Inställning Mach3 + Jojjes kontrollkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Nej nej, Madmodder,
Inga pulldown motstånd på ingångarna. Parallelporten har interna pullup på ingångarna (pin 10, 11, 12, 13 & 15) så om du sätter dit pulldown så blir de inge bra....

Om du skall ha en microswitch som home/limit så kopplar du den, normalt sluten, mellan din ingång och jord. Brytaren påverkas - förbindelsen bryts och ingången går hög. Kabeln skadas eller lossnar - förbindelsen bryts och ingången går hög - maskinen stannar.

/H.O

Edit: Stavning
Senast redigerad av H.O 12 augusti 2007, 22:01:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej men alltså... Det vet jag väl. Inte direkt till ingångarna. En buffert mellan, kanske med schmittrigger. Men om jag kopplar direkt så gör jag ju såklart som du skriver.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

OK, sorry...
Tolkade det som att du menade på porten.

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... jag specificerade ju inget alls, så det kunde ju tolkas precis hur som helst. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Funderat på om man ska samla på såna här saker på ett lätt ställe, hmm...

Det skulle vara bra om vi kunde få en egen rubrik med CNC snart. Där kan man lägga upp trådar om typ såna här saker, utan att dom försvinner ner i hirarkin så fort, om man inte lägger in nya saker hela tiden då vill säga.

Ska jag, eller nån annan göra en ny tråd om att vi vill ha en ny grupp, eller bara PM'a GreekJoan? Eller tycker ni det är överdrivet, och att det funkar bra som det gör?
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Jojje:
En egen rubrik för CNC tycker jag låter bra, med en Lillasyster-underkategori där du är moderator och kan bringa reda (klistra) bland disskussionerna.
Då slipper vi ju också tråka ut forumister som ännu inte är Lillasyster-fans.

Förslag på trådar:

- Power Supply
- Limit & Nödstopp
- MACH3-konfiguration (har vi likartad kan vi byta g-koder enkelt)
- Fräsprojekt med bilder, G-koder, DXF
- MACH 3 skola
- MACH Quantum skola
- Alternativa CNC program
- Support/problem
- Handkontroll/MPG
- Gadgets/vidareutveckling

Edit: Kom på ett rubrikförslag till.

- Breakoutkort ver.2
Senast redigerad av Knotas 13 augusti 2007, 00:12:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nånting sånt jag tänkte mig, men är inte helt säker på om jag ska vara någon Moderator. Då kommer jag bara att styra hela skeppet dit jag vill. :D

Vi kan nog byta G-koder med varandra utan att ha samma konfiguration, men smarta och gömda saker är alltid bra att få reda på. Sen kan man byta konfigurationsfiler med varandra om det inte skulle funka. Eller ha en nedlastbar, smart standardfil.

MACH Quantum - vet jag inte ens vad det är. :)

En tråd om CAM-program kanske inte skulle vara helt fel. Jag har iaf svårt att hitta ett som är lätt att använda, även efter någon veckas frånvaro.

Dom viktiga trådarna kan ju "Klistras", så är det lättare att hitta dom.

Vad säger Överheten, kan vi få till det?
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Det är väl klart du ska styra skeppet, Lillasystern är ju ditt stora projekt.
Vi andra är ju dina testpiloter/labbråttor. :P

Sedan är det väl inte säkert att moderatorerna tycker det berättigar att dubba dig till moderator men men.
Det kanske inte ens går att vara moderator över enbart en grupp.

Men ditt mål att det ska bli en storsäljande kommersiell produkt kvarstår väl, så du kan sörpla Singha på gamla dar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Jag vet i inte riktigt om jag håller med (om att det behövs en ny forumdel).

Det mesta här handlar ju om CNC, så trådarna skulle väl försvinna ner i nästan samma takt i en separat CNC-del. Och trådar skapas ju av dem som skriver, de är inte permanenta.

Knotas trådförslag kanske snarare skulle passa som artiklar i Wikin? Just eftersom de behandlar saker som kommer upp igen och igen.

Det vore inte heller kul om mekatronik-/eventuell CNC-del endast blev ett supportforum för Lillasyster.

Arvid
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag vill inte heller att det "bara" ska handla om Lillsyrran, tvärt om, Lillsyrran finns inte for ever, men CNC har däremot kommit för att stanna. :D

Det finns många här som inte är intresserade i CNC över huvud taget, och dom som bara tänker CNC. :D

Har man sorterat komponenter i undergrupper, så kan man kanske sortera Mekatronik också i lite undergrupper.

Nackdelen med Wikin är att man aldrig kommer ihåg hur man kom dit, och att den är uppbyggd på ett helt annorlunda sätt. Man kan med fördel samla ihop allt där, det håller jag med om. Men grundjobbet för insamlingen bör nog hållas där allt annat, och vi, finns.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jag vart tvungen att fundera lite, kanske självklart för er de flesta men kan jag spara lite tid åt någon så varsågoda.

Med unit=mm och med M10 stång som har stigning 1,5mm/varv så blir ju det för 16steg/step (1,8 graders motor) 16*360/1,8/1,5=2133,3333 Steps per unit i både X/Y/Z axlarna.

Med 16steg/step=2133,3333 Steps per unit
Med 8steg/step=1066,6667 Steps per unit
Med 4steg/step= 533,3333 Steps per unit
Med 2steg/step= 266,6667 Steps per unit
Med 1steg/step= 133,3333 Steps per unit

I mitt fall blev det då drygt 702mm/minut (60s) i max förflyttningshastighet.
2133*700/60=24885 vilket är mindre än 25000 som är maximala utmatningsfrekvensen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag provade vad kombinationen Jojjes kontrollerkort plus Jojjes 51-motorer kunde prestera som max, och den absolut högsta rotationshastigheten uppnåddes med 1/2-steg.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

limpan4all:
Det är bra om man har beräkningarna som grund men i verkligheten stämmer det inte.
Det bästa är om man klockar varje axel för sig. Dvs man mäter med en mätklocka för att se diffarna på axlarna.
Tex så har jag exakt samma motorer & utväxling på både X & Y men jag får olika värden som jag måste ställa in i Mach3.
Varför vet jag inte riktigt men det kan vara att motorerna inte uppför sig helt exakt mellan varandra.
Bara ett tips. :)
Per
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Tänkte att jag skulle lägga till lösningen på mitt "problem" med installation av extra parallellkort under Vista i denna tråd så att allt blir samlat på ett ställe... 8)

Problemet jag fick var alltså att jag inte kunde få igång Jojjes kontroller med Mach3 under Vista. Jag köpte ett nytt parallellkort och installerade utan problem... nja, inte helt utan problem eftersom Vista inte lät mig ändra adressen för det nya parallellkortet. Efter en del huvudbry så visade sig lösningen vara ganska enkel:

1. Kontrollera vilken adress kortet har i Vistas enhetshanterare (mitt fick adressen A800)
2. Ändra adressen under "settings" vid port#1 i Mach3 till aktuell adress (A800 i mitt fall)
3. Klart!

Nu gör du nödvändiga inställningar i Mach3 enligt instruktionerna, om du vill kan du ju använda Jojjes skärmdump som utgångsvärden...

/PeterH
Skriv svar