Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Gimbal »

MNorrgren skrev: 18 december 2020, 01:33:06 Senast gjorda är en låda med en tillhörande vinöppnare som julklapp till min pappa. Gjorde några fler när ända var igång... vilket pill men när det väl är klart! Det blev helt ok! Inte perfekt men ändå helt ok! Lite att justera till nästa runda!
Trevligt, många tekniker inblandat i den tillverkningen. :tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17047
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av AndLi »

Tredje namnskylten... gjorde två till i julklapp, denna är till en sommarstuga som jag brukar gå förbi med hunden...

De har haft en gammal gjord med eltejp, men pinnarna har gått av och den har legat på marken länge.. så när jag fick en bit planka över och hade koll på processen gjorde jag en ny till dem :)

Det svarta är hammarlack från biltema, minsta burken svart färg jag hitta! Eftersom jag missar när jag fyller i är resten av plankan färgad med avtorkad hammarlack.... blir lite linolja uppepå med för att skydda lite extra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av X-IL »

Du menar ”jag strök ut lite extra för att framhäva träets ådring bättre” :)
Snyggt
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av MNorrgren »

Inte fräst men svarvat... kanske går ändå?!?!

Tröttnade på hotend’en till 3d-skrivaren. De jag testat fungerar ok men inte helt perfekt. Jag har köpt några olik som fått väl bra betyg, helt i metall för att klara PETG och nylon... men de är inte riktigt anpassade till min skrivare. Går som sagt efter justering men inte helt bra ändå. Bestämde mig för att göra en egen... med de krav jag ville ha.

Svarvad ur en stång 35mm aluminium, hård kvalitet. Vet ej men kanske 60-serien?

Många av typen ”bowden” har en snabbkoppling där teflonröret fästs. Passar ej med snabbkoppling i min, måste ha ett 12mm föste att klämma fast i extrudern. Har fått svarva till alla jag köpt för att passa.. suck!

Men samtidigt vill jag ha hotend med teflonrör i, minskar risken att fastna i heatbreak-röret med framförallt pla...

Köpt heatbreak med 4mm hål rakt genom för teflonrör, så det sitter dikt av mot munstycket. Har gjort en adapter till ovandelen där jag kan fästa teflonröret i hela hotend’en. Utan denna vandrar gärna teflonröret upp lite pga plasten pressar upp den. I min skruvar jag fast teflonröret som ses på bilderna.

Ska svarva ner den lite, flänsarna blev lite för stora för att fläkten ska passa men men. Måste även såga baksidan platt för att den ska passa extrudern. Dåligt med plats bakåt...

Nåväl, bilder... döm mig lagom, min svarv är gammal och trött. Sliten i lagren till spindeln...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av MNorrgren »

Färdigställt hotend’en ikväll. Det blev faktiskt riktigt bra!! Gjorde en första utskrift med den också! Över förväntan, så hoppas på bra resultat i framtiden!

Teflonröret sitter perfekt där det ska, inga läckage av plast. Och utskriften blev faktiskt helt ok på första försöket!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Coastcarpenter »

Fräste en botten till en kopplingsbox som jag bara hade locket kvar på.
Passade på att göra plats för microbrytarna som skall dit.

Enkelskär chinafräs med "coboltyta". Otroligt nöjd med resultatet helt utan kylmedel. 10.000rpm
20210323_220013.jpg
20210323_222200.jpg
20210323_223241.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Coastcarpenter »

Delrin, första gången jag fräser det. 15mm tjockt. Enkelskär 6mm. Fäst med expander och en liten bit dubbelhäftande tejp under. Tejpen fastnade i fräsen sista varvet och förorsakade vibrationer och lite ojämn yta
Skar annars som smör med en varm kniv.👌
20210325_205244.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Gimbal »

"Kinafräs" skriver du, vilken kinafräs är det?
Coastcarpenter
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 juni 2010, 14:59:36
Ort: Åland

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Coastcarpenter »

Gimbal
Jag uttryckte mig dåligt. Frästålet är ett billigt chinafrästål.

Min fräs en har linjärer som är 2mx1m. Som är ett hembygge av skrot och en myckenhet diverse.
Drivs av UCCNC/UC3000ETH/ genom gecko 540.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Gimbal »

Ah ok.
Funderar så smått på en kinafräs men har egentligen inte plats för det så :(
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av jihe »

Har gjort en hållare för stickstålssvärd för AXA-snabbfäste till svarven. Blev rätt nöjd, den ger betydligt mindre uthäng än vad jag haft med köpta alternativ.
fäste.jpg
Självklart när man tillverkar verktyg för att tillverka verktyg, så måste man tillverka verktyg för att kunna tillverka dem. En 15-graders vinkelfräs med lött hårdmetallskär. Det är Sodjans överskottsborr som står för bettet.
vinkelfräs.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av larky »

Två pussel, med design från https://www.dragonfjord.com/product/a-puzzle-a-day/
IMG_20210613_212254.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av arvidb »

jihe skrev: 12 juni 2021, 21:03:55 Har gjort en hållare för stickstålssvärd för AXA-snabbfäste till svarven. Blev rätt nöjd, den ger betydligt mindre uthäng än vad jag haft med köpta alternativ.
Supersnyggt ju! Är den scratchbyggd eller modifierade du en existerande hållare?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av jihe »

Tack. Det är helt från scratch, bara skruvarna och den silvriga muttern som är från fabrik.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av tecno »

betydligt mindre uthäng
Hade du löpt linan ut så finns det mera att slakta bort för ännu mindre uthäng ;) Snyggt gjort oavsett.
Skriv svar