Identifiering av gammal kontaktor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Identifiering av gammal kontaktor

Inlägg av hyperion »

Håller på att renovera upp en gammal Jungner US-305 verktygsslipmaskin och kopplade in elen idag för första gången.

Det visade sig att de tre kontaktorer som sitter bakom kontrollpanelen inte fungerar som de ska. En verkar funka men två behöver hjälp för att knappen ska "greppa" länkaget och sluta kontakterna.

Skulle såklart vilja behålla original knappar och kontaktorer om möjligt. Därför undrar jag om det går att få tag på bättre begagnade kontaktorer av samma modell eller tips på hur man renoverar dessa/liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Identifiering av gammal kontaktor

Inlägg av Teknikern »

I princip alla äldre kontaktorer och även vissa nyare går att plocka ner i bitar och putsa kontakter på och rengöra, håll koll bara så inget sprätter iväg när du klyver dom. Jag har fixat massor med trilskande kärvande oxiderande kontaktorer och relän mm. och oftast är det lite oxid eller skit som bromsar rörelsen av kontaktblecken som ställer till det. Jag har ingen "manual" då alla är olika så jag kör på känsla när jag klyver dom.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Identifiering av gammal kontaktor

Inlägg av MadModder »

Instämmer. När jag byggde den här lådan viewtopic.php?p=1545822#p1545822 plockade jag isär den begagnade och trilskande kontaktorn (som synes är av lite nyare snitt) och gjorde rent allt och sen ihop igen. Som ny. :)
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Identifiering av gammal kontaktor

Inlägg av hyperion »

Kanon, det funkade att ta isär och göra rent dom, smörja upp lite.
Tackar
Skriv svar