Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Inlägg av Bengt »

Jag har en liten Lorch-svarv (fast stor för för att vara en Lorch, det är modell LAS) där jag funderar på att sätta dit digitaler. Problemet är att på släden måste det vara lite mindre än vanligt för att få plats. Det finns några varav jag har fått en del information om denna modell: https://www.rls.si/eng/fileuploader/dow ... asheet.pdf

Problemet är att säljaren påstod att den inte passade deras "vanliga" display. Vad jag kan se har den samma gränssnitt som vanligt förutom troligen matningsspänningen som är 5V. Jag har ingen aning vad alla dessa kinadisplayer har för gränssnitt mot sensorn och datablad är väl inte lätt att få fram.
Så här ser gränssnittet på den tänkta RLM-givaren. Matningsspänning 5V
RLM.png
Och här en annan sensor som ska vara mer standard. Lika vad jag kan se förutom matningsspänningen:
LM10.png
Någon som vet hur displayerna driver givarna? Detta är magnetgivare, det höll jag på att glömma att säga.

Jag har sett någon display där de står något i stil med "kan anpassa sig mot lite allt möjligt" men då kostar det också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Inlägg av malman »

Som jag lärt mig är det normala att dessa signaler överförs som rs422 signaler. Dvs balancerat. Man refererar inte signalen till jord utan till sin inverterade signal och får därigenom ett antal fördelar såsom bla bättre störtålighet.
Det finns gott om kretsar som omvandlar mellan div ttl nivåer single ended och differential signaling.... sök lite på rs422 driver och receivet... behövs bara tre uppsättningar små billiga kretsar att omvandla därimellan...
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Inlägg av Bengt »

Ja om det bara är frågan om en nivåkonvertering finns det säkert helt färdiga konverterare att köpa. Men det skulle vara intressant om någon vet hur gränssnittet ser ut på de vanliga givarna och displayerna.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Inlägg av H.O »

Vilka givare/displayer är vanliga?

Jag har magnetiska skalor och display från M-DRO, de har 2-fas utgång med TTL-nivå. Tittar man ett snäpp (eller två) upp på t.ex Acu-RIte (som ser ut att köpa in sina skalor från Heidenhein) så ser man i databladen att deras SENC-150 har 2-fas digital utgång med RS422 medan SENC-50 kan fås med antingen 2-fas digital RS422 eller med analog utgång.

Tittar man sen vidare på t.ex Renishaw FORTiS så tätnar djungeln, då snackar vi skalor som spottar ur sig absolut-position med protokoll enligt t.ex FANUC eller Mitsubishi. Jag tror dock inte den typen av skalor är vanliga på manuella maskiner.

Backar man några snäpp och hamnar på små skalor med integrerad display så brukar de fungera som digitala skjutmått vilka har en annan typ av seriellt protokoll.
Bengt
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 november 2003, 13:47:45
Ort: Linköpings Universitet
Kontakt:

Re: Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Inlägg av Bengt »

Jag räknar med att det blir någon form av Kina-display men då måste jag hitta någon under 1600 kr med frakt, annars lönar det sig inte. Jo, om de säljer via EU på något sätt. Så här långt i processen trodde jag nog att de alla kör med RS422. Men om nu m-DRO kör med TTL (vad menar du med 2-fas TTL? +-5V?) är bilden lite annorlunda. Bäst vore självklart en display som tar TTL-nivåer rakt av. Det kan nog finnas som option i vissa displayer men kineserna vet knappt vad dokumentation betyder.

/edit. Det konstigaste är ju att leverantören av magnetskala/sensor som jag hittade säger att den inte passar till en display en massa adaptrar fast sensorn finns med RS422. Visst, den har bara en flexkabelutgång men kontaktdonen är ju lätt att fixa själv.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Inlägg av H.O »

Med 2-fas menar jag att den har en A- och en B-utgång (eller ska vi kanske säga en A-signal och en B-signal), 90 grader fasförskjutana i förhållande till varandra - precis som på en roterande inkrementalenkoder och precis som visas i dina urklipp från tidigare inlägg.

Dessa båda signaler kan sedan, rent elektriskt, komma ut ur skalan som TTL eller öppen kollektor eller RS422. Som sagts tidigare är det enkelt att omvandla från/till TTL/RS422 men det enklaste är ju såklart att köpa skalor och display från ett och samma ställe.

Länka gärna till displayen de påstår inte fungera med skalorna.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vilket gränssnitt på digitaler till svarv

Inlägg av malman »

Signalen kallas ofta för quadratur signal och är standard. Man får helt enkelt ut pulser i förhållande till rörelse. Genom att jämför a och b signalen kan man avgöra åt vilket håll man rör sig. Ibland finns också en index puls som avges på ett eller flera givna ställen utefter rörelsen. Annars är det sk död räkning som gäller. Sen kan det skilja hur många pulser man får per avståndsenhet men det ställer man in i sin display.

Quadratur signalering är mkt vanligt innom allaformer av längd och rotationsgivare. Det är alltså inte fråga om någon data förbindelse eller liknande, det är ren puls per förflyttning. X antal pulser på a signalen motsvarar tex 1mm... b signalen följer a signalen men är förskjuten i längsled, vilket ger 4 tillstånd när man förflyttar sig en pulslängd.... a,b 00, 01, 11, 10 oså tillbaka till 00... kommer pulsen först på a signalen rör man sig åt ena hållet... kommer den först på b är det åt andra hållet.
Sen kan man överföra pulserna som rena ttl nivåer 0/5v eller som differentionella signaler med en a+ och en a- resp b+b- enligt rs-422 nivå specifikation. Ur dina figurer kan man misstänka att den övre är ttl nivå, single ended, då den säger a,b,index. Men den nedre är rs422 då de säger a+/a- b+/b- i+/i-. (Edit. Index pulsen var visst benämnd z i databladen ovan)
Rs422 är också 0/5v nivåer men man har två ledningar per signal så att säga. Jag är relativt säker på att de olika sakerna du visade datablad på är kompatibla sånär som på en ttl till rs422 omvandlings ic.
Skriv svar