Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så med andra ord så ska dumpen sitta utanför Breakout-kortet. Bra, då vet jag. Tackar.

Jag var helt säker på att några pinnar i parallellporten kunde man välja om man ville ha dom som in eller ut-gångar, men hur jag än letar så hittar jag inget om det, tvärt om. :D Tex här eller här. Men å andra sidan har jag inte letat överallt tydligen.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jojje,
Datalinorna (pin2-9) är I/O så dom går att växla mellan ingång och utgång men man växlar alla samtidigt. För Mach3 så är dom utgångar och inget annat. Pin 10, 11, 12, 13 & 15 är dom enda ingångarna till Mach3. Hur andra program fungerar kan jag inte svara på.

Däremot, om man har en andra LPT-port installerad så kan man använda pin2-9 i DEN porten som ingångar till Mach3 om man skulle vilja.

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för det, men det blev iaf inte lättare med optokopplare. :?
Ska man hålla sig till strikt Mach3 med en LPT-port, eller inte ha några optisar alls, eller??? Svårt att ha både och iaf.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jag har inte riktigt hängt med i tråden här så jag är inte säker på att jag förstår problemet?

De flesta break-out-kort har inte galvanisk isolation på S/D linorna eftersom de flesta drivsteg ändå har det på sina ingångar. Att driva en opto med en opto är NO-NO utan buffertsteg etc mellan. Dessutom krävs det snabba opto-kopplare för att överföra de relativt korta pulserna.

Om ditt break-out-kort skall användas till dina drivsteg hade jag nog isolerat ingångarna och de utgångar som inte används till S/D. Strömbegränsningsmotstånden för ingångarna hade jag dimensionerat för 5V och tydligt talat om för användaren att använda ett extra seriemotstånd om man har 24V signaler.

Om jag missförstått problemet så skäll på mig...

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vov, vov. :D
Nädå, du har nog inte missuppfattat, men jag tvivlar på om någon kommer att ha 24V signaler.

Det med vilka pinnar som är in och vilka som är ut kom jag på för en stund sen. Eftersom tex pin2 och pin3 alltid används som ingångar (S/D), så måste ju alla dom (pin2-9) vara ingångar. Så då blir det no problemas där också.

Fråga 1 & 3 är därmed lösta. Jag sätter optokopplare 6N137 eller 2531 på S/D linorna, antingen på kontrollerkortet eller breakoutkortet, och billiga trötta EL817 + buffrar 4050 på resten av in&ut-gångarna. Då löser vi fråga 2 på det sättet.

Sen kan jag göra plats för dubbla kondingar av varje sort på kontrollerkorten och plats för flera på breakoutkortet, så blir det bara fråga 5 kvar, å den får jag nog inget svar på. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nytt och nytt... hur blev det med watchdog-grejen, eller "chargepumpen" som en del säger?

Det är ju inte direkt svårt eller dyrt att göra en, och det krävs nog inte särskilt många komponenter heller. Däremot om man ska bryta strömmen osv när den slår ifrån så krävs ju lite återkoppling till agget...
Men om vi säger att en utgång på breakoutkortet ger ut en logisk signal beroende på aktiv signal eller inte från mach3 så är det ju en lätt match. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

M&M: Största orsaken att jag har ingen aning om hur en sån ser ut, och jag har inte sett någon rita upp eller förklarat det heller. Jag behöver ha det med tesked, inte bara att...

Det närmaste jag kommer är hunden Pluto brukar fajtas med, men det är nog inte han du menar. :(
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Watchdog-funktionen i Mach3 fungerar så att den lämnar en frekvens på 12.5kHz när Mach3 är "alive and kicking". Om datorn hänger sig eller man avslutar Mach3 så "fastnar" signalen antingen hög eller låg. Man kan välja om man vill ha pulståg eller inte när Mach3 är i nödstopp-läge.

En simpel åter-triggningsbar vippa, t.ex 4538 med en tidskonstant på 1mS eller så vars utgång aktiverar ett eller flera relän - det är allt.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller en tondekoder inställd på 12,5kHz. :)
Undrar om jag hinner testa detta innan Jojje skickar iväg ritningar på kortet till fabriken... :P
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

H.O det var precis det jag befarade. Teori, teori. Det hjälper inte ett skvatt hur mycket ni än förklarar. Jag måste ha vilka komponenter sitter ihop med andra komponenter, och hur. Alltså ett schema med ALLT utritat. Annars kan vi lika bra hoppa det hela, för jag fattar iaf inget.

Inget ont menat, men det hjälper inget att jag bara lägger in footprinten på en 4538'a. :wink:

M&M. Det beror på hur lång tid det tar. Är det viktigt, får jag väl vänta. Om inte, så kör jag utan. Jag har ingen tidsplan, mera än att dom små kontrollerkorten måste beställas snarast. Breakoutkorten kan man inte vänta all evighet med heller, men några dagar går väl bra.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

OK, sorry - och inget ont menat mot dig heller men jag trodde du konstruerade det du säljer.

Applikationsexempel för 4538 finns i databladet och med det som grund kom jag upp med följande:

Bild
Pin-numreringen på 4538'an är för DIL kapsel - dubbelkolla mot kapslingen som skall användas.

7mS efter att pulståget upphör så faller reläet. LED'en och dess strömbegränsningsmotstånd kan du skippa om du vill.

Använd på det sätt du finner lämpligt, eller inte - det är upp till dig.

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

H.O Jo det brukar jag göra, men den här saken är helt nytt för mig, och det var egentligen inte jag som ville ha med den från början. Förövrigt så säljer jag stegmotorer också, men jag konstruerar inte dom. :D

Tack för hjälpen, det var precis det här jag behövde. Nu kan jag gå vidare.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag sett film om Watchdog-funktionen i Mach3, och nu inser jag behovet. :D

Sen kom jag på att optokopplarna till ingångarna blir väl inte så lätt att skillja galvaniskt. Dom behöver +5V på datorsidan för att driva transistorsidan, men vart får man den ifrån, hmm...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såg också filmen, och han sa någon som jag tyckte föreföll logiskt.

Att om ingen chargepump-signal kommer ut, ska inga signaler komma till breakout-kortet alls. Det skulle ju betyda att det istället för dina vanliga buffrar (4050), bör det vara buffrar med enable-ingång, även kallade buffer/drivers (exempelvis 2st 74HCT365 för de 12 utgångarna), som helt enkelt stänger av om ingen signal kommer från övervakningshunden in på enable (G-pinnarna på sagda kretsar). :)

Synpunkter?

optokopplarnas transistorsida kopplas mellan jord och en datapinne via ett motstånd. när pinne går hög öppnar transistorn. Det behövs inte många mA. 5 kanske.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hmm... Är det inte utgångarna som ska stängas av, så det inte kommer tex pulser så motorerna snurrar?

Annars kan man använda Enable på A3979-kretsen. Då stängs motorerna av. Dom blir som döda, utan håll.

En annan sak är att ha ett SolidState Relä som kopplar in spänningen till kontrollerkorten. Men då måste man skillja på sp. till Breakoutkortet och Kontrollerkortet, hmm...

Tål att fintänkas på. Ska iaf koppla Enable til den lediga pinnen mellan Kontrollerkortet och Breakoutkortet.
(Sen jag slog ihop jordarna fick jag ett stift över.)

Det börjar bli jobbit att skriva Kontrollerkortet och Breakoutkortet hela tiden. Tror jag börjar förkorta till KK och BK.
Skriv svar