Drivning till pergolatak

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Drivning till pergolatak

Inlägg av RDX* »

Hej,
Jag har under sommaren byggt en pergola, och tänkte nu förse pergolan med en tak duk. Likande denna:
stugor-och-forrad-pergola-pergola-med-tak-364470.jpg
Jag tänkte att man skulle kunna göra så att man kan föra in och ut taket både manuellt med en hak-pinne och med en elektrisk motor.
El-motorn har jag tagit ifrån en ikea höj/sänkbart bord, så denna har tillräckligt kraftig, med sin snäckväxel. Moton driver ett vajer spel som är loppat kring en "bobin".

Men hur gör man så att taket både kan vara motordrivet och samtidigt möjligt att dra för hand?
Några tankar jag har är:
1. Man kan bara manuellt snurra på motoraxeln (detta blir långsammt och omstänndigt)
2. Centrifugal koppling (kanske inte helt lätt att få att fungera bra, behöver troligen ta bort snäckväxeln)
3. Envägs lager (https://www.youtube.com/watch?v=UIhCPl8eb7s) Då behöver jag troligen lösa så att motorn bara snurrar i en riktning när man tar in och ut taket.

Så har ni några ideer?
Hur har man med tex CNC konverteringar av gammla manuella fräsar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av malman »

Jag tror det är way overkill med den motor du nämner.
Jag hade nog försökt med två stegmotorer. En på varje sida. En ren stegmotor utan växel kan drivas mekaniskt om man slår av drivströmmen till den. (Dvs släcka Enable signalen till drivstegen) dock måste det finnas sk frihjulsdioder för att schunta bort den genererade strömmen vid manuell drivning, men det brukar nog alla färdiga drivsteg ha per default.

Sen får de driva markisen med en vajerloop som går fram o tillbaka via brythjul i framkant, och lindad ett par varv runt motoraxeln via nåt lämpligt 'remhjul'.

Sen behövs lite minimal elektronik för att skapa drivsignalen till motorns drivsteg, men det är typ två tryckknappar och en arduino. (Ock sen godtyckligt drivsteg till motorn).
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av malman »

Sen en fråga...
Är det ett kit du byggt, eller från lösa delar.
Har tittat på liknande saker på tex Bauhaus, men behöver helt andra mått. Så jag har funderat på om man kan få tag i löp-profiler mm någonstansifrån för att bygga sin egen...

Har funderingar på tex löp-skenor som används för upphängning av kabelstammar för traverser mm. Men det riskerar bli lite.väl overkill och se lite grovt ut. Galvaniserade profiler i järn...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av RDX* »

Det är inget kit, det är byggt med träreglar. Jag använder ikeas vidga gardinskenor som löpbana för taket. (betydligt dyrare än vajrar) Men jag är nog inte den enda på detta forumet som har svårt att följa KISS.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av malman »

:)
Den känner jag igen….

Bra ide ang ikea skenan…. För min del funderar jag på om hängena kommer hålla i längden utomhus, men det är kanske bara att testa… annars får man kanske bygga egna i metall eller kanske 3d utskrivna i ASA, (som skall vara uv beständigare än ABS).

Skall definitivt klämma o känna på dessa nästa gång jag är på ikea..
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av RDX* »

Jag har kommit på en möjlig lösning, Differentialväxel.

om Differentialväxeln är kopplad till 1. vajerspel, 2. snäckväxel, 3. tröghetskoppling.

Om jag gör den 3:e kopplingen med något högre tröghet än vajerspelet, så kommer vajer spelet att röra på sig när motorn snurrar och tröghetskopplingen kommer ge vika när man flyttar på det manuellt.

Problemet är väl att det är nog inte helt lätt att få till trögheten på den 3:e kopplingen. Iallafall inte över tid.


... jag funderar vidare.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av H.O »

Någon form av elektromekanisk koppling? Exempel: https://www.autodoc.se/ridex/15217202
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av Gimbal »

Någon magnetkoppling kanske.
Kopplingen drar samtidigt som motor, och släpper när motorn stannar.
Sen måste du förstås ha ändlägesgivare eftersom motorn inte vet var taket står i fall någon flyttat det manuellt.

Edit, något för långsam. :doh:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av Palle500 »

Låt draglinan gå på en rulle med spår för linan monterad på motorn sen har du en flat tryckrulle som manövreras med en solenoid så att det driver vid aktiverad solenoid. Vid inaktiverad solenoid så löper ju linan fritt i motorhjulet och du kan justera läget med handkraft.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av RDX* »

Förstår inte riktigt vad du menar. vad beskriver en "flat tryckrulle"?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av Palle500 »

En skiss kanske förklarar?
IMG_2231.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Drivning till pergolatak

Inlägg av Jonaz »

Centrifugal/slung-koppling kanske?
Skriv svar