Arvids fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Nu är skivmaterial inklusive tillsågning beställt från Pondus Snickeri i Stockholm. De verkar trevliga att ha att göra med, men vi får väl se hur resultatet blir. :)

Materialet blir 15 mm finsk björkplywood kvalitet BB/BB. Plywood har ca 2-3 ggr högre styvhet än MDF. Lite olika elaticitetsmoduler, delvis från Wikipedia:

MDF: ca 3-4 GPa
Plywood: ca 6-9 GPa
Aluminium: 69 GPa
Stål: 210 GPa


Sen har jag tittat en hel del på Mesas styrkort för servon, och insett att de ("Anything IO") är ganska exakt samma sorts kort som jag började bygga på själv förut, d.v.s. FPGA-kort med diverse interface för IO, +-10V och enkodrar. Just nu är jag väldigt nära att beställa ett kit beståendes av korten 6i25+7i77. 6i25 är ett PCI-E-kort med FPGA; 7i77 är ett 6-kanaligt servostyrkort med +-10 V-utgångar, differentiella RS-422-encoderingångar och 48 isolerade IO.

(För att hitta info om dem, följ länken till Mesas hemsida, klicka på "Anything I/O FPGA cards" till vänster och sök sedan på 6i25. 7i77 finns under "Anything I/O daughter cards".)

Priset ligger på drygt 2000:- inkl svensk moms, exkl frakt och tullavgifter.

Edit: La till elasticitetsmodul för stål.
Senast redigerad av arvidb 3 februari 2013, 16:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
3uba296
Inlägg: 224
Blev medlem: 23 maj 2012, 20:10:32
Ort: Göteborg

Re: Arvids fräs

Inlägg av 3uba296 »

Skönt hopp mellan uppdateringarna, nästan två år! :), men kul att det händer något i frästrådarna! :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Tackar! Jo det har legat i malpåse detta, det har inte funnits tid och ork helt enkelt. Men nedlagt har det aldrig varit. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Härom dagen kom det hem ett roligt paket:
DSC_4102_mesa1.jpg
Totalt pris blev $269 + knappt $52 i frakt. Eller i SEK: 2082:- + 525:- moms + 100:- Postens avgifter = totalt 2707:-.

Jag har även installerat LinuxCNC från LiveCDn på en gammal dator (Core 2 Duo). Jag har dock inte hunnit stoppa in Mesa-kortet i den än...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bernie
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 augusti 2011, 12:26:10

Re: Arvids fräs

Inlägg av Bernie »

Hei!


Hvordan gjør du det med drivere til MESA 6I25 kortet? Finnes det drivere for dette allerede i LinuxCNC eller har du tenkt å gjøre dem selv?

Mvh
Bernt
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Arvids fräs

Inlägg av DAP »

Hej Arvid.

Detta skall bevakas nu. mycket intressant detta.
Vad är det för kort du köpte nu?
Blev det puls eller analog styrning och sen puls återkoppling eller?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Bernie: Så vitt jag förstår så stöds 6i25 av LinuxCNC sedan version 2.5.1 (se t.ex. http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?Released_2.5.X). 6i25 ska vara i princip samma kort som 5i25, fast med en PCI-E-till-PCI-bridge inbyggd. Det använder samma firmware som 5i25 och detekteras som en 5i25 av LinuxCNC.

DAP: Det blev korten som jag nämnde några poster tidigare: 6i25 + 7i77 (kitet heter "7i77-6i25 PNG" och kommer med parallellkabeln som behövs också).


Jag har testat lite under kvällen och hårdvaran verkar fungera, men jag har rejäla problem med "Wizarden" PnCConf som man använder för att konfigurera Mesa-korten. Jag är inte imponerad faktiskt; som en icke linux-van användare så skulle läget kännas rätt hopplöst. Även om allt fungerat som det skulle så känns PnCConf väldigt oputsat. Mer info om mina problem här.
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Arvids fräs

Inlägg av DAP »

Ojdå. Precis detta jag är lite rädd för.
När du säger så här så känns Mach3 mycket enklare och lättare, sen är säckert Linux CNC bättre i slutet ändå kanske.
Berätta gärna hur det går och vad fallgroparna var eller är.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Nu är jag imponerad. :) Utvecklaren av PnCConf svarade på mitt inlägg inom tre timmar. Det är tydligen en känd bugg som inte har fixats i den släppta versionen ännu. Det var en enkel fix, bara att editera några rader i en textfil.

Felet visade sig när jag försökte köra "Open Loop Test", där man kan skicka utsignaler till servoförstärkaren och även se vad som händer med pulserna från anslutna encoders. Tanken är att man ska kunna kolla så att själva kommunikationen mellan dator och servon fungerar som det är tänkt, utan att behöva tänka på PID-parametrar och sånt.

När nu Open Loop Test startade upp som det skulle så får man upp inte bara knappar för "Enable servo amp" och "Jog", utan också ett helt "oscilloskopfönster" där man kan välja in- och utsignaler och se hur de har varierat över tiden. Mycket snyggt!


Korten 5i25 och 6i25 är ganska nya, så de stöds inte fullt ut av konfigurationsprogrammet i LiveCD-versionen av LinuxCNC. För att det ska fungera så behöver man göra följande efter installation:

1) Använda Ubuntus "update manager" för att uppdatera systemet.
2) Lägga in XML-filer som beskriver 5i25/6i25 för PnCConf (som alltså är en fristående Wizard för att konfigurera LinuxCNC för Mesas kort). Filerna och en ganska dålig beskrivning finns i "PnCConf Wizard"-forumet på linuxcnc.org. Jag kan ordna en bättre beskrivning m.m. om det behövs.
3) Fixa /usr/bin/pncconf som beskrivs i samma forum (se länk i mitt förra inlägg, "här").
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

DIN-skena och kabelränna är inköpt och jag funderar på hur jag ska montera allt i ett skåp - och inte minst på hur stort skåp jag behöver! Jag hade hoppats på att komma undan med 600x600 men jag blir nog tvungen att gå upp till 760x760 (Rittal art nr 1077500).

Jag har också testat att köra ett servo via LinuxCNC och Mesa-korten och allt verkar funka som det ska:
DSC_4114_test1.jpg
Jag har bara kört "Open Loop Test" än så länge, d.v.s. kollat att styrsignal och enkodersignaler går fram som de ska, och även testat att styra lite reläer direkt från HAL.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Jag funderar också på hur man ska göra med kablage och kontaktdon.

Smidigast tycker jag att det verkar vara att ha kontaktdon i skåpväggen (chassidon) och kablar från fräsen som man kopplar in i skåpsväggen. Men vilka sorters kontaktdon?

För enkodersignaler vore DB9 perfekt, finns skärmade färdiga kablage för billig peng, men funkar det att montera honan från t.ex. en sådan här kabel som chassidon? I så fall är det ju bara att klippa kabeln och anväda hon-delen på insidan av skåpet och han-delen mellan skåp och fräs.

Rent praktiskt så blir det väl i så fall till att såga ut ett rektangulärt hål i skåpet och ordna en monteringsplatta för kontaktdonen sedan när fräsen är igång. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Och just det, en cool sak som jag måste dela med mig om som rör LinuxCNC:

Jag tänkte ha individuell start för varje servoförstärkare med separata ON-tryckknappar på skåpsfronten. Men jag fick ett tips på linuxcnc.org om att låta HAL sköta detta istället: man kan alltså koppla startreläerna till varsin utgång på Mesa-kortet och sedan skriva ett litet HAL-script som startar servoförstärkarna i sekvens när man slår på machine power i LinuxCNC (Axis)!

Riktigt najs tycker jag!
DAP
Inlägg: 749
Blev medlem: 26 april 2009, 18:12:29
Ort: Kristianstad

Re: Arvids fräs

Inlägg av DAP »

Hej Arvid

Kul att du meddelar all sån här viktig informtion.
Dom korten du kör med nu, vad kommer du få för upplösning med dom? Kör du analog styrning med puls återkoppling eller?
Mina Sigma 5 drivar är ju bara väldigt mycket nyare än dina du har men funktionen är exakt den samma :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Det stämmer att det är analog styrning (+-10 V) med pulsåterkoppling (kvadratur).

Det är 2048 pulser per varv på servona och jag tror att Mesa-kortet (7i77) använder 2X-räkning, alltså räknar både stigande och sjunkande flanker på den ena enkoderkanalen. Med nedväxling 4:3 och 5 mm stigning på skruvarna så får jag då knappa mikrometern i upplösning, om jag har räknat rätt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Materialet (15 mm björkplywood) från Pondus snickeri är nu hemdraget med kärra på tunnelbanan. :) Det ser mycket bra ut vid en första snabb genomkoll.

Jag startade en separat tråd förut om planering av elskåp till fräsen.

I övrigt så har fritiden de senaste veckorna gått åt till att jobba med en ny konfigurator för LinuxCNC, eftersom jag tyckte att den existerande ("PnCConf") inte riktigt håller måttet. Jag är väl ca halvvägs till något användbart. Kul att lära sig Python och pygtk/glade!
Skriv svar