Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Anahka1975: nu när jag ser din kedja; är det den kedja vi pratade om att samköpa eller var har du hittat den? Hur blev det med samköp av kedjor och annat? Någon som känner att dom har koll på vad som är aktuellt, priser och inköpsställen?

Själv har jag för mig att det var:
-Kedjor
-RGB LED:s
-? (fyll gärna på)


/PeterH
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

kedjan är hittad på jobbet. lite stor, 20x30mm men den var gratis.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Jag ska också leta lite efter kedja på jobbet, såg att det satt en sån där liten å smidig i en maskin..

Har inget bättre för mig på jobbet, en maskin dog i tisdags och vi har ännu inte fått igång den. Felet uppstod när några kablar blev lite heta, dom klädde av sig nakna och kröp riktigt nära varandra.
Men nu hänger sig plc:n den hänger sig när masindatan programeras, fast det är endast 1bit som gör att den hänger sig. Och den "bit"en säger till att maskindatan är programerad i plc:n
Maskinen ifråga är en gammal Motch från 1983.

Har även för mig att jag såg en bra bit med kedja på ebay sist jag kollade.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Tänkte lägga ut lite bilder och så på arbetet att sätta ihop en lillsyrra och lite om vad jag stött på på vägen.

Bild
Alla (nästan) delar hemma.

Bild
Lackning. Tycker tyvärr inte att ytan blir hård nog. Den är ganska känslig och delarna klibbar gärna ihop fortfarande. Köpte färgen, Plasti-kote, i en Beckersbutik.

Bild
Färdiglackat.

Bild
Innan jag lackade bordet var jag tvungen att slipa upp spåren en aning, annars kom inte skenorna tillräckligt djupt. Några spår fick jag slipa upp på bredden också. Jag limmade skenorna med foglim och har satt tre små skruvar, 3,5x9,5, i varje skena.

Bild
Jag märkte att bordet hade kroknat en del. Kan ha berott på fukten i luften i källaren samt färgen. Det var i alla fall mer än önskat (ca 1mm mitt på gaveln) så jag satsade på extra förstärkningar mha träplugg. Som synes så har jag inte satt dem där Jojje anvisat, utan där de styvar upp bordsskivan mest. I Lillsyrran ver 2 föreslår jag att man monterar bordet ovanpå gavlarna, för att få det stabilare/rakare.

Bild
Jag borrade ut hål för 6 lysdioder. Jag borrade dem lite vinklat mot verktygsspetsen, kanske 15 grader. Det var dock i minsta laget för de lysdioder jag hade hemma (ClasISjön) och dem jag köpte från Sodjan. Deras ljusvinkel är lite för smal, så ljuskäglorna nådde inte in till verktygsspetsen. Jag fick 40-gradersdioder av Jojje, som han fått av någon här på forumet för att testa, och då funkar det bättre. Sen har jag frihandsfräst ut spår i den tunna plattan för att få dold montering. Även en aning i den tjocka plattan vid lysdioder och kabelanslutningen.

Bild
Montering av dioder, 120 Ohm motsånd och anslutningskabel.

Bild
Resultatet blev helt okay tycker jag. Det är inga strålkastastare men det lär inte behövas heller. Huvudsaken är att man inte får skuggor i arbetsområdet.

Bild

Bild
Kameran ljuger. Så ljust blev det inte i verkligheten.

Bild

Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Får man tag i halvblank färg, är nog det ett bättre alternativ.
Högblank färg tar jättelång tid på sig att bli helt genomtorr, så att ihopskruvade delar inte klibbar. För mig har det varit flera dagar.
Dessutom blänker det en massa. Halvblank ser proffsigare ut också. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag köpte också sprayfärg på Beckers. Den ena var likadan som ie köpte. Den andra stor det "Quick drying" på.
Den första tog det dagar innan den blev så torr att jag villa ta på den, fast den stod i fullt solsken, men veckor innan man kunde kalla den för hård.
Den andra däremot torkade på 40 minuter och blev helt hård på en gång.
Samma pris för båda.

1: Plasti-Kote, Project Paint, Gloss Super.
2: ColorWorks, Colorspray, Interior/Exterior, Quick drying. (Rekomenderas)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

För er som ska sätta in lysdioder så är det dessa som rekkomenderas:

http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=261
Eller
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=259

Beroende på vilken ljusfärg man föredrar, båda fungerar bra för detta.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Nu har jag fixat strömmatningen. Jag har labbat ihop ett litet kort med switchad 12V-regulator och en vanlig 5V-regulator (som jag tog från Jojjes kontrollerkort).

Kortet har ingång för matningspänning 20-35V och utgångar för fläkt och lysdioder 12V samt matning av kontrollerkortet 5V samt 20-35V.

Matningen av kontrollerkortet sker via 3 pinnar, 5V, GND och Vin, som kopplas in där 5V-regulatorn skulle ha suttit på kontrollerkortet. Jag satt en vinklad stiftlist där istället.

Regulatorerna blir inte varmare än att de kan kylas av fläkten på kontrollerkortet om man sätter det intill. Ev kan man skruva på en extra metallbit.

Bild
X markerar avbrott.

Komponenterna är:
100uF 50V 67-187-38
330uF 25V 67-192-98
Skruvplint 48-450-38
11DQ06 (Schottydiod) 70-220-80
LM2575T-12 73-277-11
Samt en 330uH 0,6A drossel som jag hade hemma och stiftlister

Bild

EDIT: Lagt in schema[/img]
Senast redigerad av ie 31 augusti 2007, 15:43:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Försökte redigera bilden för bättre synlighet, med sådär resultat... men jag lägger upp den ändå:

Bild
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Igår (fredag) komm ett paket från jojje. Har nu satt ihop nästan hela syster. Det som är kvar är alla gängstänger och motorer.

Jag har stött på följande frågetecken (som rett ut sig efter samtal med jojje)
Kullagren monteras med en skruv bakifrån 2st brickor på y axeln 1st på z och x axeln sen en mutter-lager-mutter, tror det framgår av bilderna nedan. På x axeln (den längsta axeln) fick jag gjöra hålen lite ovala för att bultskallarna skulle få plats på baksidan utan att bli sneda.

Vidare har jag fått borra några hål här och var men det är ju inga probs.

Sargsprintarna i förstärkningsbitarna för portalen har jag kapat ca 2mm för att de stack ut och nu går det som sitter i portalsidorna lite in i hålen på förstärkningsbitarna (ni fattar nog när ni kommer dit).

Avgasklämmorna har jag filat ett hack i på baksidan så lagren inte glider i sidled (hade missat att detta diskuterats i tråden tidigare, trode det skulle vara med slang)

Har efter ett besök hos den lokale guldsmeden (järnhandeln) kompleterat med lite bult och brickor, har antagligen inte använt rätt på alla ställen för jag har en bunt över av de jojje skickade 8)
Jag vill gärna ha så stora brickor det går, där det går.

Just det, sätt inte ihop portalen innan åkvagnen är klar och monteras med. Den går inte att trä på efter (kom jag på) :lol:

Jag har säker glömt nått men detta är vad jag kommer på nu iaf.

Bilderna
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Nu har jag kommit så långt att jag håller på med de glappfria muttrarna.
Där tror jag du får tänka om. Kontruktionen kommer aldrig bli glappfri om den inte görs i nån jättebra fräs med tankre på att spåret på muttern både ska hålla så den inte kan snurra och att den inte glappar mot hdf-biten. Och även då kommer det nog inte hålla särskilt länge.

Nej satsa på den typen med en fläns som du har på hemsidan, men utan slitsar/oringar. Så skruvar man den i hdf-bitens gaffel res. i åkvagnssidan med 2 små skruv. Det borde hålla bra och vara enkelt.

Vad är det för material i muttern? Tror du såntdär vitt lättsvarvat (delrin?) material funkar? Då ska jag göra om mina muttrar med en fläns så jag kan skruva fast dem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är just slitsarna och O-ringarna som gör muttern glappfri. Har man inte dem är det precis lika glappt som vilken mutter som helst.
Men själva den där "pressa in i spåret"-varianten är jag också lite tveksam till. Kanske en klick epoxy kan hjälpa lite. Det lär ju inte fästa på den feta plasten, men gör iaf så det inte glappar.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Jo jag fattar konstruktionen, men jag har just gängat bitarna jag fick av jojje till syster och de är ca 40mm långa och jag känner inget glapp mellan mutter-gängstång. Men det är klart det kanske kommer efter en tids körning.

Jag tänker iaf INTE ha "pressa in spåret" varianten. För mycket som kan glappa där. Ett drag förmycket med filen så är det ju kört.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Har nu testat mutterarna lite mer och efter bara några på/av skruvningar på gängstången tycker jag mig känna ett glapp redan! Nej det får bli "glappfria" muttrar modell jojjes websida för min del.

Jojje> Hur går det för din del, fått ihop nån prototyp ännu? (bilder)
Är det tänkt att man ska svarva ner änden på gängstången mot motorn till ca 6-7mm eller ska det gå att få in M10 stången i 6mm slangen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den ska svarvas ner.
Skriv svar