Varvtalsstyrning closed loop

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Varvtalsstyrning closed loop

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har ju fräst en del nu med min hemmabyggda CNC-fräs. En sak som jag konstaterat är att det är helt nödvändigt att kunna styra varvtalet med closed loop. Åtminstone om man har som jag, en spindelmotor på 500W 25000 r/m. Utan closed loop måsta jag alltid se till att hålla ett visst övervarv i förhållande till matningshastigheten och detta gör att man lätt får brännmärken vid vändningar m.m.

Jag vet hur jag kan mäta vavtalet med ett par dioder och en reflektor på spindelmuttern samt en Arduino Uno eller likn. problemet är hur jag skall få Arduinon att ändra varvtalet. Nu har jag en sådan här regulator som styrs med en potentiometer. Finns det något klurigt sätt att styra den med Arduinon eller är det lättare att bygga ihop en tyristorreglering själv och vart hittar jag i så fall någon bra byggbeskrivning?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Varvtalsstyrning closed loop

Inlägg av svanted »

en liten stegmotor på potten...
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Varvtalsstyrning closed loop

Inlägg av H.O »

Är det alltså en 1-fas "universalmotor" för 230VAC du kör med?
Om så är fallet så är SuperPID en färdig produkt som påstås lösa det problemet, något att hämta inspiration från - eller bara köpa in om du känner för det.

En möjlig lösning (förutom att motorisera potentiometern som svanted är inne på) är att ersätta potentiometern med en elektronisk dito, som styrs från din Arduino. Problemet med den lösningen kan vara (beroende på hur befintlig regulator är konstruerad) att det i princip är nätspänning över potentiometern och det tål sannolikt inte en elektronisk pot. En brute-force-lösning på samma tema vore att ersätta potentiometern med en resistor-stege och lämpligt antal relä (beroende på hur många bitars upplösning du behöver).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Varvtalsstyrning closed loop

Inlägg av grym »

på den analoga tiden när man hadde en tacho på spindlen så var det bra reglering så den höll varvtalet med en snabb loop
i prakten en opamp som jämförde börvärde med är värde och styrde thyristorstyrningen

vad är det för motor, dc 200v?
om så

jag hadde gjort en relativt enkel sak
en pulsgivare på spindlen med ganska högt antal pulser per varv
en frekveens till spännings krets
en opamlösning som jämför börvärde med ärvärde
ett utgngssteg som kan driva motorn

opampsdelen behöver ha intrimmad feedback, så man inte för dålig reglering

frekvens till spänning ska ha hög frekveens för att filterkomponenterna ska ha så kort reaktionstid som rimligt möjligt

men motortypen ger vad den behöver ha för drivsteg

har ardunion pwm utgång för motorvarvtalet?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Varvtalsstyrning closed loopa

Inlägg av Krille Krokodil »

Zero cross detection finns det färdiga IC för. https://se.rs-online.com/web/p/voltage- ... s/2159635/

Opto-triac finns där mycket på om man googlar men jag hittade inget klockrent på den 1 minut jag lade ner.
Datablad med bra exempelkonstruktioner borde ju gå att finna där om man inte vill förlita sig på
Nisse Hemmapulares konstruktörskompetsens.

https://learnabout-electronics.org/Semi ... ors_66.php
https://www.instructables.com/Arduino-c ... e-circuit/
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Varvtalsstyrning closed loop

Inlägg av Krille Krokodil »

Skriv svar