Kugghjulspump, till hydraulik?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Kugghjulspump, till hydraulik?

Inlägg av MNorrgren »

Har ett litet projekt på g, har inte hunnit dokumentera allt ön men har lite bilder till en början.

Det är från början en vätskepump från gambro, numera Baxxter. Där inte använd för så stor kraft utan för precision och noggrannhet, driftsäker.

Jag tänkte utnyttja dess kapacitet för kraften. De kan leverera stora tryck!

Återkommer med fler bilder på pumpen i sig inom kort! Har lite bilder ön så länge på pumpen med en ny motor, en borstlös motor på 500w, som faktiskt visat sig klart underdimensionerad…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kugghjulspump, till hydraulik?

Inlägg av grym »

den motorn behöver nog lämplig utväxling för att vara rimlig som motor till den pumpen
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kugghjulspump, till hydraulik?

Inlägg av danei »

Jag kan ha snubblat i beräkningen. Men jag får det till att motorn ger ett moment på 0,1Nm. Nu vet jag inte vad du har för displacement på pumpen. Men om du ska få högt tryck lär du behöva klart högre moment.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Kugghjulspump, till hydraulik?

Inlägg av MNorrgren »

Tack för svaren, jepp som ni säger så behövs det utväxling för att sänka varvtalet, vilket nu är på tok för högt samt att få upp högre moment. Nu har jag ett högt varvtal, som sjunker vid hög belastning såklart. Det fungerar klart acceptabelt men inte bra. Så ska beställa rem och remhjul, samt överväga en annan motor. Vet inte riktigt till vilken än men det går ge sig. Detta var ett rent test, för att se om pumpen ens klarade av det, vilket den gör. Så, så långt allt väl.

Det var ju inget kul att borra upp hålen och gänga dem, för slangnipplarna. Dessa ska också bytas ut mot något mer hållbart som klarar högre tryck. Jag väntar mig inte några jättehöga tryck men vore trevligt att komma upp i, ja 50 Bar? Om det ens kan vara rimligt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kugghjulspump, till hydraulik?

Inlägg av mrfrenzy »

Hur sakta tänkte du köra?
Enligt tillverkare av hydraulpumpar brukar minsta varvtal för kugghjulspump vara ca 300 rpm om det ska hålla. Annars för lägre varvtal rekommenderas kolvpump.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Kugghjulspump, till hydraulik?

Inlägg av MNorrgren »

Jag hade väl tänkt mig runt en 2000-3000rpm kanske? Men något i den stilen, kanske får variera upp eller ner beroende på hur den fungerar och önskat tryck.

Som de andra ovan pratat om har dessa borstlösa motorer ett högt varvtal med tämligen lågt moment. Denna motorn som sitter på har ett varvtal på 2500rpm/volt. Jag kör nu med 12.6 volt, 3s LiPo, så det är ju runt 30000rom, vilket är ju på tok för snabbt. Sedan går den ju inte så snabbt pga motstånd av pumpen såklart utan det är dess obelastade varvtal. Jag gissar dock stt jag kommit upp i 7000-10000r vilket också var för snabbt. När jag höll ca, gissningsvis 4000-5000r rpm fick jag bästa effekten och en jämn, fin gång. Vilket resulterade i bäst tryck i pumpen!

Så jag får väl växla ner den till runt 6000rpm och sedan justera varvtalet med en kontroller, så finns det marginal såväl upp som ner.
Skriv svar