Kompakt axelkoppling

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Jag behöver en kompakt axelkoppling som skall koppla ihop två 5 mm-axlar så rakt det går. YD att hålla sig inom är ca 15 mm. Längd max 28 mm. Med en klämkoppling har man ju skruvskallarna som tar plats.

Överfört moment är < 3 Nm.

Jag är inte jätteförtjust i lösningar som bygger på stoppskruvar som trycker på axeln men är öppen för annat än klämkopplingar.

Just nu är min fundering något i stil med detta, att göra urtag i axlarna för att få in skruvarna närmare centrum. Finns det vettigare koncept (utan att de blir alldeles för krångliga att tillverka)?

Denna är 15x25 med M3-skruvar.
axelkoppling.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av Palle500 »

Tänker på en skarv med spännhylsor. Men hittar endast detta.
Kan ju vara en lösning att leta efter. Har du tur så kommer du under yD 15.
IMG_3529.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Ja, jag har funderat i de banorna också (men att tillverka själv). Skulle det finnas en dubbel att köpa till rimligt pris vore det något att fundera på. Helst vill man ju att det bara är en dubbelriktad spännhylsa med två muttrar och ett mellanstycke.

Ett förmodligen inte helt ringa problem är att det blir trångt att få in nycklar. De måste i så fall också platsa i de 15 millimetrarna (men det kan ju finnas lösningar på det också). Kopplingen måste alltså monteras på plats. Hade du någon länk till de där?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av AndLi »

Helt utan mekanisktkunskaper tänker jag presskoppling, alltså typ kabelsko för kabelskarvning,, 3NM låter i mina öron väldigt lite...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Skall monteras på plats (i ett "dike" med 15 mm bredd och 28 mm längd. Raka sidor, öppet uppifrån) och vara lätt demonteringsbart för service. Dessutom rakt inom några hundradels millimeter.
Senast redigerad av jihe 17 maj 2022, 20:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Kompakt axelkoppling

Inlägg av Palle500 »

Var på Aliexpress
SEK 91.11 30% Off | for RC Boat Parts Flexible Shaft Coupling Coupler Sleeve Flex Collet Coupler Fit for 3.18*4mm 4*4mm 5*4mm 5*4.76mm Motor Shaft

https://star.aliexpress.com/share/share ... ocialShare

Edit
Har du funderat på en slät hylsa med stoppskruvar och avfasad axel? Då går den lätt att få isär utan grader/skador på axeln från stoppskruvarna?
Senast redigerad av Palle500 17 maj 2022, 20:43:47, redigerad totalt 1 gång.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Verkar inte finnas dubbelriktade vad jag kan se. Då kommer rundgången bli för dålig när en part sitter med stoppskruv.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av Palle500 »

Tänkte du kunde monterat dom med en axelstump mellan, men blir för långt. Se mitt inlägg här ovan med avfasade axlar.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Gillar inte stoppskruvar. I de här dimensionerna handlar det om M3. Skall det vara tillförlitligt behövs loctite, och vid demontering gassvets.

Och jag tror inte en stoppskruv ger tillräckligt bra rundgång, behövs två i 90 grader.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Kompakt axelkoppling

Inlägg av Palle500 »

Slipad axel och brotschat hål i hylsan borde hålla sig under någon hundradel. Varför vill du ha 90 graders fasning?
Edit
Skall axeln ta moment i båda riktningarna?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

För att det inte kan vara presspassning. Men det är strunt samma, det är ju servicebehovet som fäller det. Små stoppskruvar utan loctite vickar loss, och det får de inte göra. De får inte heller blir svåra att lossa utan destruktiva metoder.

Edit: Ja.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av malman »

Oklart om det bara är vridande moment, eller dragkrafter inblandade…
Men om det är vridning kanske man kan slitsa axeländarna, stoppa dit en kloss/plåtbit som låser/kopplar samman dem vridmässigt… sen en tunn hylsa med god passning som loctitas på plats över skarven….(om nu uppvärmning är gångbart vid service/demontering)

Eller gänga ändarna på axlarna och lås de båda ändarna i ett mutterhus med hjälp av stift
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Malman, stiftning väcker nya tankeprocesser som jag behöver bearbeta ett tag. Stift kan ju vara fjäderpinnar också.

Ja, förbindelsen skall ta upp drag- och tryckkraft utöver rotationen. Till och med i mycket högre grad. Det handlar om tvärsliden på en svarv. Däremot kommer det finnas en lagring som håller bitarna på plats radiellt, så i princip skulle kopplingen kunna vara flexibel som en polhemsknut i andra riktningar. Det är inte så mycket att kopplingen måste vara rak, det viktiga är ju att den inte strävar emot att vara rak.

Men angående loctite så strävar jag efter att slippa det.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av jihe »

Det kan faktiskt vara så att detta är tillräckligt. Tanken behöver mogna lite.
rörsprintvarianten.png
Edit: Sågar detta nu när jag tittar på kreationen. Det kommer absolut inte ge tillräcklig rigiditet i drag och tryck. Men kanske i kombination med annan lokalisering som malman var inne på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kompakt axelkoppling

Inlägg av Palle500 »

Hadde denna lösning på en maskin på jobbet och det glappade upp rätt snabbt. Men den körde små rörelser fram och tillbaka hela dagarna via en stegmotor.
1. Finns det plats att slå ur rörstiften?
2. Rörstiftet expanderar inte mer än hålet i bussningen. Så ett aningen mindre hål i axeln ger en glappfriare konstruktion.
Skriv svar