Rörhögen (ännu ett fräsbygge)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Rörhögen (ännu ett fräsbygge)

Inlägg av Uttis »

Hejhopp

jag tänkte dela med mig av bilder på en fräs jag kommer bygga nu under vintern. Som namnet antyder så kommer den vara uppbyggd till stor del av rör och jag har valt att bygga den med fast pelare liknande denna.


Skena och vagn som ska användas på alla axlar

Bild
Bild


Såhär är det tänkt att grunden ska se ut, tillkommer förstås en massa förstärkningar mm.

Bild


Till drivning hade jag tänkt satsa på stegmotorer och skruv med dubbla muttrar, har ev ett par stegisar jag kan låna. I övrigt ska nog det mesta köpas in förutom lite aluminium jag redan har liggandes. Det här blir ett snikbygge som ska byggas så mycket som möjligt i mitt garage så det är hammare,skruv och yxa som gäller tänk på det om ni skriver så det inte spårar ur allt för vilt.


Jag tror det räcker för idag, som första grej ska jag kapa up delarna till grundramen. Bilder trillar in allt eftersom bygget fortsätter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad är det för dimensioner vi pratar om?

Hur har du tänkt dig att den sista axeln ska vara monterad?
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Infoga gärna bilderna med Img-tagg istället för med URL-tagg:

Inte länkadress,
utan [img]länkadress[/img]
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Petade lite i Uttis inlägg och fixade det. Den första bilden var ganska hög, så den gör sig bättre som länk.

Sedan vore det trevligt om Uttis ändrade sin ort, även om det ser lite kul ut. :)
Man måste inte skriva jätte-exakt om man inte vill, men åtminstone landskap eller "i närheten av 'ortnamnet' ".
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Han skriver att "här e det fan ingen stjärna", dvs. den här info-posten är inte markerad med asterisk. Eftersom den inte är obligatorisk att fylla i kan han verka lite cool/inkognito genom att fylla i nå't nonsens för att slippa bli personlig. :?
Användarvisningsbild
Seiko89
Inlägg: 237
Blev medlem: 30 september 2007, 17:35:33
Ort: Landskrona

Inlägg av Seiko89 »

Onödigt att skriva sånt skit i tråden ta det via pm istället, hoppas det blir ett bra bygge!
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

tack för petet det blev bättre så, går det att bestämma storleken på bilderna i inlägget eller måste man göra småbilder?


>Meduza x-axeln kommer att skruvas fast ovanpå y-axeln så det blir som den röda fräsen på bilden. Hela fräsen blir nog runt 1mx1mx1m med motorer och allt, det ska ge en rörelse på x=~300mm y=~450mm z=~250mm
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Man måste göra om bilderna, tyvärr.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Byggstart, igår grovkapades bitarna till botten/y-axeln. Nästa steg är att fräsa dom till rätt längd samt borra så att skenorna kan monteras, kommer nog ta sin lilla tid då det är 28st hål per skena.


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Idag gjordes en lagerhållare tänkt att vara till drivskruvarna. Den är gjord efter en ritning jag hittade nånstans men jag är inte helt nöjd med resultatet.

Bild
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Beror det på dubbelhålet nere i högra hörnet?

Trevliga bilder!
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Nejdå det funkade även fast det blev ett extra hål. Den var lite bökig att använda, tror jag ska ta och gänga dom 4hål som man fäster hållaren med (hörnhålen) så slipper man använda muttrar samt en massa trix med locket.

Bild

Idag gjordes en hel hög små hylsor, dom ska agera styrning till skruvarna som håller skenorna. Köpte 6meter rör och det är nästan slut skulle behöva 6meter till. Kommer behövas 84st hylsor till skenorna.

Bild
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

En bild på en av motorerna jag kommer låna.

Bild


Hyffsat stark motor men med lite dåligt toppvarv. Har spanat lite i manualen till drivern och har lite funderingar kring vilken ström motorn ska ha. Motorn har 8 sladdar, enligt manualen kan man koppla den i "serie" eller "parallel". I databladet till motorn finns 3 värden

"Unipolar 2.0A",
"Bipolar(Series) 1.4A",
"Bipolar(Parallel) 2.8A"

Motorn har varit kopplad enligt manualens "parallel" koppling och det tänkte jag också köra. Frågan är då ska jag använda 2.8A som det står i motorns datablad för "Bipolar(Parallel) 2.8A" eller ska man köra

alt1 1.96*2=3.92A
alt2 1.4*1.4=1.96A
alt3 1.4*2.8=3.92A

enligt driverns manual?

Bild


Jag läste allt igen och ett litet ljus kanske tändes men jag postar alltsammans iaf få se vad ni säger. Kan det vara så att drivern ska sättas på "Peak current"=3.92A och "RMS"=2.8A ?

Tidigare har den gått på "Peak"=2.7A "RMS"=1.9A och funkat kanon men mer är ju alltid bättre.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Har personligen aldrig sprungit på nått drivsteg som har mer än en inställning för strömbegränsning - ett sådant hade jag satt på 2.8A enligt vad som står på motorn.

I ditt fall så känns din tanke med 3,92/2,8A som "rätt" med tanke på att det står Multiply the per phase (or unipolar) current by 1.96 to determine the peak current

Ett sätt att nå högre hastighet är ju att öka drivspänningen. Dubblar du drivspänningen så dubblar du din topp-hastighet. (Inom vissa gränser)

/H.O
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Jag provade sätta ~3,92/2,8A och några varv till blev det allt, bör räcka till ~400mm/min och något högre snabbmatning. Jag ska ta och leta fram ett annat nätaggregat, det jag har idag ger 24V om jag inte minns fel och drivern klarar 50V hade ju inte varit helt fel med dubbla matningen.
Skriv svar