Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

1000rader är det väl?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Purre skrev:En liten fundering. Tjänar man någe på att gå upp i stegmotorer till 57STH76 istället för 57STH56?
Enda orsaken, som jag ser det, är att du kan bygga en större maskin senare, och använda samma motorer.

Dom minsta motorerna är tillräckliga, men priset är marginellt upp till dom jag har specat nu.

Om några dagar, när jag testat ut lite mera, så ska jag lägga in under Köp/Sälj. Då kan ni maila en beställning. Men vänta lite till, om nåt skulle skära sig i hårdtestet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så du tänkte sälja byxsatser, är det såna här? :D

Ruggigt snyggt Jojje.

Hur sitter T-spårsskenorna fast i träet?

De där långa skruvarna med rund skalle och grov gäng ser precis ut som de skruvarna jag satte ihop en IKEA-möbel med sist.

[edit]
Lade till lite
Senast redigerad av MadModder 10 juni 2007, 13:57:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nope, det är sånt där kladdigt vitt som finns i byxan när man stått bakom en fin tjej på väg hem på tunnelbanan en fredag vid femtiden. :D
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

men urk jojje inte prata om sperma i en cnc tråd :oops:
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Kommer du sälja den utan kontrollerkort och motorer?? Och vad blir priset då?? Jag har ju redan ett styrkort (köpt av dig) och motorer....

/Anders
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

jojje skrev:
Purre skrev:En liten fundering. Tjänar man någe på att gå upp i stegmotorer till 57STH76 istället för 57STH56?
Enda orsaken, som jag ser det, är att du kan bygga en större maskin senare, och använda samma motorer.

Dom minsta motorerna är tillräckliga, men priset är marginellt upp till dom jag har specat nu.

Om några dagar, när jag testat ut lite mera, så ska jag lägga in under Köp/Sälj. Då kan ni maila en beställning. Men vänta lite till, om nåt skulle skära sig i hårdtestet.
Okej för jag kollade själv på motorerna och tyckte inte det skilde så mycket det var därför jag undrade :) Fast sen är det ju lite synd att slakta en första CNC-fräs. Den tanken gillar jag inte :P

Vilka material är att rekommendera att fräsa i då? Gjort några tester med alu eller så?

EDIT:
Varför just den där knall röda färgen? En lugn blå hade varit snyggare eller gick den röda att få billigare än blå färg ;)
Senast redigerad av Purre 10 juni 2007, 14:02:27, redigerad totalt 1 gång.
CL
Inlägg: 22
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:23:05

Inlägg av CL »

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

CL: Ser så ut ja, men det finns andra program utan begränsning, eller använda en äldre version med 1000 rader.

Purre: Det skilljer 650:- mellan paket3 och paket4, men 90:- mellan 1'an och 3'an. Det är bara att betala mellanskillnaden om man vill. Som jag skrev förut, så brukar jag lacka dom röda. :D men eftersom dom inte är lackade för 3500:- så kan man ta vilken färg man vill.

Anahka1975: Har inte tänkt på det, men kanske 2000:- kan vara nåt?

Tekko: Är det det det heter. Hade jag ingen aning om. Det var som tusan. :?

MadModder: Tänkte limma å skruva. Det ska inte bli så stora påfrästningar uppåt, om man gör allt rätt. Det stämmer med skruvarna. Köpte en stor påse från Ikea nyligen. :)
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

2000:- Då är jag på.... sätt upp mig direkt.
Jag har även visat interesse för den andra här på forumet men den som levererar en byggsats först köper jag.

/Anders
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Vad har du använt för färg då du målade den?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Anahka1975 skrev:2000:- Då är jag på.... sätt upp mig direkt.
Jag har även visat interesse för den andra här på forumet men den som levererar en byggsats först köper jag.

/Anders
Kolla konstruktionen :!: Det gäller ju att få så lite svaj i maskinen som möjligt, och jojje har helt rätt konstruktion för en bra stabilitet, han kan eller så har han haft hjälp :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK Anders. Vi tar det när allt är på plats.

Purre: Vanlig sprayfärg från Beckers. Två lager, utan grund eller primer. Det är väl att föredra så som vi gjorde på våra stora maskiner, men jag kunde inte göra det i garaget. :)

pcmper: Efter >5 fräsar så kommer man på vart man ska lägga krutet. Man kan säga att det är skitlätt att göra fel och få den instabil, men lite värre att hitta ut hur man gör den stabilare. Helt 100% kan man aldrig göra, allt är en kompromiss. Som ett vinterdäck till bilen. Bara en massa kompromisser. :D
Senast redigerad av jojje 10 juni 2007, 14:46:56, redigerad totalt 1 gång.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Ghaaaa.. jag längtar efter ett lagom stort paket :drool:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30014
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har noterat att det inte används brickor för t.ex muttrarna på kullagerbyglarna, och lite andra skruvar. Är det en medveten konstruktionsdetalj?
Är det ingen risk att de enkla muttrarna vibrerar upp efter ett tag, och att kanske låsmuttrar vore en idé?
Skriv svar