Arvids fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Tack för råden! Input är alltid välkommet! :)

Det blir nog inte vanlig MDF i maskinen. Trespa eller laminerad MDF/aluminium är två alternativ som verkar trevliga. Jag är för övrigt inte så rädd för att maskinen ska flexa för mycket med MDF, däremot vill jag ju att den ska vara formstabil och tåla lite T-sprit och skärolja.

Även om UHB11 är plana så verkar de inte ha så bra tolerans på tjockleken, den kan variera med jag tror det var 0,25 mm enligt databladet. Vilket ju inte är så bra om man ska använda flera parallella plattor.

Tack för infon om spårriktning vs skruvstycken! Det borde bli som jag ritade i min senaste skiss då? Jag tänker mig ett skruvstycke i den här stilen.

Edit: jag inser att det blir lättare att använda hela arbetsområdet om bordet har större mått, men samtidigt vore det kul att inviga maskinen med att fräsa bordet. Och ännu viktigare: det blir svårt nog att få plats med maskinen som den är ritad nu ens! :| Jag får se om jag kan knöka in ett större bord på nåt sätt.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av CNC Viking »

Måste erkänna att jag inte vet riktigt hur bra MDF kan vara. Men det måste väl vara tillräckligt styvt för att fräsa med, för det är ganska många som bygger MDF-maskiner. Hur stora fräsar och hur stora skär tål en sån maskin (i stål)?

Felet med oss industri-fräs-ägare är väl att vi tycker att allt behöver vara lika stabilt som våra 5-10 tons mastodonter, därav alla idéer om den ena maffiga järnbiten efter den andra. Visst fungerar det, men vi missar kanske idén med att det är just dessa små maskinerna som är insteget till CNC-världen osv.... :tumupp:

Ja, det stämmer, skall man ha två UHB11-plattor bredvid varandra så måste man nog planslipa dom till samma tjocklek först.

Skruvstycket verkar helt OK tycker jag. :tumupp:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av jojje »

Hur stora fräsar och hur stora skär tål en sån maskin (i stål)?

Fräsa/skära, kan du glömma.
Karva/slipa/nöta eller nåt sånt går. :vissla:
Ingen bygger en maskin i MDF för att bearbeta stål.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Inlägg: 509
Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av CNC Viking »

Jo jag misttänkte faktiskt det, av vad man sett i tråden "visa upp vad vi fräst".

Men då undrar jag vad du menar Arvid, med att fräsa bordets T-spår i denna fräs? Skall inte bordet tillverkas av metall, utan MDF också då? :humm:

EDIT: Dum fråga! :doh: T-spår i MDF håller väl nada!! Så då måste bordet väl fräsas i en annan fräs som kan fräsa i metall?
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Arvids fräs

Inlägg av frallzor »

Jag har faktiskt planer på att köra T-spår i MDF till mitt bygge.

Hade en liten rolig upplevelse idag med mdf dubbeltejpad mot mdf, skulle separera dessa, och MDF är inte alls odugligt till T-spår. :)
(enligt erfarenheten jag hade idag)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Stål har jag ingen erfarenhet av att bearbeta, och följaktligen vet jag inte hur det skulle fungera i min maskin. Däremot hoppas jag på att kunna bearbeta aluminium med OK ytfinish (om än kanske inte spegelfinishen som blir resultatet med CNC Vikings maskin :)).

Målen är att kunna planfräsa dia 40 mm och någon tiondel djupt, samt kunna ta 4 mm djupt med 8 mm pinnfräs. Det blir intressant att se om jag kommer dit med den här maskinen!

Jag tror att det finns två huvudsakliga problem hos många maskiner vars verk visas upp i "visa upp vad vi fräst"-tråden:

1) Glapp. Många använder rullad kulskruv, trapetsskruv eller t.o.m. vanlig gängstång. Förspända kulskruvar verkar inte vara så vanligt. Hur de hemmabyggda linjärlagren av "lillasystermodell" fungerar kan jag inte säga så mycket om, kanske är de helt ok med avseende på glapp?

2) Veka konstruktioner. Jag är övertygad om att konstruktionens yttröghetsmoment är mycket viktigare än materialets elasticitetsmodul (till en viss gräns förstås). Hellre ett rejält fyrkantsrör i 16 mm MDF än en 16 mm skiva i stål! Och detta måste gå igen i alla delar som ska ta upp skärkrafter!

Dessutom har jag fått för mig att många använder alldeles för högt varvtal/för låg matning (d.v.s. fel skärhastighet och fel spåntjocklek).


Om jag fräser bordet själv så blir det i aluminium. T-spår i MDF tror jag inte alls på - MDF är väl både ganska sprött och mjukt; bord i MDF blir nog dessutom väldigt svårt att få formstabilt med tanke på ev. skärolja, repande spånor och sånt.


Det ska bli spännande att se om jag har rätt eller inte. ;)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

En liten bild för att visa att det händer nåt!
Boxyz-100807-1.png
Jag har bestämt mig för att kalla bord-axeln för Y, och travers-axeln för X - iaf tills vidare. :) Plattan mellan X och Z var en utmaning:
Boxyz-100807-2.png
Men nu tror jag att alla axlarnas mekanik är fixat! På dagordningen nu är gränslägesbrytare, kabelkedjor och inkapsling (av linjärdelarna). Och någon lösning för fastsättning av spindelmotorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Har någon tips om smidigare sätt att placera gränslägesbrytare? Justerbart är trevligt... kanske finns det något slags t-spårsskena som man kan placera under L-profilen (och då byta ut L-profilen mot en kort L-profilbit per brytare istället, som sitter fast i skenan och kan justeras genom att bara lossa en skruv)?
Boxyz-100822-switches.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Jag är ute efter några kortare bitar alu-profil till fräsen:

* Konstruktionsprofil typ "Bosch" (annat fabrikat går bra också antar jag) 30x30 (kanske kan funka med 30x60 också, men måste kolla det i så fall).

* 35 mm L-profil. (Jag antar att det går bra med lite större profil också som väl sticksågen får bita i i så fall.)

Båda varianterna syns i bilden ovan. Finns annons i köp/sälj med lite mer info om längder också: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=44732
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Det närmar sig beställningsdags för skivmaterialet. Detta är hur jag har tänkt mig lådan:
Boxyz-100826-box.png
Det är en fin balansgång mellan åtkomlighet och stabilitet. Man kan tänka sig att staga upp med horisontella aluminiumprofiler på insidan av sidorna, under bryggan.

För att få idé om skalan så är lådans yttermått 942 mm x 792 mm.

Höjden på själva lådan är 600 mm. Tanken är att det ska gå att montera bort bryggan för transport (och kanske även ändra höjden på den).

För grovjustering justerar man först in vinkelrätheten runt X-axeln (bryggans axel). Sedan kan man lossa skruvarna på höger sida för justering kring Y-axeln och på vänster sida för justering kring Z-axeln. För finjustering vete sjutton... oändligt pill? :humm:

Jag tar gärna emot kommentarer om lådan från er som har lite erfarenhet av att använda liknande maskiner!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Nödstopp etc.

Inlägg av arvidb »

Jag PM:ade lite med DAP om att köpa lampor och tryckknappar från hans stora säljtråd. Vi pratade nödstopp och då insåg jag att jag kanske måste tänka om lite vad gäller design av eldelen.

Jag hade tänkt mig att ha en kontaktor per servostyrning (3x400 W + 1x800 W), med individuella "startknappar" för att förhindra strömrusning. Servodrivarna har kondensatorbank direkt kopplad till nätspänning efter likriktning, så det blir en strömpuls vid inkoppling, och med knapparna kan man då starta en drivare i taget.

Kontaktorerna skulle få sin spolspänning genom nödstoppsslingan, så att ett tryck på nödstoppsknappen bryter strömmen till drivarna.

MEN, tydligen anses det inte OK att bara bryta strömmen via kontaktorer, utan man ska ha särskilda säkerhetsreläer för "nödbrytning", med vad jag förstår extra stora isolationsavstånd, skydd mot svetsade kontakter etc. Och det låter ju vettigt.

Hur har ni andra med "nätkopplade"/"industri-" servodrivare löst detta?

PS. Jag hade dessutom tänkt mig att 400-wattarna och 800-wattaren ska kunna drivas från olika faser om det behövs, så att koppla säkerhetsrelä - kontaktor i serie funkar inte heller. Jag skulle behöva åtminstone två säkerhetsrelän då.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Arvids fräs

Inlägg av H.O »

Jag har iofs ett riktigt säkerhetsrelä (DULECO NST-8) på min maskin men för privat hemmabruk tycker jag inte det strikt nödvändigt. (Vad reglerna säger vet jag faktiskt inte men inte sitter det ett säkerhetrelä i t.ex en bandsåg du köper på LUNA eller DUAB-huset?)

Om du monterar ett hjälpkontaktblock med en normalt sluten kontakt på din kontaktor så kan du koppla denna normalt slutna kontakt i serie med din "startknapp" vilket gör att OM kontaktorn "svetsar" så kan du inte starta systemet eftersom den normalt slutna kontakten då är öppen. Det är i princip så de övervakade kontakterna i ett säkerhetsrelä funkar, sen finns det givetvis mer eller mindre avancerade grejer.

Men visst, ett säkerhetrelä är ju inte fel!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Tack för infon H.O!

Efter lite vidare snack med DAP och lite databladsläsning, speciellt detta dokument från Jokab Safety, sid 6 (4:49), så fattade jag äntligen grejen med säkerhetsreläer tror jag. Dels övervakning, dels dubbla brytare.

Och det funkar utmärkt med kontaktorer som bryter tyngre laster, om man bara kopplar två i serie med spolspänningen till varsin utgång på säkerhetsrelät!

Följande koppling borde ge mig funktionen jag är ute efter, med separat start av varje drivare samtidigt som jag har full säkerhet med hjälp av ett säkerhetsrelä. (Och jag har tillräckligt med kontaktorer och 4-poliga reläer hemma redan! :)) K = kontaktor, R = relä.
DSC_2984_adjusted.jpg
(På det här sättet kan man dessutom stänga av bara vissa drivare genom att hålla inne de andras ON-knapp medan man trycker på OFF, om man nu skulle vilja göra så någon gång.)

Kontaktorerna har aux-utgång så det går även att övervaka att ingen kontaktor har svetsat med hjälp av säkerhetsreläet.

Borde funka bra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Nu finns en tråd i Jobb/Tjänster om tillverkning av alla aluminiumdelar! :happy:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

Jag fortsätter att titta lite på lämpliga material för stommen till maskinen. Trespa blev alldeles för krångligt att få tag på.

Vad tror ni om Masonite konstruktionsskiva (K40)? "Masonite K-board är avsedd att ingå som bärande del i belastade konstruktioner som t.ex. balkar, reglar, sandwichelement och som sammanhållande detaljer vid hopfogning av diverse bygg- konstruktioner." (från http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2290)

Den har högre densitet än MDF, ska vara formstabil, relativt fuktsäker (även om jag förstås tänker ytbehandla den) och innehåller enbart trä, inga fomaldehydlim etc. vilket finns i MDF.
Skriv svar