DIY Värmepump.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

TomasL:
Intentionen med lagstiftningen är, som du skriver, att patent inte ska kunna förlängas.
Stora, finansiellt starka företag, som har mycket att vinna på att förlänga sina patent, lyckas ofta hitta vägar att kringgå lagstiftningen.
Detta uppmärksammas regelbundet. Här är ett exempel där detta uppmärksammas.
From evergreening to thicketing: exploring the manipulation of pharma patents
https://www.pharmaceutical-technology.c ... npulation/

Jag förstår inte riktigt vad du försöker bevisa när du skriver "att det inte är några problem" för vem som helst att uppfinna och få patent.

De finns ungefär 7500 aktiva patentjurister i Sverige. Ett typiskt timarvode är 2000:-. Om dom i snitt debiterar 1300 timmar om året blir det ca 19,5 miljarder om året. 2020 beviljades 717 patent i Sverige, varav 142 var sökta av utlänningar.

Om man räknar så, kan man säga att medelkostnaden för patentjurist per patent blir 34 miljoner. Det tror jag är rätt mycket pengar för "vem som helst".

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Du behöver inte anlita en patenjurist, rätt många av de privatpersoner som innehar patent skriver ansökningarna själva.
I stort sett samtliga större företag använder inte patentjurister, då de har egna avdelningar som hanterar detta, med sin egna jurister.

Du kan inte förlänga ett patent, däremot an du vidarutveckla produkten och få nya patent.
Däremot kan du dra tillbaka ansökan och ansöka på nytt, och på så sätt vara skyddad under en längre tid.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 6 april 2022, 16:06:47 Du behöver inte anlita en patenjurist, rätt många av de privatpersoner som innehar patent skriver ansökningarna själva.
I stort sett samtliga större företag använder inte patentjurister, då de har egna avdelningar som hanterar detta, med sin egna jurister.

Du kan inte förlänga ett patent, däremot an du vidarutveckla produkten och få nya patent.
Däremot kan du dra tillbaka ansökan och ansöka på nytt, och på så sätt vara skyddad under en längre tid.
TomasL: Låt mig gissa. Du läste inte mitt inlägg innan du svarade?
Output only?

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Jo jag läste ditt inlägg, och?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

Där fanns bevis för att det är vanligt att stora företag, i strid med gällande lagstiftnings intentioner, får patent förlängda.

Där fanns bevis för att kostnaden för patentjurister är mycket höga.

Om du hävdar att patentjurister inte behövs och att dom som spenderar pengar på sådana gör det i onödan, så har du IMO en tung bevisbörda att bevisa att det är så.

Om du nu läst, så ser det i stället ut som att du ignorerar fakta.
Värre än att svara utan att läsa, IMO.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

tecno skrev: 6 april 2022, 13:08:50 Nu vet vi ju alla att efter alla dessa år med T..L här forumet att han är bäst på allt vilket skrå det än må vara så ska han verka som överstepräst.

Enklaste är ju att bara ge fan i och svara på allvetandes bäst inlägg så blir det lugnare för han har ju inte torrt på fötterna.
Teknikern skrev: 6 april 2022, 13:13:29
tecno skrev: 6 april 2022, 13:08:50 Nu vet vi ju alla att efter alla dessa år med T..L här forumet att han är bäst på allt vilket skrå det än må vara så ska han verka som överstepräst.

Enklaste är ju att bara ge fan i och svara på allvetandes bäst inlägg så blir det lugnare för han har ju inte torrt på fötterna.
Amen to that! :tumupp:
Teknikern skrev: 6 april 2022, 14:51:31 Det finns många som gärna vill trycka ner och trycka till medmänniskor så dom aldrig ens ska försöka göra nånting själva, kallas Narcissist med ett finare ord. Narcissister har jag fått nog av i livet, det finns inte nån mer än jag själv som vet vad jag tidigare gjort, vilken kunskap jag har och inte många vet vad jag har för möjligheter idag eller vad jag har tillgång till. Detta med att hela tiden påpeka "lagen säger" är jag uppväxt med så jag vet hur sådana som hela tiden bara pekar på lagar, regler och förbud fungerar och dom tar jag med en klackspark, hittills har jag inte skapat saker eller gjort sånt som skapat olyckor, däremot har jag fått städa upp vid ett flertal tillfällen då "auktoriserade" med behörighet trampat rejält i klaveret.
Pusselbitarna faller så sakta på plats och det börjar gå upp ett liljeholmens... :wink:

Jag noterade just att det finns en funktion "Markera som en ignorerad användare" på forumet...

/Pi
Senast redigerad av pi314 6 april 2022, 16:35:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Varken "Thicketing" eller "evergreening" kringår några lagar.

Thiketing är egentligen ett resultat av hur patentsystemet fungerar, dvs att man söker generellt, och sedan allteftersom utvecklingen går vidare så söker man smalare och smalare.
Samma gäller Evergreening, efter det att en produkt hamnat på marknaden så förfinas och ändras den och nya patent tas på förändringarna osv.

Nej de får inte de ursprungliga patenten förlängda.
Dessutom är detta främst ett problem i USA eftersom man i princip kan få patent på vad som helst, för att sedan testas i domstol.
I Sverige (och i viss mån övriga EU) är det rätt mycket tvärtom, man är betydligt striktare med att bevilja patent, och ett patent beviljat i Sverie (och i princip EU, med vissa undantag) klarar sig i stort sett alltid vid en tvist, I USA är det i princip tvärtom, DU får inte patent hur som helst, det måste vara icke-kända nyheter osv.

Så dessa problem du hänvisar till är främst ett USA-problem.
Samma gäller detta med patentjurister, det är ett USA-problem.
Om du kan hitta uppgifter gällande Sverige så vore det kul att läsa dessa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

pi314 skrev: 6 april 2022, 16:34:37 Pusselbitarna faller så sakta på plats och det börjar gå upp ett liljeholmens... :wink:

/Pi
Om detta med patent?
Eller att det finns lagar och regler som vi förutsätts följa?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

pi314 skrev: 6 april 2022, 15:59:52 De finns ungefär 7500 aktiva patentjurister i Sverige./Pi
TomasL skrev: 6 april 2022, 16:35:08 Så dessa problem du hänvisar till är främst ett USA-problem.
Samma gäller detta med patentjurister, det är ett USA-problem.
Om du kan hitta uppgifter gällande Sverige så vore det kul att läsa dessa.
TomasL: Hur kan det vara svårt att förstå att uppgiften gäller Sverige?

https://yrkeskollen.se/lonestatistik/patentjurist

/Pi

Edit: Förtydligande.
Senast redigerad av pi314 6 april 2022, 17:03:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Men snälla nån, det är ju rätt ointressant om en viss yrkeskår tjänar x antal kronor.
Fortfarande så är det rätt vanligt att privata innovatörer skriver sina egna ansökningar själv.
Stora företag har egna patentavdelningar och använder inte externa jurister.
De som använder juristerna är de lite mindre företagen med enstaka patent.
Dessutom så hanterar dessa jurister varumärkesskydd, mönsterskydd, upphovsmannarätt mm.
Så de gör en hel del mer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Men vad detta har med Värmepumpar och kyla att göra förstår jag inte.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

Jag gör ett försök att sammanfatta sådant som jag tror att TS kan ha nytta av, med angivande av källa.

mrfrenzy:
verktyg och komponenter:
https://www.ebay.com/str/frostyfreezeacproductscompany

Coolpack är ett trevligt program:
https://www.ipu.dk/products/coolpack/

xxargs:
Översikt över olika köldmedier
viewtopic.php?f=13&t=104058&start=30#top

pi:
Här är ett par DIY styrningar till VP.

CHPC: Cheap Heat Pump Controller:
https://github.com/gonzho000/chpc

Valden Heat Pump Controller:
https://create.arduino.cc/projecthub/va ... ler-a61505


Någon som gjort en egen VP:
https://diyheatpump.net

Om att köpa R410A:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... 1#msg62021

Jag har säkert missat en del, men jag hoppas det här ändå kan tjäna som en översikt?

solvindvatten:
Go for it! Berätta hur det går!

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Tråden från VP-forum är 16 år gammal och totalt inaktuell i dag.
Det är ett helt annat regelverk som gäller i dag jämfört med då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Angående det här med olja.
Här är en liten film, där man kan se hur mycket köldmedia det är kvar i oljan, 30 minuter efter det att den togs ut från kompressorn.
Denna olja var klart olämplig i kompressorn, vilket också resulterade i att oljepumpen skärr ihop (nu hann vi iofs byta innan det hände, oljepumpen byttes också då den visade prov på slitage.)
Oljan är kraftigt utspädd av köldmedia, vilket fick till följd att det bildades gasfickor i lager och på glidytor.

Länk
solvindvatten
Inlägg: 86
Blev medlem: 18 november 2013, 22:54:34
Ort: Göteborg

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av solvindvatten »

Tack alla för er tid.

pi314 fin sammanställning.

Noterar att TomasL även medger att testa sig fram är nödvändigt även om man kan räkna på allt.

Jag tror detta projekt får föregås av en hel del kunskapsinhämtning innan det kan starta. Och billigt kommer det nog inte bli.
I slutändan kanske ändå TomasL har bidragit mest av alla med att just säga att det inte går ... :bravo: :tumupp: :doubt:

Om någon mer är sugen på samma projekt så vore det kul om vi alla kunde dela nyttig information som vi hittar.

värmepump ska det i alla fall bli.
Skriv svar