Löda jojjes nya kontrollerkort, en guide med massa bilder
Jag funderar på att använda en vanlig 25 polig d-sub för att koppla stegmotorerna till kortet(n), tänkte även köra limit och övrigt genom samma
(fast åt andra hållet så att säga.)
Är detta en bra ide med avseende på strömstyrkor, störningar etc?
Annars finns ju Speakon, men det blir så många. (Jag kommer att använda
4 kanaler.)
Jag vill lätt kunna flytta kortet mellan olika maskiner.
/W
(fast åt andra hållet så att säga.)
Är detta en bra ide med avseende på strömstyrkor, störningar etc?
Annars finns ju Speakon, men det blir så många. (Jag kommer att använda
4 kanaler.)
Jag vill lätt kunna flytta kortet mellan olika maskiner.
/W
Det blev 24 pinnars Centronics "Micro ribbon", aka pre-usb skrivarkontakt.
160V 5A!
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _44_055_77
Betyder detta att om man parallellkopplar
alla 24 kan man schmacka på med 120A!
/W
160V 5A!
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _44_055_77
Betyder detta att om man parallellkopplar
alla 24 kan man schmacka på med 120A!
/W
Skall ~ 30V in på +IN och GND som finns på motsatt sida av kortet än dsub-kontakten?
Skall fläkten kopplas till +12V och GND som finns utdragna bredvid dsub-kontakten?
Hur skall motorerna kopplas? Enligt samma schema som i pdfen du har på din hemsida?
Skall svarta tråden isåfall komma mot jumprarna eller trimmern?
Skall fläkten kopplas till +12V och GND som finns utdragna bredvid dsub-kontakten?
Hur skall motorerna kopplas? Enligt samma schema som i pdfen du har på din hemsida?
Skall svarta tråden isåfall komma mot jumprarna eller trimmern?
Macce:
1. Jepp.
2. Jepp.
3. Jepp.
En stegmotor består av två spolar. Den ena Röd-Blå. Den andra Grön-Svart. Hur dom kopplas inbördes spelar ingen roll. Enda skillnaden är att motorn går andra hållet. I vilken ordning spolarna kopplas, spelar inte heller nån roll, bara man tänker parvis. så du kan börja från vilket håll som helst, med vilken färg du vill, men fortsätt med den andra i samma par/spole.
Ex1: Röd, Blå, Grön och Svart.
Ex2: Blå, Röd, Grön och Svart.
Ex3: Röd, Blå, Svart och Grön.
Ex4: Blå, Röd, Svart och Grön.
Ex5: Grön, Svart, Röd och Blå.
Ex6: Svart, Grön, Röd och Blå.
Ex7: Grön, Svart, Blå och Röd.
Ex8: Svart, Grön, Blå och Röd.
Det var väl alla möjligheterna.
1. Jepp.
2. Jepp.
3. Jepp.
En stegmotor består av två spolar. Den ena Röd-Blå. Den andra Grön-Svart. Hur dom kopplas inbördes spelar ingen roll. Enda skillnaden är att motorn går andra hållet. I vilken ordning spolarna kopplas, spelar inte heller nån roll, bara man tänker parvis. så du kan börja från vilket håll som helst, med vilken färg du vill, men fortsätt med den andra i samma par/spole.
Ex1: Röd, Blå, Grön och Svart.
Ex2: Blå, Röd, Grön och Svart.
Ex3: Röd, Blå, Svart och Grön.
Ex4: Blå, Röd, Svart och Grön.
Ex5: Grön, Svart, Röd och Blå.
Ex6: Svart, Grön, Röd och Blå.
Ex7: Grön, Svart, Blå och Röd.
Ex8: Svart, Grön, Blå och Röd.
Det var väl alla möjligheterna.
fråga ang styrkorten.
Tjena Jojje!
Undrar om det finns någon möjlighet att koppla in momentanbrytare på styrkortet för att manuellt aktivera motorerna i ena eller andra riktningen ( tänk joystick, för de tillfällen man inte orkar sparka igång datorn) .
Till er andra: Tjena! Jag kommer snart att presentera mig lite närmare och mitt CNC projekt. Jojje har fått en liten snabbpresentation då jag köpt ett av hans stegmotorpaket+ elektronik.
Jag har hämtat mycket inspiration och hjälp ifrån er här på forumet och hoppas snart kunna bidra med lite jag också!
Undrar om det finns någon möjlighet att koppla in momentanbrytare på styrkortet för att manuellt aktivera motorerna i ena eller andra riktningen ( tänk joystick, för de tillfällen man inte orkar sparka igång datorn) .
Till er andra: Tjena! Jag kommer snart att presentera mig lite närmare och mitt CNC projekt. Jojje har fått en liten snabbpresentation då jag köpt ett av hans stegmotorpaket+ elektronik.
Jag har hämtat mycket inspiration och hjälp ifrån er här på forumet och hoppas snart kunna bidra med lite jag också!
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jag gjorde några modifieringar av mitt kontrollerkort:
Hylslist, ifall man behöver plocka isär korten någon gång:
IC-hållaren fick följa med på köpet.
Molex-kontakt för fläkten:
Fick byta plats på sladdarna i fläktkontakten för att det skulle bli rätt.
Jag fick förresten inte med någon DSUB-kontakt till Breakoutkortet. Ett medvetetet val?
Hylslist, ifall man behöver plocka isär korten någon gång:
IC-hållaren fick följa med på köpet.
Molex-kontakt för fläkten:
Fick byta plats på sladdarna i fläktkontakten för att det skulle bli rätt.
Jag fick förresten inte med någon DSUB-kontakt till Breakoutkortet. Ett medvetetet val?
Ett medvetet val att inte skicka med någon D-sub kan man väl inte påstå att det var, men jag är medveten om att jag troligtvis missade det i någon påse. Jag skickade ut mail till dom jag trodde jag glömt det till, men dom svarade att dom fått med den. Eftersom jag frågade dig förut om det fattades saker, och fortfarande efter en månad, så har jag inte hört nåt förutom nätagget. Då tog jag för givet att du också fick med en D-sub i din påse. Givetvis så ska du få den. Jag skickar med den samtidigt med nätagget.
Det brukar vara någon orsak till att man gör eller väljer vissa komponenter och lösningar. En är att om det går stora strömar någonstans, så bör man ha komponenter som är anpassade till det. Eftersom jag tvivlade på att IC-hållare skulle tåla matningsströmen, så lämnade jag med långa stift som skulle lödas i båda ändarna för matningen av Kontrollerkorten. Man kan gärna byta till annat än det som följer med, men då måste man även vara förberedd på att det kan medföra funktionsstörningar eller att det uppstår fel som inte kan belastas konstruktionen.
Det brukar vara någon orsak till att man gör eller väljer vissa komponenter och lösningar. En är att om det går stora strömar någonstans, så bör man ha komponenter som är anpassade till det. Eftersom jag tvivlade på att IC-hållare skulle tåla matningsströmen, så lämnade jag med långa stift som skulle lödas i båda ändarna för matningen av Kontrollerkorten. Man kan gärna byta till annat än det som följer med, men då måste man även vara förberedd på att det kan medföra funktionsstörningar eller att det uppstår fel som inte kan belastas konstruktionen.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Naturligtvis.
IC-hållarna används förresten bara till IC-kretsarna. Hylslisten till motorkorten är kraftigare grejjer än IC-hållare och de har lika tjocka anslutningar som de medföljande stiftlisterna.
Anledningen till att jag väntade med att säga till om nätagg eller D-sub är helt enkelt för att det inte är någon panik från min sida. Du har ju redan tillräckligt att göra, så då tyckte jag inte att det var någon mening att påpeka sånahär små detaljer långt innan allt annat var monterat.
IC-hållarna används förresten bara till IC-kretsarna. Hylslisten till motorkorten är kraftigare grejjer än IC-hållare och de har lika tjocka anslutningar som de medföljande stiftlisterna.
Anledningen till att jag väntade med att säga till om nätagg eller D-sub är helt enkelt för att det inte är någon panik från min sida. Du har ju redan tillräckligt att göra, så då tyckte jag inte att det var någon mening att påpeka sånahär små detaljer långt innan allt annat var monterat.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
En sak som borde stå med i den här tråden är hur man justerar trimpotarna och var man mäter under tiden som man gör det.
Och framför allt: Varför man justerar potarna, om man ska göra det med motorerna inkopplade, osv..
Någon som kan skriva ner det? Jag minns inte alls... Har ett svagt minne om 1,2V och att man ska göra det innan man testkör ..eller hur det nu var.
edit: Hittade en liten text om det:
"Före du kopplar in motorerna bör du ställa in strömbegränsningen till ca 1,5V. Det göres mellan ön/padden i hörnet bredvid poten och till 0V. Det är ett bra värde att börja med iaf.
Och framför allt: Varför man justerar potarna, om man ska göra det med motorerna inkopplade, osv..
Någon som kan skriva ner det? Jag minns inte alls... Har ett svagt minne om 1,2V och att man ska göra det innan man testkör ..eller hur det nu var.
edit: Hittade en liten text om det:
"Före du kopplar in motorerna bör du ställa in strömbegränsningen till ca 1,5V. Det göres mellan ön/padden i hörnet bredvid poten och till 0V. Det är ett bra värde att börja med iaf.