Kress samköp.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, då skickar jag.

Eftersom jag inte vet om du ville ha i STEP AP203 eller STEP AP214 så fick det bli i ProE-format. Den är mycket simpel, men det är maxmåtten iaf.

Meduza's fil måste du fråga honom om. Jag kan inte skicka den eftersom det är han som har gjort den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Min fil är bara ungefärliga mått jag drog upp med skjutmåttet och ritade in i sketchup från min 800 FME.

Här är filen i eDrawingsformat:
http://meduza.mordor.se/ovrigt/Kress800FME.easm

800an och 1050n är rätt lika i storlek, förutom på längden där 1050n är en bit större.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

tack till er båda! skall kolla imorgon om jag kan öppna upp filerna.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Senaste nytt om Kressarna!

Jag har blivit kontaktad idag från tyskland och precis som vi misstänkte var dom maskiner vi skickade tillbaka långt utanför spec. Kress kommer titta på detta med högsta prioritet eftersom det var mycket oroväckande för dom att maskiner med dessa toleransfel lämnat fabriken!

Den utlovade toleransen är 0.05mm i kast och dom felaktiga maskinerna visade kast ända upp till 0.08mm. Kress lägger stor vikt vid att leverera maskiner av högsta kvalitet och har lovat att undersöka samtliga maskiner för att vi skall vara på den säkra sidan.

Som ni förstår tar det det tid att skicka maskiner fram och tillbaka mellan Sverige och tyskland men jag hoppas att ni alla har lite förståelse för detta och jag tackar samtidigt för det tålamod ni visar!

Jag precis som ni hoppas på en snar lösning!

Edit: hade missat en nolla i måttangivelsen...

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 3 oktober 2007, 09:18:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det låter ju bra att det var som vi trodde!

Hoppas dom kommer fram till en lösning snart.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag fick tillbaka en maskin häromdagen. Den var nu på 0,02mm inne i konan, mot 0,07mm när jag skickade ner den. Han som mätte upp den åt mig sa att man kan inte begära mera av en maskin i den prisklassen. Hans stora stadiga riktiga fräsar låg på <0,01mm, så jag godtar iaf den jag fick.

Jag tycker att ska man fräsa små saker, typ isolation på kretskort, då sätter man i Drummel-kopian. Ska man fräsa större saker, då tar man Kressen. Allt till sitt ändamål. Man kör inte ut post i villasamhällen med semitrailer heller, fast det går nog om man bara vill, men kan vara lite olämpligt. :wink:
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Ska alla kressar in nu då eller?? Märks glappet väl? Jag menar känner man det med handen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte glapp. Det är vint.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Skönt att höra att dom letar efter en snar lösning i alla fall.
Men med ett kast på 2 hundradelar så borde det väl gå bra att köra finlir på kretskort också? Jag menar, vad kan man förvänta sig för kast på en drummel-kopia?

/Tottish
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är väldigt olika. Min kopia kan kasta så mycket som 1mm om jag bara trycker in hylsa och borr utan att sitta och dra åt, prova, lossa, vrida hylsan, dra åt, prova, etc, tills det är helt centrerat...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag kan gissa att just en sån här sak är en av orsakerna till att användaren upplever det som ett "jätteproblem" - okunskap! Om man har lite erfarenhet så vet man att det är minst lika viktigt att sätta i verktygen på rätt sätt innan man antar att det är fel på en maskin! Men det är ju alltid mycket lättare att skylla på maskinen än att man själv gör fel :?

Hur som helst tar vi det säkra före det osäkra och kontrollerar alla maskiner! Håller maskinerna utlovad tolerans vid kontroll kan jag inget mer göra. Det här har tagit alldeles för mycket tid för mig ändå. Dom som känner att dom behöver högre toleranser får köpa sig en annan typ av maskin. Man kan inte förvänta sig att få Mercedes-kvalité om man betalar för en folkvagn! Sen finns det ju dom som nöjer sig med en Skoda... :D

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Volkswagen - Fiatkvalité till Mercedes-pris...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tittade lite på Gör Det Själv's överhandsfrästest. Där kostar en Black & Decker 1250:-, Makita 2300:-, Trend 2700:-, Festool 4100:-, Metabo 4200:-
En DeWalt kostar väl ca 3500:- om inte ännu mer.

Så en Kress för 1200:- eller 1400:- är väl inte så mycket.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det är det ju inte, men man skulle ju faktiskt vilja ha minst lika bra om inte bättre precision än på din grå/vita fräsmotor för ett par hundra.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Finns annat också som har med kvaliteten att göra. Min 199:- fräs låter som en jetmotor, den har bara en fast hastighet och jag tvivlar på att den håller så mycket längre nu. Varje gång jag startar den så ryggar jag tillbaka för att inte få några delar i kroppen när den exploderar. :D

Men det känns inget glapp och den är rak å fin. Så ska man bara fräsa stora MDF-skivor å liknande, då är den inte alls dum. Speciellt om man kan gå ut ut rummet när den jobbar.
Skriv svar