POS CNC V.3 (Klarar alu?)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

POS CNC V.3 (Klarar alu?)

Inlägg av POS »

EDIT: Alla bilder försvann så jag har lagt upp nya på en annan sida, det kan vara några som är olika dom som var där från början. Därför är alla inlägg jag gjort editerade flera ggr också


Som rubriken säger så ska jag försöka bygga en cncfräs som det förhoppningsvis går bra att köra aluminium med, hur det går får vi se... :)

Den senaste fräsen jag byggde gillade jag grundkonstruktionen på så mycket att det får bli en till med liknande konstruktion, den är inte bara enkel att bygga utan mycket trevlig att jobba i när den väl är klar.
Den blir liksom öppen och man står naturligt från rätt håll utan att ha något som är ivägen som jag har upplevt att man får på en med rörlig portal.
Minus för fast portal blir väll att arbetsytan blir liten i förhållande till fräsens totala storlek..
Tidigare Fräs
När modellen väl var bestämd så började jag att bygga axlarna som sitter i portalen. Här är först lite bilder på vad jag använde.

Spindelfästet fräste jag själv innan jag sålde den stora fräsen jag byggt ihop med Jojje.
Lagerbockarna till Z-axeln är bara provisoriska. Jag ska fräsa nya i delrin så fort lusten faller på, jag hade ingen delrin när jag byggde z-axeln så det fick bli i mdf så länge.
För att få plats med kulskruven så fick jag fräsa ett stort spår i plattan den sitter på.

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av POS 16 januari 2009, 21:42:00, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Som sagt så svetsade jag ihop en ram som allt ska monteras på, 50x50 4mm gods är den gjord av och 700x600mm är den. så här blev den:
Bild

Lagringen till bordet har jag tänkt montera på en T-balk 50x50 så det blir lätt att komma åt att skruva fast dom.(inte ditsvetsad än)
Jag ska även svetsa några stöd på baksidan av portalen för extra sabilitet.

Bild

Jag har inte skaffat nån drivning till x och y ännu och jag har inte riktigt bestämt vad jag ska satsa på heller.. får se vad det blir, kulskruv gjängstån eller trapets?
Och bordsskiva med t-spår i alu skulle vara fint men jag tror dom är ganska dyra, nån som har nåt förslag på vart man köper det?
Senast redigerad av POS 16 januari 2009, 21:41:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ang T-spårs bord i alu: www.worldofcnc.com
Gissar att deras 20mm platta i 375*500mm är lagom för dig.

Trapets eller Kulskruv är det du ska välja mellan, tycker inte du ska köra gängstång när resten är så fina grejor...

Det där verkar bli en rätt fräck maskin, onekligen smidigare än mitt stora bygge, men jag hoppas på att bli stabilare ^_^!
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

375x500 är ungefär som arbetsområdet jag kommer få så det skulle kunna funka, kan ev ha 375x600 också.
Ja din fräs blir väll jättestabil om du ska gjuta ett fundament under den, går nog att ankra en mindre färja i den! :)
Är det därifrån du köpt ditt bord?
Jag vill lämna min ganska öppen nedåt så jag ev kan svetsa på ben och en balja för kylvätska i framtiden så man ka ha återvinning på kylningen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Japp det är därifrån jag har köpt mitt bord, dock innan dom startade worldofcnc.com utan från deras eBay-affär, 375*500 är för övrigt vad som ska sitta på mitt bygge.

Att mitt bygge blir jättestabilt är exakt vad jag hoppas på, jag tror att en fast portal på ett ingjutet fundament är lösningen för att få en maskin som presterar bra i flera material och kan hålla höga hastigheter utan att få vibrationsproblem, dock får man betala i hur smidig den blir.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Synd bara att du inte har bearbetat ytorna där linjärlagren sitter. Det må vara hur välsvetsat som helst, men du kommer aldrig få ett riktitigt x,y,z plan på den fräsen. Blir inte ett sant "kartetesiskt plan" hur du än gör.

Lite stöd under skenorn är inte heller helt fel.

Annars ett jävligt trevligt bygge, själv har jag inte gjort ett enda färdigt bygge så jag gnäller inte.
monoton
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 november 2006, 16:23:37
Ort: Karlstad

Inlägg av monoton »

Här finns billiga trapetsskruvar och muttrar. Inget high precision kanske men en förspänd mutter så man slipper glappet lär vara bättre än vilken gängstång som helst. Ett stort plus med denna sida är att alla priser står, observera att det är utan moms.
http://www.wiberger.se/templates/trapetsstaang.htm

De har även T-spårskruv/mutter mm.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Fräsen: Oj, för svåra ord för mig. :) Men du menar nog att den inte blir 100% rak. Ja jag tror du har helt rätt men jag har inga maskiner att bearbeta i så det får bli så bra det blir utan det.
Jag har slipat ytorna med en exenterslip för att få dom så bra det går och det ser rätt bra ut än så länge.
Stöd under skenorna ska det bli 50x50 T-balk

Meduza:Ja jag hoppas också på ett stabilt bygga, får se hur det går med vibrationer. Jag får väll fylla rören med fogskum eller nått annat bra när den är klar för att motverka det.
Men jag vill inte göra den jättetung för jag vill orka bära den när den är klar.

Jag ska leta lite efter begagnade kulskruvar och hittar jag inga bra får det nog bli trapets. Nån som har några kulskruvar liggandes? tex 16x5, 400 i travel.
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det har inte hänt jättemycket men några steg framåt har det blivit.
Kabelkedja har köpts och en fyrkantsprofil i aluminium 60x60 blev perfekt som bana åt den efter att ha sågats itu.

Till X&Y har jag beställt 2 st 57STH76 stegmotorer från bergan och till Z har jag tagit en unipolär motor ur en stor skrivare som jag tror ska funka bra.

Stommen är grundmålad med rostskyddsfärg och ska senare målas med hammarlack.

Uppepå plåten som utgör bordet ska jag montera ytterligare en skiva som kommer vara lätt att byta ut, den kommer vara lite större än den redan monterade skivan.

Fräsen från biltema har tyvärr 44mm spännhals och passar inte i hålet som är 43 tyvärr. 43mm är väll annars en vedertagen standard på spännhalsar har jag fått för mig. :?

Nästa steg blir nog att fräsa ut lagerbockar till stängerna på X&Y och montera motorfästen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av POS 16 januari 2009, 21:44:13, redigerad totalt 1 gång.
Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Inlägg av Viper »

En snabb fråga såhär på kvällningen bara. :) Hur hög är själva portal konstruktionen egentligen lite svårt att se på bilderna så jag frågar istället. :)

Satt och skissade lite på en liknande konstruktion som din fast kanske något större då jag vill ha ett arbetsområde på runt 50x50cm och kanske 30-40 på z-axeln. Tanken är att konstruera grundstommen i 50x50mm fyrkantsrör av vanligt hederligt järn och eventuellt fylla den med betong/sand.
Sen så spänna upp den i en större fräs och bearbeta planet i X och Z där de linjära monteras för att få det så rakt som möjligt till att börja med eventuellt även slipa om det inte blir för kostsamt.

Måste säga att din maskin börjar se riktigt trevlig ut och hoppas det kommer fungera som du vill!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Viper: Måtten på stålstommen är:
Bredd:700
Djup:600
Höjd:370

Aluminiumplattan som utgör själva portalen är 20mm tjock 100mm hög
och 700mm lång

Arbetsområdet blir ca 500x400x100
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Så har några till bitar fallit på plats.
Z-axeln är klar med motor monterad, tog ingen bild tyvärr...

Tillverkningen av lagerbockar till X-axeln påbörjades idag i min
lilla fräs som jag byggt tidigare, jag var tvungen att sätta i en större
spindel i den för att kunna göra bitarna i aluminium.
Det gick bättre än väntat så jag tog några bilder och en film på det! (edit: borta nu tyvärr)

6mm 4-skärig pinnfräs från JULA
feedrate:195
0.3mm /pass
och T-röd såklart

Passade lageret då? Fortsättning följer..... :wink:
Senast redigerad av POS 16 januari 2009, 21:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jösses... där är det inte frågan om att skära, utan nöta bort aluminiumen... :lol:
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

:D Ja när jag skrev "bättre än väntat" så trodde jag att det inte skulle gå alls.
Men dom blev så pass bra att jag kunde använda dom.
Med lite tålamod så går det mesta.....

Annars hade jag ju fått gjort dom i nått annat material och jag ville helst ha dom i alu.

edit:stavning
Senast redigerad av POS 7 juni 2008, 20:47:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Passade lageret då? Fortsättning följer.....

Nå?
Skriv svar