Revolver svarv ward 2bs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
05fd189c73
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 september 2018, 10:10:13

Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av 05fd189c73 »

Nån som har någon erfarenhet/info om en sådan? Fick den av en kollega/granne . Har redan en mindre kines svarv, men avskyr att skrota gamla maskiner så sa att jag tar den . Skulle vara intressant att veta vikt osv på den. Samt ifall det är något att ha eller ifall jag ska dumpa den i skrotbingen på jobbet.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av hawkan »

Eftersom jag har svart bälte i googling kan jag bidra med en länk.
Bild
http://www.lathes.co.uk/ward-60s/
Men kan den heta 2ds? 2bs finns inte i förteckningen.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av Bobbox »

Jag har haft en sån, tycker om dom, hade den nog i tjugo år.
Man kan göra det mesta i dom men inte skära gängor.
Lär man sig den så är den snabbarbetad.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av Teknikern »

Inte slänga för guds skull, jag har själv en stor Heinemann med spännhylschuck och luftchuck som också ska kompletteras med vanlig chuck och backskiva. Det är stabila pjäser som verkligen kan komma till sin rätt i en vanlig verkstad med lite komplettering av verktyg och uppspänningsanordningar och inte bara som massfabrikationsmaskin. Fundera på vad du gör i din andra svarv som funkar "sådär", överför tankarna till att köra i revolvern istället så kommer du att finna att du mer än gärna använder den istället för din kinasvarv.

Sen är det inte fel med dubbla svarvar, har du ett jobb som körs i den ena och behöver sticka emellan med ett annat jobb så är det perfekt med en svarv till enbart av den anledningen, själv har jag 3 svarvar varav en köptes som renoveringsobjekt billigt och ska bli vinterns jobb att fixa till. :)
05fd189c73
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 september 2018, 10:10:13

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av 05fd189c73 »

hawkan skrev:Eftersom jag har svart bälte i googling kan jag bidra med en länk.
Bild
http://www.lathes.co.uk/ward-60s/
Men kan den heta 2ds? 2bs finns inte i förteckningen.
Tackar! Det stämmer 2ds heter den.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ta väl hand om den!
Det ser ut att vara en vacker pjäs.
Ta rikligt med bilder och låt oss njuta av en god bruksrenovering!
Kanske ett teamarbete.
05fd189c73
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 september 2018, 10:10:13

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av 05fd189c73 »

Teknikern skrev:Inte slänga för guds skull, jag har själv en stor Heinemann med spännhylschuck och luftchuck som också ska kompletteras med vanlig chuck och backskiva. Det är stabila pjäser som verkligen kan komma till sin rätt i en vanlig verkstad med lite komplettering av verktyg och uppspänningsanordningar och inte bara som massfabrikationsmaskin. Fundera på vad du gör i din andra svarv som funkar "sådär", överför tankarna till att köra i revolvern istället så kommer du att finna att du mer än gärna använder den istället för din kinasvarv.

Sen är det inte fel med dubbla svarvar, har du ett jobb som körs i den ena och behöver sticka emellan med ett annat jobb så är det perfekt med en svarv till enbart av den anledningen, själv har jag 3 svarvar varav en köptes som renoveringsobjekt billigt och ska bli vinterns jobb att fixa till. :)
Då blir det till att försöka få hem den Bild
Har aldrig varit riktigt nöjd med Kina svarven, den är alldeles för liten för de flesta jobb jag gör i den. Samt dålig precision, nu är inte precision något jätte problem för mig då det mest är "Bonn svarvning" nån tapp hit å dit till traktorgrävaren, å lite specialverktyg.

Men det skulle inte skada om det vart bättre precision för någon gång så kommer jag väll behöva ha det.

Det är bra det finns kunnigt folk här på forumet! För lär väll se över den när jag fått hem den. Du verkar vara kunnig på det mesta så kommer nog flera frågor när jag väl fått hem denBild Funderar lite på vad den kan väga? Antar jag inte vågar ta den på en vanlig släpkärra å B-kort?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av Teknikern »

Uppskattningsvis runt ett ton, med en biltransport och ett par rejäla reglar så står den säkert fast lastar kärran runt 700 kg skulle inte jag tveka, min lilla svarv körde jag hem på min kärra och den väger runt tonnet, inga problem alls. Revolvern däremot väger c:a 3,5 ton så den tar inte ens jag på vanlig släpkärra. :lol:

Det där är en liten fin svarv, ytterst välbyggd och i stort sett outslitlig så nu har du höjt ribban från bonnsvarvning till att kunna köra lagerhus, axelmaterial och diverse och få det bra från början. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Revolver svarv ward 2bs

Inlägg av säter »

Synd att det inte går att gänga med den, men man får ta det man får.
Skriv svar