Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av CNC Viking »

"Jag har experimenterat med grova blad till Kasto med gott resultat. Sågar spikrakt med dom."

Jag skönjer, som han sa norrmannen.... :mrgreen:

Du menar att dom är tjockare och sågar rakare tack vare detta? Bra tips!

Vart köper man Kasto-blad? På samma ställen som de har Sandvik-bladen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av säter »

Kasto är inte fabrikat på bladet, utan ett blad passande Kasto såg. Egentligen kan man ta vilket grovt blad som helst.
Enda vitsen Kastoblad är att fästhålen är förskjutna så bladet hamnar på rätt höjd i bygeln trots att det är högre.

Dom här bladen är en storlek grövre på både höjd och bredd. Tyvärr har jag aldrig hittat något i rätt längd. Här får man modifiera en ände.
Jag skulle tippa på att det är tjockleken som gör att det sågar rakare. Kan även vara att ett tjockare blad har mera utpräglad skränkning.
Dom här grova bladen är svindyra tyvärr. Här är det nog läge att kolla upp lite priser.
Satsa på ett par standard blad till en början.

Har du tid att vänta ett par veckor, kan jag komma förbi och skänka dig några olika standardblad, så du kan testa.

#Dom kunde ju konstruerat ett smidigare spånhanteringssystem med lutande plan till en yttre uppsamlare.#
Notera den hemgjorda "skopan" på min såg. När den blir full tömmer man den bara, och slipper få alla spån i vattentankarna.

#Hur hårt skall man spänna bladet i bygeln?#
Lagom. :lol: . Jag har aldrig märkt någon förbättring av att spänna idiothårt.

#Stackars Kasto-automat som skall bo ute.#
Jag håller med, men dom tiderna är förbi när man hade plats att ha en stor såg inomhus.
Jag tänker fortsätta ha RC 250'an för skuttkapning inomhus av hanterbara ämnen.
Kaston är mera tänkt för fullånga stänger, och sådana kan jag inte hantera inomhus. :tumner:

Frågan är om det blir kondens inuti en skyddshuv, så det börjar rosta?
Jag räknar med att såga torrt, alternativt köra med Diesel.

Förresten, hur har det gått med aluminiumbitarna?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av CNC Viking »

"Tyvärr har jag aldrig hittat något i rätt längd. Här får man modifiera en ände."

Hur gör du ett nytt hål där då? Borrar du med HM-borr? Vilket fabrikat och dimensioner (c/c x H x t) har det "Kasto"-blad som du köper?

Jag fick med en samling standard-blad, en del bättre beg., en del kass. Men du är alltid välkommen att besöka mig, med eller utan sågblad... :D Skicka PM lite innan bara.

Betr. såg utomhus:
Jag provar så som jag ställt den på bilden, med sågen inomhus och längre stänger matas utifrån gården (sommartid). Vintertid får jag väl dra den lite åt sidan, sno den 180* och mata stänger inifrån garaget.

Du får väl prova Kasto'n i utomhusmiljö, men jag är rädd för att våra (ibland) svinkalla vintrar kommer att störa / sabba funktionen. Kan vara för mycket precision / och känslig elektronik för sådan användning?

"Förresten, hur har det gått med aluminiumbitarna?"

De är under produktion och måste vara klara i början av Juli. Kör dom tempovis, sida för sida. Sätter snart in lite bilder / story i "CNC-frästa delar" tråden.
Man lär sig enormt mycket på ett skarpt projekt som detta.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av säter »

#Hur gör du ett nytt hål där då? Borrar du med HM-borr? Vilket fabrikat och dimensioner (c/c x H x t) har det "Kasto"-blad som du köper?#
Man tar ett bimetallblad, där endast nedre delen med tänderna är av HSS, resten är mjukt. Går att borra med vanlig borr.

Bild på ett blad jag modifierat.
Bild

#Du får väl prova Kasto'n i utomhusmiljö, men jag är rädd för att våra (ibland) svinkalla vintrar kommer att störa / sabba funktionen.#
Det tåls att fundera på. Cirkelsågen har ju inte klarat utomhusmiljö speciellt bra. :tumner:
Vill någon köpa den, är den till salu.
Bild

Ett alternativ vore att lagra Kaston längst inne i garaget, och lyfta ut den på gården vid sågning.
Jag har en svarv lagrad där nu, men den är tänkt att flyttas in i verkstaden.
Bild

#Kör dom tempovis, sida för sida.#
Fint med 4-axlig horisontalare, då minskar antalet tempon. 8)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av CNC Viking »

Tack än en gång säter, för fina bilder och bra info.

Jag kollade lite kallsågsblad hos OTD Tools idag.

http://shop.otdtools.se/

Där finns en hel del, både Bacho (Sandvik) och ett annat mycket billigare märke, Primat.

Om man vill ha 50 x 2.5 blad, så måste man välja ur 550mm serien och uppåt:
Primat's "Kasto" Bimetallblad 550 x 50 x 2.5mm 3, 4, 6, 8 tänder per tum kostar 215:- + moms.
Bacho's "Kasto" Bimetallblad 550 x 50 x 2.5mm. Finns bara 6 tänder per tum. kostar 524:- + moms.
Vill man ha Bacho's "Kasto" Bimetallblad med 4 tänder per tum måste man ta ett 575 x 50 x 2.5mm. Kostar 546:- + moms.

Bacho-bladen är dyra tycker jag. Är det nån som sett bättre priser på deras blad?

Är det nån som prövat Primat's blad? Håller de så det verkligen blir billigare i längden?
Troligen är det väl som vanligt att de dyra Bacho-bladen håller så mycket längre att de i själva verket blir billigast i längden.



Cirkelsågen var en maffig pjäs också. Den "stegen" som står mot väggen bakom sågen skulle jag inte gå upp i :wink:


"Fint med 4-axlig horisontalare, då minskar antalet tempon."

Jag har tänkt att göra det lite smidigare när jag får min 4: axel. Då kan man köra med "kub" fast liggandes i min flerop.

MEN som Tony Irving säger , det lönar sig inte när man bara kör småserier på 10 det. per position. Det tar för lång tid att göra fixturerna.

Det effektivaste jag gör nu är att jag bygger upp en bank av CAM-filer med färdiga utprovade kördata som jag sen bara kan hämta i biblioteket för en liknande detalj. Ofta behövs sen bara minimala ändringar för att få operationen (tempo't) klart.

Ja, jag vet att detta sista är lite OT... :mrgreen:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av säter »

#Troligen är det väl som vanligt att de dyra Bacho-bladen håller så mycket längre att de i själva verket blir billigast i längden.#

Det är jag inte helt övertygad om. Många gånger lyckas man förstöra bladen istället för att slita ut dom. Då hjälper det inte att bladen är dyra.
Jag tycker du ska prova Primat bladen.
Undrar om OTD har billiga klingor också? Skulle behöva Ø250 snabbkapsklingor, för användning i fräsmaskinen.

#Den "stegen" som står mot väggen bakom sågen skulle jag inte gå upp i :wink: #

Skärpning, det är ju rullbanan till sågen, hydraulmotordriven. :lol:

Kör på med lite mer OT.
#MEN som Tony Irving säger , det lönar sig inte när man bara kör småserier på 10 det. per position. Det tar för lång tid att göra fixturerna.#

Att köra 2st motställda skruvstycken på kub är inte helt fel. Man kommer igång snabbt och inga fixturer behövs.
Ofta kan man då köra 3 sidor i ett tempo, om detaljerna är bredare än skruvstycksbredden.
Och vem f*n är Tony Irving? :badgrin:

#bygger upp en bank av CAM-filer med färdiga utprovade kördata som jag sen bara kan hämta i biblioteket för en liknande detalj.#

Jag vill minnas att förr när jag ibland nyttjade SmartCam, kunde man för likartade detaljer, helt enkelt "byta ritning" utan att behöva pilla något mera. :tumupp:
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av krille356 »

Jag har kapat ganska mycket med Primat's blad som jag köpt av OTD tools, min erfarenhet är att de är av väldigt bra kvalitet.

Min erfarenhet av att kapa i kallsåg är att bladen håller väldigt länge, så länge man har rikligt med kylvätska på innan och under tiden man kapar så att bladets tänder aldrig blir varma.

De gånger jag behövt byta blad är det för att kylvätskan inte hamnat på bladet, då blir bladet varmt snabbt och sen är det kasst.

Har inte märkt någon skillnad i livslängd mellan Primat och Bacho blad, har testat med båda.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av CNC Viking »

säter:
"Jag tycker du ska prova Primat bladen."
krille356:
"Har inte märkt någon skillnad i livslängd mellan Primat och Bacho blad, har testat med båda."
OK, det var snabba svar i en och samma riktning. Alltså testas Primat-blad först.

"Undrar om OTD har billiga klingor också? Skulle behöva Ø250 snabbkapsklingor, för användning i fräsmaskinen."
Vet inte exakt vad en snabbkapklinga är, men OTD har "Slitsfräsar / sågklingor HSS" under "Skärande verktyg" > "Fräsar".

"Skärpning, det är ju rullbanan till sågen, hydraulmotordriven. "
Det var just det jag försökte tala om att jag fattat från första början!! Man kommer ner jäkligt kvickt om man försöker klättra på kullagrade rullar.

"Ofta kan man då köra 3 sidor i ett tempo, om detaljerna är bredare än skruvstycksbredden."
Det är sant. En horisontell flerop har just den fördelen att det finns plats för skruvstycken mm uppåt på kuben.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av Fräsen »

Det riktigt tråkiga med kallsågsblad är att man sliter bara ut en 20-30% av längden... Och som Säter säger så är det inte helt ovanligt att de går sönder före utnötning, eller att hela bladet går av. Det senare kan ske när man sågar sig igenom en profil och hydraultrycket kommer som en kanon när man tagit sig genom den tjocka delen av profilen.
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av tkgb »

Hej Har en liten Kasto kallsåg som jag fixat till lite.
Jag har köpt ett gäng Primatblad 350x32 mm till den och tycker dom verkar helt ok.
Som nån sa tidigare så är det inte ofta man sliter ut bladen utan oftast
klantar man sig så tänderna går av :wall:

Man kan läsa mer om renoveringen av sågen på detta forumet
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=17490

mvh tommy

Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av säter »

Vikingen:
Sådana små Kasto, med automatisk frammatning, vet jag om en "hög" som jag tror det är rätt pris på.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av CNC Viking »

Läste hans tråd också, men är egentligen inte så impad av att använda skitigt kylvatten till hydrauliken. :tumner:

Men, kan man applicera Kaston's automatiska frammatning på en Sajo tro? Det vore ju ett intressant projekt. :idea:

Vad får man ge för en sån Kasto?
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av tkgb »

Ja att använda kylvattnet som "hydralolja" var väl inte tidernas bästa ide direkt :)
Tog ett tag innan jag fattade att det inte var något separat hydralsystem på den.
Vet inte om det finns andra sågar med detta systemet,tror att dom lite större Kastosågarna
hade ett riktigt hydralsystem.


mvh tommy
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av säter »

Nu har jag inhandlat Kasto'n. Den såg bättre ut än förväntat.
Dessutom vart priset något lägre. :tumupp:
2010_06290333.JPG
2010_06290334.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.

Inlägg av CNC Viking »

Ser mycket fräsch ut. Grattis! :tumupp:

Ser fram emot första kapbilderna med denna i auktion!
Skriv svar