E85's CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

E85's CNC-fräs

Inlägg av E85 »

Tjena. Nu har jag bestämt mig för att bygga en fräs och förberett i några veckor så det är dags att starta en projekttråd!

====

Styrkort och motorer (3x 57STH76) köpt från www.bergan.se

Nätaggregatet:
120VA 2*24VAC ringtrafo
15000µF kondensator
5A säkring på utspänningen
50A likriktare

Ger ca 35V obelastat vilket är perfekt.

Bild



3D-rendering av fräsen (inte fullt klar men nästan):

Bild


Just nu väntar jag på lager. Köpte 100st 28x12x8mm på ebay för ca 450kr inkl frakt. Bra pris tycker jag!

Fyller på tråden när det händer något men fråga gärna om ni undrar något eller har förslag på förbättringar!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Stiligt, en av dom bättre konstruktionerna på länge. :)

En sak kanske. Om du inte lycksas få rören helt parallella, så skulle det vara bra med någon justerskruv.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Hmm om du inte behöver alla hundra lagrerna så kan jag nog tänka mig att jag kan ha nytta för några stycken.

Sen skulle jag byggt på en "trekant" bakom maskinen för att få den lite stabilare. hoppas att någon förstår vad jag menar..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

I Norge kallas det "kneplate" och används mycket inom skeppsindustrin.
Jag har ritat många stålskepp i mina dagar, när jag bodde i Norge. :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skulle säga det samma som Jim direkt när jag såg bilden; en uppstagning bakom Z axeln så att den inte kan röra sig fram och bak även om den ser hyfsat stabil ut ändå. Eftersom detta inte finns så kan det bli en hävstångsrörelse som kan göra att det kan ändra sig flera mm nere vid frässtålet vid belastning om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Inlägg av E85 »

Ni har nog rätt i det ni säger att det blir lite ostabilt, men... All el ska vara i nån slags låda bakom z-axeln hade jag tänkt så det kommer bli ett stag från bakkant upp till toppen. Behöver nog inte vara speciellt grovt för att ta upp de relativt små krafter som uppkommer. Man får tänka på att det är 80x40x3mm fyrkantsprofil så det är ändå rätt så ok vridstyvhet.

Edit: Min tanke är att sätta nåt i stil med 2st 20x20x2mm fyrkantsrör snett ner bakåt i ganska brant vinkel.

Edit2: Vad tror ni om rören som lagren rullar på. Funderar på vanliga svetsade 32x3mm i svartstål som jag svarvar ner så de blir helt runda. Men kommer dom bli trekantiga efter ett tag tro? Kanske måste gå på lite tjockare gods eller nåt hårdare material t.o.m?

Edit3: Struntprat...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Edit2: Jag har inga problem med vanliga precisionsrör (tror jag dom hette, 22mm kostar ca 75:-/meter) med 3mm gods. Du behöver inte vrida år klämmorna så mycket.
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Inte illa, blir lite avis på de som redan kommit igång med byggandet, jag är själv bara i "informationsinsamlingsfasen" ännu.

Som det verkar så har du viss tillgång till att borra svetsa mm. Då är mitt förslag att du skippar klämmorna och går på glidbussningar istället och använder dig av slipad axel. Förvisso blir det lite dyrare och tyngre men du kommer få en betyligt bättre lagring. Bara en tanke ;) Kolla in på: http://prislistor.tibnor.se/Common/Fram ... ile=Sweden

klicka dig fram till rostfritt och stång. runt 100 kr m för en 18 mm axel.

Håller också med om att det skulle göra gott med lite justermöjligheter. Inte kul att lägga ner så mycket jobb med svetsat stativ och allt, och sen kinkar lagringarna pga att axlarna inte är parallella. Gillar 3d renderingen stort!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag kan faktiskt inte hålla med om att det är nåt fel med att använda klämmor. Vad skulle isf vara "betydligt bättre" med den typ lagring?
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

Bättre stabilitet och större yta av axeln i kontakt med lagret. Jag säger inte att det inte går att bygga så. Men om "klämmor" hade varit bättre hade vi väl sett detta i industriella lösningar också? Du får ju tex tre "axlar" med potentiellt glapp i varje klämma, en i varje lager.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vart ligger "glappet" i lagret i en klämma?
sweFredrik
Inlägg: 261
Blev medlem: 24 maj 2007, 21:46:58
Ort: Lund

Inlägg av sweFredrik »

ok, vi släpper detta nu. Jag lägger ingen prestige i lösningen, jag säger bara att personligen skulle jag föredra linjärlager istället för klämmorna.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

:) Bra att du kom på hur det fungerar du också. Alla gör inte det synd nog.
Viper
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 mars 2007, 17:55:12
Ort: Trollhättan

Inlägg av Viper »

Ser stabil ut som nämnts tidigare, vad har du tänkt fräsa för saker i den och hur stort blir arbetsområdet?

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Inlägg av E85 »

Min tanke är att fräsa ut diverse (bil)detaljer i aluminium men även mindre skyltar och annat i plexiglas, plast och trä.

Arbetsområdet ligger på ca 250x250x200mm (x, y, z) men det beror litegrann på vad jag får tag på för kulskruvar. Söker begagnade på ebay...

Här är en kulskruv med mutter. Köptes för 700kr inkl frakt från Kina.

Bild
Högre upplösning



Min hobbyarbetsplats. Motorerna funkar klockrent! Observera verkstadshandboken... den är ovärderlig.
Bild
Högre upplösning
Skriv svar