Arvids fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
stenberg
Inlägg: 262
Blev medlem: 31 mars 2009, 21:46:14
Ort: Vasa, Finland

Re: Arvids fräs

Inlägg av stenberg »

Jag har för mig att Sauli använde HTD bara för att den klarade av rejäl kraftöverföring bättre på spindeln. AT5:orna har han på stegisarnas hjul. Han hänger ju på det finska cnc-forumet om ni inte märkt det redan. Där har han en byggtråd också där det diskuteras mer. Kara=spindel på finska :)
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Arvids fräs

Inlägg av Cano »

Jag har själv letat väldigt mycket efter billiga tandremmar/hjul till ett spindel projekt som inte har påbörjats än.
H.O Jag har för mig att jag en gång ramlat in på en sida med billiga klämbussningar, ska se om jag kan hitta den igen.
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Arvids fräs

Inlägg av Sastrom »

Visst kan jag bearbeta även stål, svarvar och fräser, kan även sticka kilspår ifall det behövs
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Re: Arvids fräs

Inlägg av gotis »

Jag svarvade mina egna klämbussningar, inte så svårt som man kan tro.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Arvids fräs

Inlägg av Fräsen »

Ett annat exempel jag såg på backlash för HTD var en grad. Ett dåligt exempel eftersom vinkeln helt klart är beroende av radien på hjulet. Säg att du har en radie på en meter, en grad motsvarar mer än en hel kugg i glapp då, dvs den måste kugga över för att glappa en grad.

Kara=spindel på finska trodde det var godis som avsågs... :D

finska cnc-forumet har du länk dit?
Användarvisningsbild
stenberg
Inlägg: 262
Blev medlem: 31 mars 2009, 21:46:14
Ort: Vasa, Finland

Re: Arvids fräs

Inlägg av stenberg »

Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Arvids fräs

Inlägg av LaRdA »

Jag håller också på och planerar hur jag ska göra med min utväxling mellan servona och kulskruvarna, helst vill jag ha en utväxling på 4:1 men det börjar bara på gränsen till vad som är praktiskt med kuggremmar, iallafall i ett steg.
Någon som har tips på hur man kan fästa det lilla hjulet på motoraxen med minimat av material kvar, alltså så man kan köra med så litet hjul som möjligt där.
Har kanske möjlighet att få dom större hjulen gnistade vilket kan ge fördelen att kunna tillverka ett lite större hjul så man kan använda ett större hjul på motorn, då man inte bir styrd av standardstorlekarna på det stora hjulet.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Arvids fräs

Inlägg av Fräsen »

hur man kan fästa det lilla hjulet på motoraxen med minimat av material kvar

Finns några metoder, beroende på dina krav och budget/möjligheter.

Motkonor, dvs en kona i remhjulet och en splittad kontrakona som går in i den. Genom att tvinga in konan så pressar den mot axeln och remhjulet och ger på så vis ett starkt förband.

Påkrympning: mindre hål på remhjulet än på axeln. För höga moment så krävs det mer "negativt spel"

Limning. Gör axelhålet i remhjulet lika stort som motoraxeln och limma fast med cyanakrolytlim. Sitter som berget ifall det är rent och fint. Lossas med hjälp av värme. Cyanakrolyt bryts ner vid 140-200 grader och tappar all addisions(stavning)-kraft.

Medbringarhjul: Låt remhjulet snurra fritt på axeln (självklart utan att glappa). Fäst ett hjul bredvid remhjulet och fäst ihop hjulen med varann.

Det är nog bara de PRINCIPERNA som finns till hand ifall man vill ha lite gods mot drivaxeln.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Arvids fräs

Inlägg av LaRdA »

Tackar, alltid bra med lite mer input. :)
Motkona går bort då jag helst inte vi bearbeta motoraxeln.

Påkrympning är smidigt och skulle fungera, men frågan är om jag vågar lita på det utan mer nogran testning?

Limning tror jag det lutar åt nu, kollade tidigare på någon modell av Loctite Cylindrisk fasttätning fast den krävde så pass hög temperatur för att lossa. Lite lättare att lossa hjulet utan att skada servot om man inte behöver värma lika mycket.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Arvids fräs

Inlägg av Fräsen »

Du behöver inte bearbeta motoraxeln för att köra med motkona. Du har en lös kona, typ som spännhylsa för kress eller liknande. Alltså en lös detalj. Hylsan mot hjulet och mot axeln -precis som när du spänner fast en pinnfräs i en hylschuck.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Arvids fräs

Inlägg av LaRdA »

Ah, jo självklart är det så, läste lite fel... Får skylla på den sena timmen.... :oops:
Men då har man istället nackdelen att det kräver större hjul för att fungera.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Arvids fräs

Inlägg av Fräsen »

Nej. Du kan svarva till en kontrakona som har ~1.5mm större diameter på ena sidan. Tex 30mm utvändigt på ena sidan och 31.5 på den andra, bredd på kanske 15mm. Konan i hjulet "tar" naturligtvis lite material, men det är ganska marginellt. Du drar in konan med mer eller mindre avancerade metoder. Enklast är ett par slag med hammare och en rörbit som "drivdon" annars kan man gänga och dra in den med skruv.

Känns som vi besudlar Arvids tråd litet... kanske är det intressant även för honom, men vi låter han bestämma det.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Arvids fräs

Inlägg av H.O »

Lim är ett otroligt enkelt och effektivt sätt att göra det på, lite bökigt att plocka isär (med efterföljande rengöring etc) men ärligt talat, hur ofta gör man det.... Jag limmade (med LOCTITE Cylindrisk fastsättning) fast remhjulet på min ER16-spindel och det har funkat perfekt i flera år, jag vet inte hur högt vridmoment jag utsatt den för men motorn är på 1.1kW.

Jag tror inte att det är någon större fara för motorn att värma upp axeländen så pass att limmet släpper om man är snabb att kyla med tryckluft direkt efteråt så värmen inte sprider sig in i motorn. Jag har aldrig testat med vanligt cyanakrylatlim men det är ju enkelt att testa, akta ögonen bara när du värmer det för att lossa, ångorna/röken är "vassa" som f-n.

Krympning är så klart också effektivt men svårare att ta isär än lim och det ställer högre krav på bearbetningen, speciellt när det är små axeldimensioner. Är dessutom axel och hjul i samma material så blir det ännu svårare att ta isär.

Har du begränsade bearbetningsmöjligheter så är nog lim det bästa, cylidrisk fastsättning klarar att fylla en rätt rejäl spalt så toleransen på bearbetningen är inte så extremt hög som vid t.ex krympning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arvids fräs

Inlägg av säter »

Jag har på senare år övergått nästan helt till limning istället för krympning.
Tycker det fungerar utmärkt.

Tänk på att om du har väldigt liten spalt, använd ett tunt lim.
En annan fördel är, att man kan provmontera allt i förväg och se att det lirar.
Sedan bara att limma och montera "skarpt".
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Arvids fräs

Inlägg av Fräsen »

Rätt intressant sida ifall man vill ha kontakt på svenska som jag fick tips om: http://se.rs-online.com/mobile/search/s ... Components
Skriv svar