Frågor om Thörn T2 verktygsslip

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Frågor om Thörn T2 verktygsslip

Inlägg av SMV »

Har köpt en Thörn T2 verktygsslip med diverse tillbehör. Tänkte försöka lära mig använda den för att fixa till skärverktygen istället för att skrota så fort det blir slött, men också för att använda som rundslip och planslip.
Någon som har använt en sådan maskin?
Har inte maskinen hemma ännu men har förstått att det ibland kan vara svårt att nå över hela bordets bredd på just verktygsslipar vid planslipning och undrar om det är samma på denna?
Det är antagligen inga stora arbetsstycken jag kommer sätta upp men jag kommer behöva slipa in magnetborden som följde med så behöver åtminstone 150mm i slag på Y-axeln. Har idag en planslip med ungefär samma arbetsområde men skulle gärna se att jag kunde ersätta den med Thörnen för att spara lite yta.

Det ingick även en kurvstyrd Granlund slipapparat för koniska försänkare och gängtappar. Denna är inte riktigt komplett utan hittade bara två kurvskivor. Det sitter Rubber-Flex-hylsor i den och jag lär behöva fler av de också. Någon som vet mer om dessa eller rent av sitter på en manual eller så? Förstår principen men vore kul att läsa mer.
Lånad bild på Granlund apparaten:

Bild
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Frågor om Thörn T2 verktygsslip

Inlägg av RADIOT »

När jag höll på med CNC så köpte vi våra spännhylsor från https://www.chuckcenter.se/

Jag har ingen aning om deras priser, då jag var anställd på en mekverkstad och
pekade på vad som behövdes för att göra jobbet, varpå någon annan köpte in.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Frågor om Thörn T2 verktygsslip

Inlägg av SMV »

Hittade en till i lådan med grejer nu så då har jag en mellan 2,8-7mm och 7-13mm som det ser ut.
IMG_4253.JPG
IMG_4283.JPG
Angående räckvidden på att nå över hela bordet så verkar det sisådär. Det är helt enkelt för nära mellan skivan och pelaren som slipspindeln sitter på. I manualen skrivs om en "Slipspindelförlängning 50mm", det skulle antagligen lösa problemet.
Är även nyfiken på hur innersliptillbehören ser ut mer i detalj.
IMG_4278.JPG
Spindelnosen är bara en kona med gänga utanför som är höger respektive vänster beroende på sida av spindeln så jag tänker att det borde gå att tillverka eller adaptera moderna grejer. Däremot ska ju innerslipverktyget upp i 15 000rpm original så det ställer väl vissa krav på att det inte kastar för mycket.
IMG_4275.JPG
Blir lite monolog av det här men som sagt får de som eventuellt vet något mer om maskinen i fråga gärna fylla i. Det har inte skrivits speciellt mycket om den på nätet trots att de verkar vara relativt vanliga av frekvensen som de dyker upp på begagnatmarknaden att döma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar