Tidrelä service

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tidrelä service

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar. Jag har inte vågat testa hydraulolja på finmekanik av detta slag tidigare, men om du säger det så bör det vara grönt. Mest att jag redan hade symaskinsolja framme och vet det fungerar för urverk och annat. Har för mig att hydraulolja är i grunden ungefär samma men något tyngre konsistens, modern hydraulolja håller väldigt hög renhetsgrad. Motorolja till bilmotorer brukar däremot vara hygroskopisk. Jag skall prova hydraulolja, den kanske faktiskt är bättre nu när ni säger det!
Jo, diesel är ju bättre, jag minns inte vad det egentligen var i kristalloljan, men har för mig att det var någonting som påminde om lacknafta man kunde iaf blanda den med hälften mineralolja om man behövde lösa upp rost från gamla motordelar, cykelväxlar och annat, sedan fick man gå över med riktig olja. Diesel är ju mindre aggressivt och lämnar kvar en tunn oljefilm som skyddar (fotogen fungerar också) och är trevligare att använda än bensin och mineralterpentiner. Dieselrester bör ju också vara kemiskt förenligt med smörjoljan utan att förorena den med skadliga ämnen tycker man.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tidrelä service

Inlägg av Teknikern »

Vanligaste hydrauloljan inom industrin är ju Handels 32, inom skogs och entreprenadbranchen körs 46 och 60 mest. Dagens hydraulolja är egentligen en kombiolja och lämpar sig för finmekanik och verktygsmaskiner, jag har inget annat än hydraulolja hemma för den funkar till allt och i nödfall som skärolja till gängning om istret tagit slut i burken. Ister är underskattat som skärsmörja, jag har testat både sprej och annat som skulle vara nåt helt gudomligt, det enda som var "gudomligt" var försäljarens svada, dom hade alla kunnat bli väckelsepredikanter direkt. :lol:

Ister är grejen! :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tidrelä service

Inlägg av Mizzarrogh »

Symaskinsolja är nästan garanterat omförpackad liknande olja, bara i mindre och dyrare förpackning. :mrgreen:

Ursäkta om detta går litet offtopic, men när vi ändå snackar animaliska smörjoljor, jag skulle behöva olja till mina ångmaskiner, så jag funderar om inte tex talg eller klövolja är det som borde vara här till de varma delarna där oljan kommer i kontakt med vattendimma?
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Tidrelä service

Inlägg av Wirewrap »

Teknikern skrev: 10 februari 2022, 14:51:22 Ister är grejen! :tumupp:
Jag ärvde en burk klövfotsolja av min far. Han ärvde den från farfar. Bör ha varit från 1920 eller så. Oljan hade en pikant härsken doft, men var bra vid gängning.
Animaliska fetter är bra smörja när det är svårt att få en utbildad oljefilm.

Jag undrar om man kan ha ister stående i en burk med pensel utan att det börjar lukta?
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: Tidrelä service

Inlägg av betelgueze »

Till gängning finns ju Trefolex. Det använder jag. Jag tycker det funkar ganska bra.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tidrelä service

Inlägg av Teknikern »

Wirewrap skrev: 11 februari 2022, 09:08:20
Teknikern skrev: 10 februari 2022, 14:51:22 Ister är grejen! :tumupp:
Jag ärvde en burk klövfotsolja av min far. Han ärvde den från farfar. Bör ha varit från 1920 eller så. Oljan hade en pikant härsken doft, men var bra vid gängning.
Animaliska fetter är bra smörja när det är svårt att få en utbildad oljefilm.

Jag undrar om man kan ha ister stående i en burk med pensel utan att det börjar lukta?
Ister luktar inte härsket, jag var mycket i min ungdom och hjälpte till på en liten mekanisk verkstad med redan då "antika" maskiner och tillika "antika" gubbar som lärde mig massor, där stod isterburken dvs. den gamla konservburken med ister i och en välanvänd pensel i ett fönster mot södersidan och det luktade inte härsket om det istret, det måste också varit från Jesus tid nånstans. :D Jag saknar alla småverkstäder som fanns överallt, oftast var det ju far och son och nån anställd som drev verksamheterna, slitet trångt och skitigt kunde det vara men hjärtevarmt och kom man under en rast så fick man inte gå igen utan att ha fått kaffe, den traditionen håller jag stenhårt på, kaffe här är obligatoriskt om nån kommer. :)
Skriv svar