Kina-VFD matning 380v trefas?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av torch »

Nu när jag trotts min elektronikanalfabetism fått igång min Combi-Mill med nytt styrsystem UC300eth, stegmotorer och drivar lurar jag på att skruva på en höghastighetsspindel.

Tanken är att köpa ett kit från ebay med 3kW vattenkyld spindel och VFD för att kunna köra lite vettiga varvtal för främst aluminium.
ATC-spindel hade varit trevligt men kan inte motivera 5ggr priset på min hobbynivå.

Alla VFD-er (varav de flesta HY, Hanyang) verkar dock vara för 230V matning när man ställer kontrollfråga om de finns som 3-fas version, även om så gott som alla bilder visar tre plintar RST på matningsingång och det ofta står att det går att köra både på 1-fas och 3-fas. Vet dom inte vad dom svarar på eller är det olika versioner?

Tänker mig att en VFD för 3-fas matning borde leva ett lättare liv och väsentligt minska risken för att snedbelasta och skjuta säkringarna (16A).

Borde finnas en och annan här inne som köpt och borde kunna bekräfta eller dementera.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av tecno »

Är den spindelmotorn 380V eller 230V?
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av torch »

230V står det på spindelmotorn på alla kit jag sett.

Tolkar dig som att en VFD alltså aldrig transformerar ner spänningen, utan ändrar alltid bara frekvensen 0-400Hz?

Typ denna
https://www.ebay.com/itm/124784596739?_ ... %3A2334524
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av hawkan »

Det är väl de små vfd-erna som man lämpligen kör på en-fas 220V.
De större vfd-erna kör enbart på 380V 3-fas.
"Små" som i under 2.5kW eller så.

Edit: de små anges som en eller tre-fas 220V. Det är spänningen mellan två ingångar R S T.
Det är 220V tre-fas och det är inte det vi har, vi har 380V tre-fas (eller 400V tre-fas...)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av TomasL »

torch skrev: 13 september 2021, 22:21:34 230V står det på spindelmotorn på alla kit jag sett.

Tolkar dig som att en VFD alltså aldrig transformerar ner spänningen, utan ändrar alltid bara frekvensen 0-400Hz?
Du kan alltid få lägre spänning ur en VFD, det är nödvändigt, annars brinner motorn upp.
Spänning och frekvens följer varandra linjärt, dock kan du aldrig få ut högre spänning ur den, än matningsspänningen.
För en standard asynkronmotor innebär det att maximal drivfrekvens blir 87 Hz, vilket för en 2-polig motor ger ett maximalt varvtal om ca 5200 rpm.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av hawkan »

Man kan mycket väl gå långt över 87 Hz, det är bara att effekten ökar inte och att momentet blir lägre (inverst mot frekvensen) och att motorn i sejt ska klara det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av TomasL »

Så länge motorn är obelastad går det, visst, men det är ju en smula onödigt att köra den över 87 Hz då de inte går att belasta fult ut
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av H.O »

Onödigt?
Du tänker på "din" applikation med pumpar/fläktar/kompressorer? Där nödvändigt vridmoment antingen är konstant eller t.o.m ÖKAR med ökat varvtal?

I en frässpindel (som ju dessutom råkar vara applikationen här) så kräver stora verktyg relativt lågt varvtal och relativt högt vridmoment medan små verktyg kräver relativt högt varvtal och relativt lågt vridmoment så det fungerar alldeles utmärkt att vridmomentet minskar med ökat varvtal. Naturligvis finns det gränser.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av torch »

Jag kommer ju ha kvar originalspindel som täcker upp till 2500rpm för momentkrävande applikationer eller borrning.

Sen blir det ett glapp upp till 8000rpm där bara 1kW finns tillgängligt av den tilltänkta höghastighetsspindels 3kw vid 24000rpm, men tänker att det ändå blir en vettig användbar kombination.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av torch »

Efter mycket frågande till E-baysäljare av kinaspindelkit med EU-lager, och två säljare cancellerade ordrarna visade det sig att ingen hade någon trefas-VFD på lager.

Därför fick det bli en ända från Kina som kom hem för någon månad sedan. 4,5kw spindel (lika stor fysiskt som 3,3kW) med 5,5 kW VFD.
Bara provkörd på bänken men verkar funka.

Med en 4,5kW spindel har jag ändå användbara 1kw vid 6000rpm vilket kändes vettigt när de var lika stora fysiskt och skiljde inte nämnvärt i pris.

Då till nästa fråga: vad för kabel behöver jag mellan vfd och spindel?

Jag tänker en skärmad med symetrisk jordledare "3+3" för att minska potentiella störningsproblem, men hur många mm2, och var köper man som privatperson 4m sån? Elfa har ingen vad jag kan se.

Motorn tar 10A, men har fått väldigt spridda bud ang vilken area man behöver så jag är nyfiken på vad expertisen här säger?

In i maskinen är det ju 2,5mm2, borde inte då detsamma räcka eller är det annorlunda med VFD?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av grym »

1.5 kvadrat räcker, eller har du kablen förlagd isolerad så den inte blir av med spillvärmen?

vanligt pu kabel med skärm är vanligast 3+ jord och skärm utanpå
pu om den kommer röra på sig i ex kabelkedjor
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av arvidb »

TME har rätt mycket kabelkedjekabel med minimumkvantitet 5 meter.
torch
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 oktober 2012, 23:01:46
Ort: Oskarshamn

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av torch »

Tack för tipsen!

Får nog lägga ner det där med symmetrisk jordledare, verkar inte finnas på släpkedjekabel, utan bara för fast installation, eller...? :humm:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av Borre »

Du behöver inget annat än skärmad 4G1,5 eller 4G2,5.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kina-VFD matning 380v trefas?

Inlägg av TomasL »

torch skrev: 3 november 2021, 21:23:35 Tack för tipsen!

Får nog lägga ner det där med symmetrisk jordledare, verkar inte finnas på släpkedjekabel, utan bara för fast installation, eller...? :humm:
Sök på servokabel
Du behöver inget annat än skärmad 4G1,5 eller 4G2,5.
Nja, obalanserad kabel tenderar att just skapa konstiga effekter i kabeln, med diverse störningar som följd.
Nu handlar det ju om väldigt små effekter i detta fallet, men, ändå, skall man göra det riktigt, så använder man balanserad kabel.

torch, om du fyllde i din profil bättre, med exempelvis, plats där du håller till, så blir allt enklare.
Skriv svar