Byte av spindel lager

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Byte av spindel lager

Inlägg av geidnert »

Är det någon som är en fena på att byta spindel lager som jag kan bolla lite med. Har en gammal Brother TC-227 med 10.000 rpm spindel på sig som börjat vibrera från 4000 - 10000 rpm, ju högre varvtal ju mer vibrationer. Undrar nu om jag kan byta lager i den själv men hittar ingen information och värden på förspänning av lagren och rekomendationer när man ska göra något sådant.
Någon som har koll på sånt här eller vet var ja kan vända mig?
verkstaden
Inlägg: 573
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av verkstaden »

Jag har bytt på några av mina maskiner men det har inte varit några konstigheter, viktigt med spindellager är att fylla i rätt mängd fett mellan varje lagerkula. Det brukar vara en viss procent av tomrummet som ska fyllas.
Till spindellager använder jag förresten Kluber Isoflex NBU 15 men kolla vad som rekommenderas till din maskin.
Och det absolut viktigaste: mycket bilder och en renoveringstråd!
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av Bonehead »

Här har du rätt mycket info:


Videon är saftigt lång men han är otroligt duktig och finns mycket att lära sig av den gubben.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av geidnert »

Ja, har tittat på den filmen, den var bra, men där säger han att det är viktigt att få förspänningen rätt med, och det får ja inte fram någon stans, inte heller det där med hur mycket fett som ja sha ha. Har kontaktat Brother i sverige, men eftersom detta inte är den nyaste spindeln så får jag inte fram någon information om detta. Dom säger bara att ja ska byta hela spindeln, köpa en ny, men det har jag ju inte råd med, kommer nog bli nog dyrt med nya lager bara :/
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av Bonehead »

Nu är jag absolut ingen expert, långt ifrån.
Men jag tänker spontant mätning med klocka samt koll av temperatur så får man känna av vad som funkar.
Förspänn det bara så du blir av med glappet och varmkör spindeln en stund, blir den inte särskilt varm så kan du säkert spänna mer.

Du skulle kunna testa att ta kontakt med lagerförsäljaren och se vad dom anser för temperatur är OK för deras lager.
Starta sedan spindeln vid kanske 500rpm och låt gå i 20 min, kolla temperatur och höj sedan varvtalet med 500 till och gör om.
Delvis så har jag hört att lager ska köras in så och delvis så är det betydligt mindre risk att något går åt skogen om man tar det steg för steg.

Det är väl egentligen en balans mellan att man vill ha så hög förspänning som möjligt men för hög utvecklar skadligt mycket värme, så värmeutvecklingen får styra lite.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av tecno »

Ta ett snack med gubbsen på SPECUMA som säljer lager och spindlar, de kan sin sak. Fick goda råd när jag bytte lager i min Aldrin fräs 'looooong time ago'.
verkstaden
Inlägg: 573
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av verkstaden »

Senaste bytet i Correan för några år sedan terroriserade jag Momentum här uppe tills Skf fick fram siffrorna om utrymme för fett i lagren, köper jag över disk tycker jag att man har rätt att få veta. :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av arvidb »

Vad gäller förspänning så brukar väl spindellager ("super precision"-lager) komma med förbestämd sådan? Alltså lagren är inslipade så att de får rätt förspänning när de kläms ihop stumt.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av geidnert »

Tack alla för era bra svar, ska se nu hur ja kan komma vidare med detta.
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av geidnert »

Fick pris av brother nu på en ny spindel, 76300:-, tänkte väl det skulle vara något sådant.

Spekuma rekommenderade inte att byta själva även fast dom så klart kunde sälja lager till mig, de skulle inte vara så enkelt enligt dom.

Så nu vet ja inte hur ja ska gå vidare, skulle vara bra att få kontakt med någon som kan göra det pt lig och se vad de skulle kosta och ställa det i relation till lager pris/riks/svårighet att göra själv kanske.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av arvidb »

Har du någon ritning på spindeln? (Så du eller den du anlitar kan se hur den ska demonteras/monteras.)

Vilka lager behövs? Hur mycket vill Spekuma ha för dessa? Det kan vara idé att jämföra priser, t.ex. hos Agrolager.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av L.Svedberg »

Jag kan göra jobbet åt dej. Jobbar som mekaniker på en mycket stor bearbetningsfabrik och gör ofta dylika lagerbyten på spindlar. Detta är inte ett jobb för den ovane av många anledningar. Till exempel krävs rätt verktyg för såväl demontering som demontering av spindeln, samt uppmätning av spindelstock osv osv. Hör av dej via PM om det är intressant. /Lasse
geidnert
Inlägg: 212
Blev medlem: 19 juli 2011, 00:10:51

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av geidnert »

Har inkluderat Spekuma och Rotera priser på lager, priserna från Rotera och Spekuma är väl gånger 2 antar jag eftersom dom antagligen är i par? Även bilder från parts list manual på spindel och så en video på när jag snurrar spindeln för hand, låter det inte väldigt torrt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av hummel »

Hade problem med glapp i spindel på en OKK PCV-40.
Vi demonterade spindeln och fick offert från 20000:- till 100000:- för enbart 5 lager.
Lägsta priset var OKK original, imponerande att ÅF i Sverige fortfarande hade reservdelar till en maskin från 80-talet.
Vid ytterligare analys fann vi att alla lagerbanor var i mycket bra skick, däremot så var kulorna slitna med stora platta ytor. Köpte nya kulor för 200:- och shimsade in lager i spindeln. Har fungerat helt utan problem i drygt 10 år nu.
verkstaden
Inlägg: 573
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Byte av spindel lager

Inlägg av verkstaden »

Hummel: har man tur kan en sån lagning vara både lärorik och även billig på lång sikt! :D

Geidnert: jag känner inte L.Svedberg mer än att jag läst hans trådar här men om man vill ha liv i maskinen på ett kontrollerat sätt tror jag på hans erbjudande!
L.Svedberg skrev: 18 augusti 2021, 22:53:32 Jag kan göra jobbet åt dej. Jobbar som mekaniker på en mycket stor bearbetningsfabrik och gör ofta dylika lagerbyten på spindlar. Detta är inte ett jobb för den ovane av många anledningar. Till exempel krävs rätt verktyg för såväl demontering som demontering av spindeln, samt uppmätning av spindelstock osv osv. Hör av dej via PM om det är intressant. /Lasse

/Johan
Skriv svar