Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vilka hål har jag glömt?
(Förutom dom i 4mm-bitarna till traversstabiliseringen.)

Dom jag hoppade över i dom bitarna du fick två för mycket av, tror jag inte behövs. Om du vill är det bara att borra upp till det hålet du stoppar sargssprinten i. Det spelar inte så stor roll om det inte kommer perfekt, det syns iaf inte.

Jag tyckte det passade ganska bra på dom bitarna jag provade till traversen. Passar det dårligt så gör jag dom större på dom återstående jag inte fräst än. Du kan slipa ner lite, men lite trögt är nog bara en fördel.

Det är just detta som är orsaken till att jag ville ha hjälp av er med Lillsyrran. Nu försöker jag ställa in allt så det ska funka bättre vid senare tillverkning. Tack för hjälpen.

En sak som jag inte kan göra så mycket åt, är att alla MDF-skivor är inte lika tjocka. Inom skivan är dom lika, men ibland får man tag i olika fabrikat eller annan orsak till att dom är olika. Det skilljer inte mycket, men har man, som på traversen, tre bitar som ska limmas, då kan det skillja ganska mycket.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Har samma problem med att traversbalken är för stor, men lite våld så ska det nog också lösa sig.

Du skulle dock kunna "dra ut" hörnen lite på sidorna, så man inte behöver runda av hörnen på balken. Eller är det tänkt att man ska runda av hela balken..


Nä urs nu är det hög tid att sova, börjar jobba kl 06:00 :o
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Just skivtjockleken är det nog som är problemet här. MDF'en är ca 0,5mm tjockare och HDF'en(?) 0,25mm och vips så har man 1mm att bråka med. Men samtidigt får den ju inte glappa så det är nog bättre att man får anpassa den vid montering.

Ok så du har skippat det avsiktligt. Men jag tror jag borrar det innan lack ändå för att va på den säkra sidan ;)

Brukar du spraya många lager eller har du någon grundfärg? Det suger ganska kraftigt i ändträet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag kan utöka 0,5mm men resten är nog bäst att anpassa själv. Om det glappar så har man förlorat lite av vittsen med balken.

Ska även fräsa ut hörnen så man slipper runda av dom, men annars tar det ca 10 sekunder att göra för hand. :)

Jag vet inte så mycket om målning. Bäst är väl att fråga i färgaffären när man köper målarfärgen. Tror jag frågade nån gång förut, och fick svar att MDF behövs inte grundas för att färgen ska sitta fast, men kanske för att den suger "dyr" färg. Jag tog iaf bara och sprayade ett par rundor + tog lite extra på kanterna bara.

Ana... Det var väl inga flera hål som inte var borrade alls?
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Mitt tips om hörnerna va lite mer åt nästa omgång "syrror"
Om du nu kommer att fortsätta att tillverka dessa.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tack för det iaf. Nackdelen är att det blir två "fula" små hål i varje hörn, men det kanske är bättre att inte behöva bearbeta själv. Det kan också bli lite fult om man avrundar för långt ut. Jag har inte gjort alla gavlar klara till den här omgången heller, så jag ska lägga in det på dom återstående.

Det var för att jag ska fortsätta tillverkningen, som ni fick köpa dessa såpass billigt. Annars finns det liksom ingen mening med det. Jag ville få hjälp med att sortera ut allt jag gjort fel och har glömt, pluss nya ideer och tillägg.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Jag skulle nästan föredra att runda balken själv istället för att det blir små extra hål i hörnen. Det blir ju snyggast så. Men jag förstår absolut om du vill göra serieproduktionen så den passar ihop direkt. Du bestämmer.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje, de hål som jag fått borra är de 2 underliggarna till bordet, traversbalkens hdf sidor för sargsprintarna, och så då ev. det mittre hålet i förstärkningsbitarna till portalen. Inga som helst problem med några.

Ang. balkens tjocklek tror jag att +0,5mm på hålet är max om man ska få till sugpassning. Bättre med ett trångt hål än ett glappt :lol:
Och det är ju som du säger med rundningen, max 10sek. Och om du ändå ska sälja den med limningen kvar så kvittar det ju. Är ju ändå inte bara att skruva ihop den.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tack för det. Nu har jag ändrat i originalfilerna.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Jag är lite nyfiken, hur många träsatser har du skeppat Jojje? Och hur långt har ni som fått dem kommit?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har skickat två, och två har hämtat. Resten väntar nog på rören.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Två av spåren till skenorna i arbetsbordet var väl tajta. (Kräver milt våld för att få i skenorna.) Dessutom var spåren något för grunda. Skenorna låg någon tiondel över MDF'en. (Sen ska även färg och lim få plats.)

Jag har slipat upp spåren något och gjort dem lite djupare så nu ska det passa. Det voro nog bra om du gjorde spåren lite djupare. Hellre för djup än tvärtom, det är lättare att kompensera.

Sen förstod jag inte vad ni kom fram till angående den undre plattan i åkvagnen. Det finns inga hål vare sig i ryggen eller i sidorna på den. Skulle det vara hål i den också eller ska den bara limmas?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, tackar, då gör jag dom leta djupare. Jag har slagit med milt våld när dom ska ner, så dom sitter bättre.

Den undre plattan i åkvagnen ska limmas. Allt (MDF), förutom "locket" ska limmas i åkvagnen.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Shit, jag kollade bara en skena. Mina kanske också är för grunda...och jag som har målat :?

Ja ja...sprayen i specialkulör är ju gratis 8)

Snart är alla delarna målade och fina, då kanske man kan lägga ut bilder på henne och ev avslöja maskinnamnet... :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är nog bättre om du tar bort färgen i spåren iaf. Det är bara att skrapa lite fram & tillbaka. MDF-en är såpass mjuk innuti.
Skriv svar