Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Eller Analog Devices iCoupler http://www.analog.com/en/prod/0,2877,ADuM3200,00.html
Gör samma sak som Ti komponenten men jag gillar AD bättre...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Edit:
PeterH:
Jepp, som det är nu, så är alla jordarna hopkopplade.

Jag kan förstå att det här kommer att ta lite tid, och det är dumt att stressa iväg med nåt så det inte blir bra. Just Breakoutkortet är inte så väldans brådis med, så det blir klart när det blir klart.

Eftersom A3977-kretsarna kom idag, och det är dom som är viktigast att göra, så tar jag dom först.
Förut så diskuterade vi dom båda jordarna, AGND och PGND. Jag tycker inte det står helt klart och tydligt hur dom (Allegro) vill att man ska göra. Iaf blir inte jag helt klok på det. På ett ställe står att man ska dra separata jordar och på ett annat att dom ska utgå från en punkt under kretsen. Troligtvis missförstår jag nåt, eller allt pga språket. :D
Så har nån lust och kunskapen att försöka reda ut det för mig före jag sätter igång, så vore det guld.

Sen är jag tacksam för förslag till ändringar/förbättringar även på det kortet. Tänkte att det skulle användas även till er som ska ha stegmotorerna till annat än CNC-fräsar.

Eller ska jag bara köra en omgång till, helt lika, men med A3977?
Det är både lättast & billigast, nu när alla filmer och P&P program redan finns. Det funkar ju som det är idag. :)
Sen har jag kanske 16 veckor på mig till A3979'orna kommer.

Edit: En sak måste jag ändra på. MS1 & MS2. :D

Så här ser kortet ut idag.

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En sak jag inte heller kunnat reda ut från databladet:
Vilken GND används till vad?
De enda ställena det står AGND och PGND är just på dessa ben. På resten av schemat är det samma jordsymboler överallt! Mycket märkligt.
Det pekar ju iofs på uttalandet om en stjärnjord som har nollpunkt under kretsen.

Sen bör alla kretsar med 5V-drivning ha avkopplingskonding på breakoutkortet.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Jojje, kör du med 5 st 1 ohm i parallell som sense-motstånd så att du får 0.2 ohm? Farnell har 0.2 ohm annars...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är 6st i parallell, och anledning till detta är att han får alla 1206-komponenter gratis från dem som ugnslöder allegrokretsen. :)

Fast frågan är varför han valde 6st. Imax är ju 2,5A, och enligt databladet ska Rs vara 0,5/Itripmax = 0,5/2,5=0,2. Motorerna klarar visserligen 2,8A, men det kan inte kretsen leverera... :humm:
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Nja jag skulle säga att det är helt korrekt och intelligent gjort.
2,5A i 0,2R är 1,25W förlusteffekt det klarar inte Farnells 0,2R motstånd men 5 eller 6 st 1206 klarar det galant.
Sedan så är troligen 5st 1R 1206 billigare än 1st 0,2R (om man bortser från monteringskostnaden som schabloniserat anses ligga på 50öre /komponent i småkortserier).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Som ni redan listat ut, så vad det mest av ekonomiska skäl. Hade jag köpt 0,18Ω motstånd (som jag använder på mitt gamla kort) så hade dom kostat 5:-/st. Nu fick jag alla 12 för 0:- Alltså en förtjänst på 1000:- för mina 100 kort. Sen att dom fem/sex motst. tål mera effekt, var bara bonus.

Jag gjorde plats för sex men tänkte montera bara fem, men det var jag det, inte dom. :D
Men varför 0,18Ω isf 0,2Ω? Tror det var för att jag sneglade på en annan producent, tror det var Xylotex, och dom körde med 0,18Ω.
Nu, på nya korten, kan jag välja. Det är även lättare att peta bort två, än att löda dit två.

M&M:
PGND är den digitala jorden, alltså där det hoppar som värst. AGND är den analoga, alltså resten. Jag tycker att jag gjort rätt med att ha dom separerade och kopplat ihop dom på utsidan, men jag är inte 100 på det, hmm...
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Börjar man finräkna eller milliOhmmäta på det hela så har du säkert 33mOhm i lödtenn, ledningsbanor osv...
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Detta är schemat på mitt "breakoutbord" för spänningsmatningen. När jag köra via detta blir varken 5V eller den switchade 12V-regulatorn mer än ljumma.

Jag tycker att detta vore bra att lägga in på ditt breakoutboard så slipper vi värmeproblem, väggvårtor, extra trafo e dyl.

Bild

Dessutom är det bra med kontakter för både fläkt och lysdioder.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK limpan4all, så du tycker också att jag ska ha 5 motstånd, isf 6?

ie:
M&M tyckte man lika bra kunde köra fläkten på 5V. Skulle man inte kunna hoppa över 12V'en helt och bara ha en 5V-version av LM2575'an?
Eller är det för att drosseln blir mycket större och äter upp förtjänsten av 7805'an? Men det tar iaf mindre plats.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Hur mycket ström behövs på 5V för kontrollerkorten? Jag har en rulle med lågfallsregulatorer (LP2951). Riktigt fina kretsar men klarar max 100mA. Kapseln är SOT8 (har jag för mig) så den tar väldigt liten yta i anspråk :D Man kanske kunde cadda in en på varje kontrollkort annars?

/PeterH
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Jag tycker väl att det är bra att köra fläkten på full fart. Hellre för kallt än för varmt.

Sen ökar också strömmen till lysdioderna från 40 mA för sex dioder till 120mA. För 8 blir det 160ma eller 240mA om man kör på 30mA per styck, med det kanske inte spelar så stor roll.

Kortet borde kunna caddas så att det kan bestyckas med 12V eller 5V-regulator. Det blir samma layout fast i 5V-fallet ersätts den andra regulatorn med en trådbygel.

Sen är det switchregulatorn som är den dyra komponenten, så att ha en extra regulator ökar inte priset speciellt mycket.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Låt 6st vara incadade och montera 6st. Vad jag menade var att med 6st så har du 166.67mOhm sedan så ligger det säkert ytterligare några milliOhm till kretsen och till 0V så den sammanlagda resistansen närmar sig nog 200milliOhm totalt sett i verkligheten.

Jag vet inte vad du har för koppartjocklek men 70um vore nog en bra ide då 70um leder värme avsevärt bättre än 35um.
samt att du öppnar upp i gröntrycket över ytorna som skall vara "kylflänsar" till motorkontrollern.

Om man räknar på det hela.
32 grader per W i C/W (24cm2 kylyta dvs 50*50mm per sida) och 2,5A som medelström i 450mOhm med A3977 ger 2,8W förlusteffekt som skall kylas bort. Detta skulle ge 89,6grader temperaturhöjning med 30 grader omgivning hamnar man på 120grader junction temperatur (skall iochförsig klara 150 grader men då blir livslängden dålig).
Sedan finns det ju "värsta fall situationer" då man även skall räkna in switchförluster och liknande då blir det än värre.
Så det krävs kylfläkt enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

PeterH:
Visst kan man lägga in en på varje kort, men då blir det minst fyra såna, pga att Breakout-kortet också vill ha +5V.
Datablad på 3977 och 3979

ie:
En nackdel med att göra plats på kortet för en 7805'a är just platsen. Men behöver den ingen extra kylare så tar den självklart mindre plats.

Det vi snackade förut om var att helt slopa 5V och 12V, men det har nog sina fördelar att iaf göra plats för dom. Om man använder dom eller inte, det får var och en avgöra själva.

Ska vi gå för det?
Alltså göra plats för en LM2575-12 och en 7805.

limpan4all:
Tack för det, då specar jag det vid beställningen. Jag räknade nog fel håll med motstånden. :D
Jag vet att jag varit snål med kortytan, men det sitter en stor 80mm fläkt ovanpå alltihopa, så det ska nog funka.

Bild på min tidiga Mookup:
http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMG_0970.JPG
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Faktiskt så är det så att med en "exposed pad" under kretsen så fungerar undersidan bättre som kylfläns än ovansidan. Så för att förfina det hela kan du styra luften med lite opläterade hål genom kortet sedan täppa till mellan korten och fläkten då kommer all luft att passera både ovansidan och undersidan på ett kontrollerat sätt.
När jag tittar på din mockup så inser jag att om du bara täpper till mellan fläkten och kortytan så åstadkommer troligen slitsarna mellan korten detta utan ytterligare åtgärder.
Skriv svar