Jula borr/fräs som CNC ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av tompa74 »

Schysst projekt. :tumupp: :tumupp:

Fattar inte varför det här allternativet blivit så sågat som det sägs.

Lägga ner lite tid på glapp och kanske byta till kulskruvar så är nog
inte den här sämre än något annat hembygge.

Ska bli kul att följa.


/ Tompa
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Jag tror nog att det ska fungera, sen har man ju mycket inställningar som man kan göra i Mach3:an, jag har provat lite med motorerna lösa och jag tycker det fungerar bra.

Apropå "BILTEMA CNC" för alla nyfikna så kommer svaret här.:lol:

Detta är min första version av nätaggregat till styrningen.
biltema_cnc.jpg
Jag hade den här trasiga gamla batteriladdaren som låg och skräpade på vinden. Tänkte först använda en låda till ett nätaggregat för datorn men det kändes lite trångt.

En bild på insidan också.
biltema_cnc2.jpg
Det här var lite tidigare i våras som jag snickrade ihop den här. Jag beställde lite delar från elfa efter lite förslag i andra trådar här på forumet.

Sen dess har jag hittat en gammal låda från en astra parabolmottagare som det var betydligt mycket mera plats i.
salora.jpg
Under ligger datorn som jag har gjort iordning, reparerat moderkortet, gjorde om cd-spelaren så den blev liggande också satt in några extra usb-portar på framsidan för framtida bruk.

Hoppas ni inte tröttnar på alla bilder (jag har mycket kvar att visa).

Här kommer lite nyare bilder på astra lådan.
Provat in Jojjes kort i lådan och satt dit en ny plåt med uttag för parallellporten. Den gamla plåten var som ett såll med uttag.
astra1.jpg
Köpte xlr uttag på kjell & co.
astra2.jpg
Det satt en lysdioddisplay i lådan som jag sparade för framtida bruk. Har ni några förslag vad jag kan använda den till !!
astra3.jpg
Kopplat klart uttagen.
astra4.jpg
Flyttade över nätaggregatet och kopplade in porten för home/lim switcharna.
astra6.jpg
Så här blev den med locket monterat.
astra7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 16 december 2012, 15:32:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Snyggt jobbat! :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Tjusigt! :tumupp: Bakom displayfönstret kan du montera en flerradig OLED-display som visar aktuell position (X,Y,Z och lanske varvtal +annat kul)

/PeterH
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Inlägg av Bengt35 »

Fantastiskt och seriöst bygge.
Eftersom jag äger en likadan Jula fräs så får du gärna tala om hur du bar dig åt för att byta spindellagringen (om jag nu inte missuppfattat). Min låter som STIGAs störste jordfräs körandes i en stenmur..........


mvh
Bengt
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har också en likadan, men mitt största problem är att den vrider sig runt pelaren hela tiden. Man måste vrida åt stoppskruven för både kung å fostervatten, för att den inte ska snurra. Sen får man knappt upp den igen när man ska höja/sänka. :D
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

Bengt35

Det sitter 4 lager i spindeln och 2 i den mittre remskivan så det tar en stund att byta. Du kan se dom på sprängskissen. 2st 6202, 3st 6205, 1st 6004.
Sprngskiss.jpg
Det finns två sätt att byta lagren på, ett är att inte behöva att brottas med fjädern bakom plåtkåpan. Då får du knacka ur lagren med ett långt dorn.

Börja med att lossa låsmuttern mitt i remskivan och dra bort remskivan med en avdragare.
Nu kan du låsa spindeln, sen börjar du knacka med ett passande dorn uppifrån mitt i där remskivan satt så att det nedre lagret + axeln kommer ut eller så kommer bara axeln ut.
Då får du knacka bort lagret också om det inte följer med ut.
När det är borta har du fått lite mera plats i spindeln och du kan knacka bort det inre lagret i spindeln underifrån.
Nu måste du ta ett större dorn eller rör och knacka dom dubbla lagren underifrån. Dra av eller knacka bort lagren från hylsan.
Sen är det bara att sätta dit nya lager börja men det som sitter inne i maskinen högst upp på spindeln.

Det som kanske blir lite enklare om man tar bort fjädern är att du får ut spindeln direkt men du kan få problem att sätta tillbaka den. jag har gjort det så det går.
Lagren i mellanremskivan lossar du bara låsringarna och knackar ur axeln och lagren.
Hoppas det går bra :D:

Jojje

Här är en bild på låsningen som det ser ut i min maskin, förmodligen har kanten slitits ner så att den är rund.
Slipa den lite vassare så funkar det nog. Lite olja på själva skruven skadar väl inte heller. :lol:
klm_block.jpg
En bild till så här på lördagsnatten :badgrin:
1yBato.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 16 december 2012, 15:44:07, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

"Det satt en lysdioddisplay i lådan som jag sparade för framtida bruk. Har ni några förslag vad jag kan använda den till !! "
Visa felmeddelanden på den typ:
"E0" = Fel på Z
"E1" = Fel på X
"E2" = Fel på Y
O.S.V.
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Inlägg av Bengt35 »

Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!

mvh
Bengt
Användarvisningsbild
lilluffe
Inlägg: 321
Blev medlem: 24 februari 2008, 02:22:33
Ort: Kumla

Inlägg av lilluffe »

lgrfbs

Går det att använda Mach3 att visa felkoder direkt över parallell porten
Över aux pinnen t.ex. Jag har inte kommit så långt i Pluggandet av programmet för just nu så håller jag på fila på fräsen.

----------------------------------------------------------------------------------------

Bengt35

Trevligt att du gillade tipsen.
Det här med frekvensomriktare har jag också funderat på ett tag så i förra veckan köpte jag två stycken en för 2-fas och en för 3-fas
men har inte luskat ut hur jag skulle koppla in motorn, eftersom motorn som sitter där nu är en 4-pol induktions motor med dubbla kondensatorer.
Jag misstänkte lite att jag är tvungen att byta motor också.
Vad fick du ge för motorn och var köpte du den.

MvH
Uffe

Tack så mycket för alla uppmuntrande ord
Det piggar alltid upp och sporrar en mer att slutföra projektet så småningom,det finns ju mycket kvar att göra än.

-----------------------------------------------------------------------------------

En liten uppdatering är det väl dags för.

Har fixat till fästen för x-y och z axeln.

Vi börjar med x och y-axeln.
Har gjort lite plåtar och svarvat till distanser för motorn.
x-axel1.jpg
x-axel2.jpg
y-axel1-1.jpg
Eftersom Gaveln fram på maskinen ej är i 90 grader fick jag lägga stora brickor på baksidan av plåten.
y-axel2-1.jpg
Det blir mycket spån när man får borra i gjutjärn.
Kvalitet på gjutjärnet är väl inte det bästa heller, det är mycket luftporer så när man gängar är risken att det inte blir 100% bra.
Det bästa vore att sätta in insatsgängor istället, det blir den gången gängorna pajar.
y_xklar1-1.jpg
Z-axelns motor passar perfekt i hålet där den inbyggda lampan satt. Bara att köra upp hålet lite så man har spelrum för remspänningen
z-axel1-1.jpg
z-axel2-1.jpg
Fästplattan för z-motorn.
z-fstplt1-1.jpg
När man har en fräs som ligger i delar får man ta till sticksågen och andra verktyg för att fixa till fästplattan.
z-fstplt2-1.jpg
Färdig filad och slipad.
z-fstplt3-1.jpg
x-y-z-axlarnas fästplåtar klara och målade.
xyz-fstpltar.jpg
z-axeln färdig monterad, motorn går att skjuta snett uppåt för att justera remspänningen.
z-axel3klar-1.jpg
Motorn sedd från undersidan där lampan satt förut.
z-axelinsida-1.jpg
Elkopplingen till z-axeln, kabeln har jag dragit ned genom röret, jag har gjort ett hål i skivan som fräsen står på.
Jag vill ju inte ha en massa kablar hänga kors och tvärs.

Det här med hål i skivan gjorde jag för att när jag sänker ned huvudet med veven så forstsätter röret att gå c:a 70 mm till genom skivan och det är därför som jag kan få ned spindeln så att den tar i bordet med fräschucken monterad och z i toppläge.
z-elkoppling-1.jpg
Z-axeln klar för provkörning.
z-axel4klar-1.jpg
Jag har fixat till en film och lagt upp på nätet så ni har lite att titta på.

MOV01463.MPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 5 mars 2019, 23:17:13, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Går det att använda Mach3 att visa felkoder direkt över parallell porten
Över aux pinnen t.ex. Jag har inte kommit så långt i Pluggandet av programmet för just nu så håller jag på fila på fräsen.

Detta vet jag inget om, jag föreslog bara vad du kulle kunna använda LED:en till :wink:
Men låt ett separat övervakning kort ta hand om alla fel i maskinen och visa dem på LED:en då.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Snyggt jobbat!
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Inlägg av gripner »

Bra jobbat, blir nog en av de billigaste cnc fräsarna :)

Jag har själv nyligen köpt en sådan jula borr/fräs, i dess orginalutförande är det minst sagt skräp, finns ingen som hälst precition. men med modifieringar som dessa blir den nog kanon.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Bengt35 skrev:Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!
Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Inlägg av Bengt35 »

Det här med frekvensomriktare har jag också funderat på ett tag så i förra veckan köpte jag två stycken en för 2-fas och en för 3-fas
men har inte luskat ut hur jag skulle koppla in motorn, eftersom motorn som sitter där nu är en 4-pol induktions motor med dubbla kondensatorer.
Jag misstänkte lite att jag är tvungen att byta motor också.
Vad fick du ge för motorn och var köpte du den.
Jag lyckades inte klura ut hur man skulle koppla om motorn för ev. 3-fas eftersom kablarna försvinner in i motorn utan kopplingsplint.
Jag har använt en ABB 0,75kw 2980rpm med fot som i princip passar direkt. Denna drives med en Mitsubishi frekvensomformare, 1-fas in 3-fas 230v ut. Vad priserna är på dessa vet jag inte eftersom det är komponenter från et utskrotat projekt på jobbet. I vilket fall så blev det en betydligt trevligare maskin med enbart detta utbytt och det försvan mycket obalans från spindel också märkligt nog.

Följer ditt bygge med stor spänning !! 8)




quote: Originally posted by Bengt35:
Tack för svar och de goda tipsen hur man byter lager ! Själv har jag bytt motor till en 0.75kw 2900rpm 3-fas motor, tagit bort mellandreven och kör med en frekvensomriktare för olika hastigheter. Bara detta öppnar nya möjligheter såsom att kunna köra gängor med den!


Om man har en tacho-meter på spindeln så går det att köra gängor med den ändå. MACH3 styr stegmotorerna i rätt hastighet mot spindelhastigheten för att gängstigningen ska bli rätt.
Jag var lite otydlig i mitt svar, vad jag menade var att det går att gänga i gods med gängtapp i och med frekvensomformaren med vridmomentskompensering på låga varv 8)


mvh
Bengt
Skriv svar