Löda jojjes nya kontrollerkort, en guide med massa bilder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du vill använda Pinne17 i D-subben till Aux3, så jumprar du J3.
Vill du ha +5V på Pinne17, så jumprar du J4.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

Jag funderar på att använda en vanlig 25 polig d-sub för att koppla stegmotorerna till kortet(n), tänkte även köra limit och övrigt genom samma
(fast åt andra hållet så att säga.)

Är detta en bra ide med avseende på strömstyrkor, störningar etc?
Annars finns ju Speakon, men det blir så många. (Jag kommer att använda
4 kanaler.)

Jag vill lätt kunna flytta kortet mellan olika maskiner.

/W
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

d-sub funkar nog fint om man kör två stift parallellt, fast då går det ju åt 24 stift för tre motorer så då var den kontakten full... Speakon är ju guld men kostar också guld... Fyrpolig XLR?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varför parallellkoppla? Enligt Elfa är iaf dom här specade till 5A vid 350V, eller har jag missat nåt som vanligt, :humm:

Annars räcker 25 poler även vid parallellkoppling om man tar sista stiftet till Home och kåpan till 0V.
Limit använder iaf inte jag.

Eller varför inte en 37-pinnare på en gång?
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Inlägg av wombat »

Det blev 24 pinnars Centronics "Micro ribbon", aka pre-usb skrivarkontakt.
160V 5A!

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _44_055_77

Betyder detta att om man parallellkopplar
alla 24 kan man schmacka på med 120A! :roll:


/W
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Skall ~ 30V in på +IN och GND som finns på motsatt sida av kortet än dsub-kontakten?

Skall fläkten kopplas till +12V och GND som finns utdragna bredvid dsub-kontakten?

Hur skall motorerna kopplas? Enligt samma schema som i pdfen du har på din hemsida?
Skall svarta tråden isåfall komma mot jumprarna eller trimmern?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Macce:

1. Jepp.
2. Jepp.
3. Jepp.

En stegmotor består av två spolar. Den ena Röd-Blå. Den andra Grön-Svart. Hur dom kopplas inbördes spelar ingen roll. Enda skillnaden är att motorn går andra hållet. I vilken ordning spolarna kopplas, spelar inte heller nån roll, bara man tänker parvis. så du kan börja från vilket håll som helst, med vilken färg du vill, men fortsätt med den andra i samma par/spole.

Ex1: Röd, Blå, Grön och Svart.
Ex2: Blå, Röd, Grön och Svart.
Ex3: Röd, Blå, Svart och Grön.
Ex4: Blå, Röd, Svart och Grön.
Ex5: Grön, Svart, Röd och Blå.
Ex6: Svart, Grön, Röd och Blå.
Ex7: Grön, Svart, Blå och Röd.
Ex8: Svart, Grön, Blå och Röd.

Det var väl alla möjligheterna. :D
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

fråga ang styrkorten.

Inlägg av charcoal »

Tjena Jojje!
Undrar om det finns någon möjlighet att koppla in momentanbrytare på styrkortet för att manuellt aktivera motorerna i ena eller andra riktningen ( tänk joystick, för de tillfällen man inte orkar sparka igång datorn) .

Till er andra: Tjena! Jag kommer snart att presentera mig lite närmare och mitt CNC projekt. Jojje har fått en liten snabbpresentation då jag köpt ett av hans stegmotorpaket+ elektronik.

Jag har hämtat mycket inspiration och hjälp ifrån er här på forumet och hoppas snart kunna bidra med lite jag också! :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hej charcoal, å välkommen hit.

Jepp, jag har lagt ut schema och layout på hur du kan göra, men det var med typ en pot och en tryckknapp åt var håll * 3.

Det är väldigt lätt med en Pic, Avr eller liknande.
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Perfekt! Jag gillar sådana KISS lösningar!
Dum fråga bara.... Var kan jag hitta det schemat? tycker att jag letat överallt.
Har du någon länk?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag orkade inte leta jag heller, så jag la in dom här.

Filerna börjar på Styrkort-01

Du kan gärna göra om så det passar till ditt behov, men nu har du iaf en grund som funkar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag gjorde några modifieringar av mitt kontrollerkort:

Hylslist, ifall man behöver plocka isär korten någon gång:
Bild
IC-hållaren fick följa med på köpet.


Molex-kontakt för fläkten:
Fick byta plats på sladdarna i fläktkontakten för att det skulle bli rätt.
Bild



Jag fick förresten inte med någon DSUB-kontakt till Breakoutkortet. Ett medvetetet val? :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ett medvetet val att inte skicka med någon D-sub kan man väl inte påstå att det var, men jag är medveten om att jag troligtvis missade det i någon påse. Jag skickade ut mail till dom jag trodde jag glömt det till, men dom svarade att dom fått med den. Eftersom jag frågade dig förut om det fattades saker, och fortfarande efter en månad, så har jag inte hört nåt förutom nätagget. Då tog jag för givet att du också fick med en D-sub i din påse. Givetvis så ska du få den. Jag skickar med den samtidigt med nätagget.

Det brukar vara någon orsak till att man gör eller väljer vissa komponenter och lösningar. En är att om det går stora strömar någonstans, så bör man ha komponenter som är anpassade till det. Eftersom jag tvivlade på att IC-hållare skulle tåla matningsströmen, så lämnade jag med långa stift som skulle lödas i båda ändarna för matningen av Kontrollerkorten. Man kan gärna byta till annat än det som följer med, men då måste man även vara förberedd på att det kan medföra funktionsstörningar eller att det uppstår fel som inte kan belastas konstruktionen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Naturligtvis.

IC-hållarna används förresten bara till IC-kretsarna. Hylslisten till motorkorten är kraftigare grejjer än IC-hållare och de har lika tjocka anslutningar som de medföljande stiftlisterna.


Anledningen till att jag väntade med att säga till om nätagg eller D-sub är helt enkelt för att det inte är någon panik från min sida. Du har ju redan tillräckligt att göra, så då tyckte jag inte att det var någon mening att påpeka sånahär små detaljer långt innan allt annat var monterat. :) :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En sak som borde stå med i den här tråden är hur man justerar trimpotarna och var man mäter under tiden som man gör det.
Och framför allt: Varför man justerar potarna, om man ska göra det med motorerna inkopplade, osv..

Någon som kan skriva ner det? Jag minns inte alls... Har ett svagt minne om 1,2V och att man ska göra det innan man testkör ..eller hur det nu var.

edit: Hittade en liten text om det:


"Före du kopplar in motorerna bör du ställa in strömbegränsningen till ca 1,5V. Det göres mellan ön/padden i hörnet bredvid poten och till 0V. Det är ett bra värde att börja med iaf.
Skriv svar