DIY Värmepump.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Det har jag aldrig skrivit, byta går inte, då du inte kan få ut den gamla oljan.
Ändå använder man det till bromsrör?
Det är INTE vattenledningsrör, utan bromsrör med betydligt tjockare gods.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av tecno »

Nu vet vi ju alla att efter alla dessa år med T..L här forumet att han är bäst på allt vilket skrå det än må vara så ska han verka som överstepräst.

Enklaste är ju att bara ge fan i och svara på allvetandes bäst inlägg så blir det lugnare för han har ju inte torrt på fötterna.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Teknikern »

TomasL skrev: 6 april 2022, 13:00:24 Spelar ingen roll vad du tycker och tänker, kopparrör och delar för vatten får inte användas vid tryck över 40 bar (max tryck för rördelar i dim 6-28mm), och eftersom man skall provtrycka, beroende på köldmedia från ca 42 bar och uppåt, så säger det sig själv att det inte funkar.
Teori är en sak, praktik en helt annan. Sen kommer ju materialkännedomen in också men dom blinda vägrar se, dom läser bara blindskrift.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Nu är det ju så att man alltid har PED att rätta sig till, så egensnickrade lösningar som inte stämmer överens med PED, är rätt oansvarigt, direkt felaktigt och dessutom i vissa fall brottsligt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Teknikern »

tecno skrev: 6 april 2022, 13:08:50 Nu vet vi ju alla att efter alla dessa år med T..L här forumet att han är bäst på allt vilket skrå det än må vara så ska han verka som överstepräst.

Enklaste är ju att bara ge fan i och svara på allvetandes bäst inlägg så blir det lugnare för han har ju inte torrt på fötterna.
Amen to that! :tumupp:
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

Om att dela kunskap och erfarenhet...
Är det inte detta det primära med ett forum?

Här är ett par DIY styrningar till VP.

CHPC: Cheap Heat Pump Controller:
https://github.com/gonzho000/chpc

Valden Heat Pump Controller:
https://create.arduino.cc/projecthub/va ... ler-a61505

Här är någon som gjort en egen VP med en lång historia om hur han samlat på sig lärdomar.
https://diyheatpump.net

Här är ett inlägg som delvis handlar om att köpa R410A, men också om hur olämpligt det är att sälja rördelar, byggnadsmaterial, bensin, bromsklossar och glödlampor till andra än till licensierade personer "med rätt att hantera" dessa potentiellt livsfarliga produkter. Jag kan inte garantera att texten är fri från ironi.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... 1#msg62021

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Personligen så tycker jag att man skall skaffa sig lite kunskap inom ämnet, innan man börjar leka självutnämnd expert som viss här tenderar att göra.
Det finns mängder av bra läroböcker att tillgå inom ämnet, och man bör nog först lära sig vad det hela handlar om, innan man kommer med en massa uttalanden.
Då ämnet är rätt omfattande, så går det liksom inte att lära sig detta på ett forum eller youtube.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av AndLi »

pi314 skrev: 6 april 2022, 13:35:25 Om att dela kunskap och erfarenhet...
Är det inte detta det primära med ett forum?
Du är ny här va? ;)

Detta är ett socialt media för de som vägrar sociala medier....
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

AndLi:
Ja, och en undran.
Finns det något som heter antisociala medier? :badgrin:

Allvarligt, så uppfattar jag en övervägande majoritet här som positiva och hjälpsamma.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 6 april 2022, 13:41:42 Personligen så tycker jag att man skall skaffa sig lite kunskap inom ämnet, innan man börjar leka självutnämnd expert som viss här tenderar att göra.
Det finns mängder av bra läroböcker att tillgå inom ämnet, och man bör nog först lära sig vad det hela handlar om, innan man kommer med en massa uttalanden.
Då ämnet är rätt omfattande, så går det liksom inte att lära sig detta på ett forum eller youtube.
Bakgrundskunskap kan ju också ha viss betydelse. Jag tror t.ex. att man har nytta av att ha kunskaper i termodynamik. Men, så tillkommer ju behov av en hel del praktiska kunskaper. Varav du pekat på en del.
Att samråda med andra som har kunskaper och erfarenhet kan ju också tillföra en hel del.

Jag tror det finns exempel från många områden där många skulle säga att "det där kan man inte göra själv". Men, så finns det dom som bevisat motsatsen.

Det här tycker jag är ett sådant exempel.



/Pi
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av Teknikern »

Det finns många som gärna vill trycka ner och trycka till medmänniskor så dom aldrig ens ska försöka göra nånting själva, kallas Narcissist med ett finare ord. Narcissister har jag fått nog av i livet, det finns inte nån mer än jag själv som vet vad jag tidigare gjort, vilken kunskap jag har och inte många vet vad jag har för möjligheter idag eller vad jag har tillgång till. Detta med att hela tiden påpeka "lagen säger" är jag uppväxt med så jag vet hur sådana som hela tiden bara pekar på lagar, regler och förbud fungerar och dom tar jag med en klackspark, hittills har jag inte skapat saker eller gjort sånt som skapat olyckor, däremot har jag fått städa upp vid ett flertal tillfällen då "auktoriserade" med behörighet trampat rejält i klaveret.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av pi314 »

Teknikern:
Du frestar mig att lista upp en rad svenska (och andra) uppfinnare som tagit fram banbrytande lösningar som lett till att stora företag, som ofta finns kvar idag, har startats.

Med dagens lagstiftning hade dom knappast fått göra det dom gjorde.

Sedan får ju var och en avgöra om dom tycker uppfinnarna gjorde fel eller om det finns brister i lagstiftningen.

Ett närliggande exempel är patentlagstiftningen. Jag förstår som att den fungerar bra för storföretag som t.ex. vill förlänga patent utöver det som är "normaltid". Finns det någon "normal", enskild, uppfinnare i modern tid som lyckats skydda sin uppfinning med patent? Utan att ha tillgång till och kunnat betala en samling patentjurister. Resurser som stora företag har, men inte "vanliga" uppfinnare.

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Det går inte att förlänga ett patent, det har alltid en sista giltighetsdag, 25 år efter publikationen, därefter är det slut.
Finns det någon "normal", enskild, uppfinnare i modern tid som lyckats skydda sin uppfinning med patent?
Det finns ett par tusen privatpersoner som har patent här i landet, utan stöd från större företag, så det är inga större problem, egentligen.

Du kan utan problem utveckla nya produkter, även med gällande lagstiftning (undantaget kärnkraft, om jag inte minns fel), dock inte som privatperson, utan i regel måste man ha ett bolag där utvecklingen sker (vilket iofs man alltid skall ha, pga skattemässiga fördelar)
Följaktligen så kan man i ett bolag utveckla till exempelvis en ny typ av värmepump, utan behov av certifieringar eller liknande.
Lagstiftningen i de flesta fallen handlar om service reparation och installation av utrustning.
Du får till exempelvis bygga aparatskåp utan krav på elbehörighet, bygga maskiner utan krav på elbehörighet osv.
MEN du måste trotts detta följa gällande lagstiftningar, av naturliga skäl.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DIY Värmepump.

Inlägg av TomasL »

Fortsätter här med detta om kylmaskinolja

Oljan, säljs av kylgrossiter, och finns normalt sett inte på några andra ställen, då det är en väldigt liten marknad, och oljan har i de flesta fall ett bäst före datum, då den är synnerligen hygroskopisk.
Det är möjligt att du hittar olja på nätet.
Dock finns det ett antal olika typer, vilka sinns emellan inte är kompatibla med varandra, dvs det är viktigt att man använder samma olja som redan finns i systemet.
Dock brukar det aldrig stå på maskinerna vilken typ det är, så man får idka lite detektivarbete.
Oljetyperna är
POE (polyolester, dagligt tal esterolja)
PAG (PolyAlken Glykol)
AB (Alkylbenzen, mineralolja)
PAO (PolyAlfaOlefin, i princip syntetolja)
Där POE och PAG oljorna är synnerligen hygroskopiska och när väl burken öppnats går det inte att spara den.

I en bil till exempel där kan du blanda AB och PAO utan problem, dock inte i en kylkompressor, eftersom det är en helt annan miljö den skall arbeta med.
Det går inte att Blanda vare sig PAG eller POE med varandra eller med PAO eller AB.
Så det är synnerligen viktigt att man väljer rätt olja.

När det gäller oljan, så skall den ha tillräckligt låg viskositet, även vid låga temperaturer för att kunna sugas med genom rörsystemet.
Den skall ha tillräckligt hög blandbarhet med köldmediat för att kunna sugas med i rörsystemet.
Den skall skapa så tunn oljefilm som möjligt i de värmeväxlande ytorna, tjockare oljefilm, sämre värmeöverföring
Den skall ha tillräckligt hög viskositet vid höga temperaturer för att kunna skapa en bärande oljefilm i kompressorn.
Den skall ha tillräckligt låg blandbarhet för att inte bli utspädd i kompressorn
Den får inte angripa elastomerer och andra tätningsmaterial i systemet.
Och den skall vara så hälsovänlig som möjligt.

Sammantaget så är dessa krav natuligtvis en omöjlighet, så oljorna blir en ren kompromiss, och man använder de olika typerna av olja i olika typer av system.

Traditionella F-Gas system använder man POE eller PAG-olja
I CO2 eller använder man PAG, AB eller PAO
I HC-System använde man förr AB och PAO, dock har det visat sig att man ofta får ett väldigt stort slitage i kompressorerna vid vissa driftsfall, så numera har man i princip uteslutande gått över till PAG

Som notis kan jag notera att de maskiner jag levererat med AB för en 10 år sedan eller så, funkar fortfarande utan problem och slitage, dock den oljan vi använde då tillverkas inte längre (tyvärr).

Vän av ordningen frågar sig då, varför inte PAG i alla maskiner, visst den är i princip kompatibel med alla förekommande köldmedier, men den har två väldigt stora nackdelar.
1: Den är vansinnigt hygroskopisk, suger åt sig fukt som en tvättsvamp, och tar följaktligen en hel evighet att evakuera. följaktligen tämligen svårhanterbar.
2: Den är hutlöst dyr, kylfirman får väl efter rabatter betala en bit över 1000:-/l
3: Pga känsligheten för fukt går det inte att spara "slattar" som blir över, vilket gör den ännu dyrare.

TIll allt ovanstående så kommer naturligtvis alla oljor i olika viskositeter, beroende på applikation
Skriv svar