innovativ med lödkolven och borrmaskinen för att anslutningen till kressen inte skulle posera som en livsfara.

Jag var tvungen att platta ut änden på sladden, förtenna och borra i den. Fick inte plats med kabelskor och sladden gick inte att vira runt skruvarna som man pressade sladden mot stiften med.
Bild
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av Lapin »

härligt jobbat grabbar :)
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av Terho »

Mycket fint :) Ska bli kul och se en filmsnutt sen när den tuggar trä :mrgreen:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av sm2wmv »

Jag diggar den här tråden, skitsnyggt bygge!
Skriv svar