Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Med fräsen händer det inte mycket... Jag har på grund av yttre omständigheter inte haft tid att jobba på fräsen på ett bra tag. Statusen är oförändrad sedan mitt förra inlägg. Planerna är dock ingalunda skrinlagda! Både handratt och fjärde axel ska nog bli färdiga så småningom.

Jag har kört lite med maskinen då och då under vintern, och allt fungerar som det ska!

Har det hänt något med Mach3 på sistone? Nya versioner? Nytt pris för fullversionen?

/Magnus
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Hej!

Om någon minns denna konvertering från 2009 så kan jag berätta att jag startade upp den igår efter ett långt uppehåll, och allt fungerar fortfarande! :tumupp:

Problemen mad datorn som hänger sig verkar dock ha blivit värre. Jag funderar nu på vad som är enklaste/bästa sättet att kunna använda en modernare dator.
- USB/printerportsadapter (uc100)
- Ethernet motion controller

Funkar Mach3 även i nyare versioner av Windows, eller är det något annat som gäller nuförtiden?

/Magnus
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av torch »

Jag har tittat i denna tråden förut när jag sökt info på Combi-Mill konverteringar, men det var ett tag sedan.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och stod i garaget och filade på bussningar till dia 14 axlarna på de nya motorerna för att få dem att passa original tandremshjulen dia 16 till min Combi-Mill-modernisering när det plingade till i telefonen ang denna gamla tråd.

Nästan kusligt, jag var tvungen att vända mig om... :rofl

Kul att höra att det snurrar igen, har dock ingen info om Mach3. Själv föll valet på ett UC300ETH som jag ska köra UCCNC på, om jag lyckas (Styr/regleranalfabet, men man lär sig väl...)

Vad var det för styrning du hade?
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

torch skrev: 4 januari 2021, 23:56:15 Jag har tittat i denna tråden förut när jag sökt info på Combi-Mill konverteringar, men det var ett tag sedan.

Nu har jag äntligen fått tummen ur och stod i garaget och filade på bussningar till dia 14 axlarna på de nya motorerna för att få dem att passa original tandremshjulen dia 16 till min Combi-Mill-modernisering när det plingade till i telefonen ang denna gamla tråd.

Nästan kusligt, jag var tvungen att vända mig om... :rofl

Kul att höra att det snurrar igen, har dock ingen info om Mach3. Själv föll valet på ett UC300ETH som jag ska köra UCCNC på, om jag lyckas (Styr/regleranalfabet, men man lär sig väl...)

Vad var det för styrning du hade?
Kul!

Jag har Larken Viper 200 styrkort som styr original servomotorer, sedan är det alltså fortfarande en gammal PC med printerport och Windows 2000 & Mach3 :tumupp: .

Ethernet motion controller låter modernt och pålitligt, men det kanske är ett mindre steg att gå på en USB-adapter? :humm:
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av torch »

Du kör alltså drivstegen direkt med datorn via parallellport?

Det finns ju USB-motion controllers också (UC300USB heter tex föregångaren till min, och är numera på utgående) men USB är mycket mer känslig för störningar så det är nog bättre att satsa på en MC med ethernet-interface.

Fler verkar lämna Mach3 (och 4) för UCCNC och man kan importera sin Mach3-maksinkonfiguration till UCCNC, men nu åker du ju kanske på lite mer jobb om du ska byta till en motion controller också.
Finns ju många andra alternativ nu, men då UCCNC verkar populärt så tänker jag att det förenklar att hitta info när man får problem, och inte särskilt dyrt heller.
maghen
Inlägg: 58
Blev medlem: 9 september 2008, 22:50:13
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Retrofit på Storebro CombiMill CNC

Inlägg av maghen »

Ja, bara ett optoisolerat "break out board" mellan printerporten och servokorten.

Ethernet-motioncontroller och UCCNC låter onekligen lockande, men jag tänker kolla om den gamla pc'n kan få förlängt liv genom någon enkel åtgärd först!
Skriv svar