Modig md5000 med LinuxCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Modig md5000 med LinuxCNC

Inlägg av Båtdoktorn »

Ja då var man ägare till en CNC fräs då.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Var och kopplade på strömmen på den och fick axlarna att röra sig och så skulle va något fel på Z axeln men än så länge verkar det funka.Får dock inte verktygs växelaren att funka nå vidare.. får inte i några verktyg..

Men nu till den stora frågan styrsystemet HEIDENHAIN TNC 150 (på svenska!)ska man fixa i ordning det eller byta till Mach3 och från början iaf köra utan verktygs växelaren?

Om man behåller styrsystemet hur ska man lyckas få över program från en dator /cad ritning på ett smidigt sätt?

Sen sitter det en kylfläkt för spindelmotorn, Hydraulisk verktygs låsning , kylvälske pump och centralsmörjning. Hur gör man med sånt när man har Mach3 en PLC för det och verktygs växelaren?
Senast redigerad av Båtdoktorn 3 januari 2022, 14:46:24, redigerad totalt 5 gånger.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Utan tvekan Behåll är min åsikt lättanvänt o bra system (om det fungerar)
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Fantastiskt. Hoppas du även får bilden att funka så vi kan se lite va de är för maskin.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av maghen »

Båtdoktorn:
Jag har inte använt Heidenhain, men för att överföra program finns med största säkerhet en port som du kan ansluta till datorns serieport via kabel.
Du behöver även ett "dnc" program i datorn. t.ex. http://www.cadem.com/dnc/freednc.htm
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ser ingen anledning att riva styrsystemet om det fungerar och har dom funktioner du behöver/vill ha.

Att byta till Mach3 kan bli dyrt beroende på vad det är för typ av servon som sitter i nu samt hur positionsåterföringen sker. (Glas-skalor, encoder på motorn?)

Att lösa centralsmörjning, kylvätska etc är enkelt med Mach3. Verktygsväxlaren blir lite "trixigare" men är fullt möjligt. Vad som är lämpligt beror på hur den fungerar, vad är det för drivning, hur många I/O behövs etc etc. En extern PLC som komunicerar med Mach3 över Modbus är EN lösning - och en flexibel sådan.

Men som sagt, om maskinen fungerar och kan det du vill - varför riva ner den?

Grattis till förvärvet förresten!!
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Som jag kan se sitter det en plusgivare som går till styrsystemet och encorder som sitter i servot som går till servodrivarna..

Så det blir cad >cam >dnc> fräsa om jag har förstått rätt..

Ska kolla på verktygs växelaren idag, sen ser elskåpet ut som skit det behövs en stor översyn av det ..

Ja än så länge verkar det va ett bra köp :)
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det troliga är att det är en tachometer som går till servo-förstärkaren och en encoder till styrsystemet.

Det är riktigt, du ritar i CAD, bereder och genererar G-kod i CAM som sedan förs över till maskinen med DNC programmet. En del CAM-program har en liten "DNC-klient" inbyggt och i princip borde det fungera med HyperTerminal. Men det gällar att hitta rätt baudrate, antal stop-bitar, paritet etc.

Om du fått uppgift om att det är fel på Z-axeln så ska du nog ta en ordentlig koll på det. Det kan ju vara ett intermitent fel som glapp i tacho eller encoder-kabeln t.ex.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

http://www.heidenhain.com./index.php?WC ... 5_177=3083


Heidenhain verkar ha ett DNC program själva "TNCremoNT"

Var hittar man sata drivrutiner till en dell Dimension 5150 !!! vill installera om xp :evil:
elosh
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 februari 2006, 00:52:55
Ort: Röbäck

SATA drivers

Inlägg av elosh »

Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

elosh:

det funkade utan :?
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Nu byter hon verktyg också var fel fas följd så hydraulikpumpen gick åt fel håll för verktygs låsningen .Efter det luft fräste jag några program som fanns i den och det verkar funka :) .Sen fick jag igång Dellen som jag tänkte ha som cad/cam dator.Så nu är det bara att börja lära sig det.
Och så en liten fråga efter man gjort g-code vad behöver man lägga till mer i coden?

Verktygsnummer har jag listat ut ... något mer? :?
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Är den ställd i "Heiden dialog" eller ISO std som programmerings format?

det är ju valbart (på iaf tnc155)
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Inlägg av Båtdoktorn »

Tänker på när man gjort g-coden i ett cam program...

mrMagoo:
Vet inte säkert men tror ISO hur ser man skillnaden ?
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Med "Heiden Dialog" programmering är det en viss avsaknad av g-koder.

Ska finnas en iso knappsats och en dialog knappsats den ena lägger man på den andra (ligger kvar mha magneter)

har för mig att man ställde om med "MOD" > "user parameters" > dialog... lrnåt kommer tyvärr inte ihåg, jaja det står i manualen.
Skriv svar