Kress samköp.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Hej alla!
för att få ett avslut på detta någon gång har jag nu begärt en returadress till min svenska leverantör dit ni som redan fått leverans kan skicka era maskiner. Jojje kommer skicka samtliga maskiner till tyskland i slutet av veckan så att alla ni som inte fått någon leverans än vet att era maskiner kommer vara kontrollerade innan leverans! När ni äntligen får era maskiner kommer alltså dessa att vara kontrollerade och helt okej!

Förtydligande till er som fått leverans: alla maskiner är inte defekta så om ni har mätt upp era maskiner och dessa håller sig inom tolerans (<0.05mm kast), eller om ni redan är nöjda med era maskiner så behöver ni INTE skicka tillbaka dom! Meddela i så fall mig att ni är nöjd och behåller den redan levererade maskinen, tack!

OBS! Ni som redan har skickat era maskiner till Jojje måste meddela mig detta snarast så att jag får lite koll på vart alla maskiner finns!

Tack för att ni visar tålamod, jag jobbar så hårt jag kan för att lösa detta så snabbt och smidigt som möjligt.


Med vänlig hälsning
/PeterH
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Fråga:
Hur mäter man upp maskinen??
Har ev. tillgång till mätklocka, alt. köper jag en men vart mäter ni?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Här behöver jag lite hjälp... jag vet inte exakt hur maskinerna skall mätas men jag har förstått det som att man mäter på insidan av "konan" (dvs. innuti axeln) med en mätklocka. Man skall alltså inte mäta på/i hylsan eller på ett verktyg som monterats i hylsan.

Anledningen (gissar jag) till att man inte mäter på ett verktyg eller i hylsan är för att det lika gärna kan vara fel på en hylsa eller ett verktyg. Dom 3.175mm hylsor som följer med maskinen är inte Kress orginal eftersom Kress inte lagerför dessa storlekar. Det kan alltså vara ett problem på en hylsa eller ett verktyg och inte på Kressarna.

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tog bort mutter och spännhylsa och mätte inne i mitten av konan.
Jag åkte till en kompis som har en mätklocka med en liten pinne på.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Hej igen! Nu har jag pratat med min leverantör och dom kommer skicka mig en returadress under dagen. Jag sitter i bil själv, men jag lägger ut adressen i kväll. Ni som inte har skickat era maskiner till Jojje än väntar alltså på den nya adressen! Ni som är nöjda med er maskin behöver naturligtvis inte skicka alls :wink:

/PeterH
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Vad ska ligga i paketet?

Maskin med mutter och 8mm-hylsa?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det som ligger original i Kress-boxen är Maskin, mutter, 8mm hylsa och ev. kabel. 6mm och ev. 1/8" hylsorna var options och skall behållas. Om inte, så får ni iaf inte tillbaka dom eftersom ni troligtvis inte får tillbaka samma maskin ni skickar in. Vill ni ha samma maskin tillbaka, så skriv en lapp (som det går att läsa) med namn och adress, å lägg den väl synlig inne i Kress-boxen. Då är iaf chansen större.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Japp det stämmer! Allt som följde med vid leverans packat lite snyggt i original- lådan (maskin, 8mm hylsa, mutter, dokumentation och eventuellt verktyg för att spänna mutter).
/PeterH
gustav t
Inlägg: 144
Blev medlem: 7 juni 2006, 17:05:00
Ort: Fjällbacka

Inlägg av gustav t »

Tjenare, PeterH och övriga....

Jag är nöjd med min Kress 1050FME och väljer därmed att behålla min maskin.
Har mätt med en mätklocka inne i konan och fick 0,02mm fel.

Hoppas det är ok att meddela dig på detta sätt....

/Gustav Torstensson, Fjällbacka
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Det är okej! Jag gör en notering.

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... går det alltså att lämna maskinen till Jojje nu för att få den skickad, eller ska jag skicka den själv till den kommande adressen?

Har 0,04mm kast inne i konan, och mäter jag på ett frässtål precis utanför, så blir det 0,08. Det är inte bara ocentrerat, det är ordentligt vint... :P
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

MM: Det måste du kolla med Jojje. Om du hinner åka till Jojje med din maskin innan han tejpat ihop lådan och skickat den så är ju det lika bra. Men om Jojje hunnit packa så måste du skicka till adressen här nedanför... Den tolerans som Kress lovar är <0.05 i maskinen, dom kan inte stå för eventuella toleranser på hylsor och verktyg.

Ni som fått leverans av Kressmaskiner från antingen Jojje eller Dexport/Kress direkt och vill ha den kontrollerad skickar maskinen till:

Markus Lemke
Folktrovägen 54
907 51 Umeå


OBS! glöm inte att meddela mig att ni vill ha maskinen kontrollerad och att ni skickat maskinen, spara alla postkvitton!

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är med andra ord inte så säkert att det görs något åt mina 0,04mm?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Troligtvis inte... men du kan ju chansa :roll:

/PeterH
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe. Ja. Pratade med Jojje nyss. Lämnar min maskin imorrn, på vinst eller förlust. :D
Skriv svar