Stegmotor som givare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
1802
Inlägg: 6166
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Stegmotor som givare?

Inlägg av 1802 »

Har ett par stegmotorer från div diskdrives. Provade LED's direkt i kontakten. Och det blinkar fint. Satte en offset tyngd på huset , och höll i axlen. Det blev en "blinkmarackas". Lite fler LED's och några brytare på ett handtag.... Om man skall ha stegmotor som givare, hur sakta kan man snurra den? På min leksak ovan, känner man pulsande motstånd, när den jobbar. Kan det hjälpa att belasta den på nått vis, för att känna pulser vid lågt varv?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av MadModder »

Jag har läst om en som använt en hårddiskmotor som volymkontroll på sin stereo, så varför inte. ;)

Det pulsande motståndet du känner beror på magnetism. Varje steg är en tand på rotorn. Prova att kortsluta en lindning, så blir det genast mycket mer motstånd.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av sm7tjc »

Jag har använt den här konstruktionen:
http://www.webx.dk/oz2cpu/20m/encoder.htm
Den funkade alldeles utmärkt.
1802
Inlägg: 6166
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av 1802 »

Finns det inte risk att den tappar pulser om man vrider för sakta?
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av sm7tjc »

Det verkade som att det går att vrida hur sakta som helst. Varje gång den "knäpper över" en tand så ger den en tillräckligt kraftig puls för att komparatorn skall reagera. Jag hade lite problem med att den ibland kunde ge flera pulser när man vred extremt långsamt. Antagligen berodde det på att jag hade en alldeles för stor stegmotor (från en större skrivare) med alldeles för stor induktans. Med en mindre stegmotor är jag säker på att det funkar perfekt.
Det är några år sedan jag körde med denna. Den användes till VFO-ratten i radion som syns i min avatar. Jag fick senare tag i en fin encoder som känns steglös.
1802
Inlägg: 6166
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av 1802 »

Tänkte ha datorn som mätare/display. Då gäller det att bygga interface som även tål snabba snurr. Kan nog bli en hel del volt, om man snurrar snabbt. LED'sen lyser starkare med varvtalet. Dock inte lyckats pajja nån LED ännu.
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av sm7tjc »

Inga problem med den konstruktionen som jag länkade till. Det sitter ju dioder som "käkar upp" spänningstoppar från motorn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av MadModder »

Med större motorer kan man få stora problem att öht rubba axeln om man kortsluter lindningarna. Med dioder får man automatisk varvtalsreglering. Över en viss hastighet tar det emot rejält. :D
Men ingen vettig människa monterar väl en halvkilos motor som pulsräknare...
Känner man att det är lite för mycket stegkänsla kan man ju alltid sätta motstånd i serie med motorkablarna.
Jag har fått ut närmare 100VAC ur en stegmotor när jag drog runt den med skruvdragaren. :badgrin:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av Walle »

Volymkontrollen på min HTPC känns ungefär som att vrida på en stegmotor. Man får puls på varannat par varannat "klick" va?
Användarvisningsbild
tlvb
Inlägg: 132
Blev medlem: 13 januari 2009, 00:40:17
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stegmotor som givare?

Inlägg av tlvb »

Satte en flatkabel från en stegmotor på tungan en gång och vred till, nog fick man en signal att reagera på alltid.
Vill minnas att det mekatronikkursen nämnde en analog rotationssensor som praktiskt taget var en generator som man mätte spänning/frekvens på.
Skriv svar