Driva en matarskruv... Stegmotor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Johansson
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 januari 2006, 15:09:16

Driva en matarskruv... Stegmotor?

Inlägg av Johansson »

Håller på med ett litet projekt i skolan...
Undrar om ni har några bra idéer till att driva en matarskruv. Den är ungefär 200mm lång och diameter på 25mm. Det är små kulor som ska matas fram i ett rör.
Eegentligen är det ett gammalt träborr...
Har provat med en riktigt gammal borrmaskinsmotor, men den drar väldigt mycke ström och går inte att köra särskilt långsamt på något bra sätt.

Kretsen styrs med en Atmega 8.

Har funderar lite på en stegmotor, kan det fungera?

Kan inte så mycket om dem. Men har jag fel när jag tror att det enkelt går att kontrollera hur många varv den ska gå genom att man bara skickar ett visst antal sekvenser till den?

Funderade annars att bygga någon slags sensor på en dc-motor så att jag vet hur många varv den snurrat. Det är viktigt att få den att gå just bara ett par varv.

Eller några tips på någon annan vanlig dc-motor?

Isf antar jag att det krävs någon slags utväxling för att få ner hastigheten.. Tips på det?

Tack
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Matarskruvar till pelletsbrännare har nog lämplig hastighet. Kanske lite stor dock :D
Johansson
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 januari 2006, 15:09:16

Inlägg av Johansson »

ja tyvärr aldelles för stor...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

En stegmotor låter utmärkt till ditt bygge.
Johansson
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 januari 2006, 15:09:16

Inlägg av Johansson »

Har du tips på någon bra oxå? Vet inte riktigt vad jag ska leta efter.. har hittat några billiga på kjell, men ingen aning om hur mycket de orkar.. Nu är det ju inte så väldigt mycke motstånd här iofs..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jag tycker ju att kjell 89401 borde orka det utan större problem såvida du inte har massor av motstånd i skruven...
Johansson
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 januari 2006, 15:09:16

Inlägg av Johansson »

perfekt, 5V oxå tack.

Nu när jag ska styra den, kan jag styra den direkt från processorn eller måste jag ha någon slags styrkrets också?

Sen är även frågan, hur får jag över kraften till borren?
Fick en idé att man kanske kunde ta en metallstav och göra ett 5mm hål i ena änden och ett som passar borren i den andra, och sedan på något vis försöka få fast dem i där..
Eller hur brukar man göra?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Från processorn till en dubbel h-brygga om du kör bipolärt, annars räcker det med en brygga om du kör med unipolärt, dock kräver det senare en symetrisk strömmatning.


Om du bara ska mata fram kulor så kan du nog köra direkt, motoraxel/matarskruv, ifall du inte kör för fort.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En bit soppaslang och två slangklämmor brukar fungera fint...
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Motorn från Kjell, 89401 har bara 4 anslutningar så den måste drivas bipolärt, alltså med två H-bryggor. Eller gör du det enkelt för dig och köper till exempel av 88106 när du ändå köper motorn.

Om du vill bygga själv så är det enklaste om du hittar en motor som har 6 anslutningar, tex 89390. Då räcker det med 4 transistorer kopplade till din uC för att köra den.


EDIT: Vad hände med det förra inlägget? Det var ett inlägg till, från trådskaparen, efter Meduzas senaste men nu är det borta...
Johansson
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 januari 2006, 15:09:16

Inlägg av Johansson »

Råkade tyvärr ta bort det, blev lite fel där..
Men tack för svaret iaf.

Ok får fundera lite på det där hur jag ska lösa det.

EDIT:
Skulle helst vilja ha den bipolära.
Men om jag nu bara behöver köra den åt ett håll, behöver jag då bygga en dubbel h-brygga, verkar bli ganska mycket att göra..?
H.O
Inlägg: 5708
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Japp, du måste ha två H-bryggor även om du bara ska köra åt en hållet.

Man måste kunna köra ström åt bägge hållen genom lindningen för att det skall fungera. Med en unipolär motor så har man uttag "mitt på" varje lindning som man har konstant kopplad till sin matningspäning. Genom att sedan jorda ena eller andra sidan så får man ström åt ena eller andra "hållet".

Men på en motor med bara fyra anslutningar så går naturligtvis inte det utan man måste ta till H-bryggan.

Läs Stegmotorteknik - den förklarar det mesta.
Johansson
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 januari 2006, 15:09:16

Inlägg av Johansson »

Tack för riktigt bra svar!
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

I kaffemaskiner för produktmatning av kaffe/socker/choklad/mjölkpulver används det 230v AC motorer med växellåda och man får en nogranhet på ca 0,5-0,2gram räcker det så kan jag ev få tag på delar ifall de behövs.
Johansson
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 januari 2006, 15:09:16

Inlägg av Johansson »

Tack men har kommit fram till att det får bli en bipolär stegmotor. Har gjort ett schema nu för en dubbel h-brygga. Ska beställa komponeneter och testa om det fungerar som tänkt.

Ska prova den billiga från Kjell, men fungerar det inte så får det bli någon dyrare variant. Har överdimensionerat bryggorna så att en kraftigare motor skulle kunna användas.
Skriv svar