För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av taimanov »

Jag skrev nog fel i min kommentar.
bordet stått:
Då kommer kulskruvarna på bordet ta upp belastningerna när spindeln är i x:s ändläge.

Nu blir jag ännu mer förvirrad Madmodder, :-)

Förlåt Lemuren om jag krånglar.
Jag undrar om den här beskrivning är korrekt?

Det ska vara en portalfräs där x-axel går från vänster till höger. Den sitter på den fasta portalen som spindeln sitter på. Så spindeln kan gå från vänster till höger och upp och ned på den fasta portalen.
Själva bordet sitter på y-axeln som går bak och fram. med 1 lagervagn i mitten och 1 kulskruv till vänster och 1 kulskruv till höger. (alternativ använda sig av 2 lagervagnar så brett som möjligt för y-axeln fast monterad under portalen. Om Jag förstod H.O rätt.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av MadModder »

Hmm.. på en bordsfräs med portal rör sig spindeln fram och tillbaks längs Y, och bordets X är vinkelrät mot portalen.
På en stor verkstadsfräs, Abene eller nåt, är X åt vänster-höger om du står framför den.

Fast det finns ju olika skolor. Kan det vara 50/50? :D
ECC3D086-3513-4E1C-8FD7-6C6BB6145B3D.jpeg
För att förtydliga.
Lagervagnarna är fastskruvade rakt under den fasta portalen och kommer alltid ta upp all kraft som uppstår längs med portalen, i sidled ur skruvarnas sätt att se det. Oavsett var bordet befinner sig, eftersom vagnarna inte rör på sig alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av taimanov »

Aah, jag som missade hur x och y gick. Då fattar jag. :-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av MadModder »

Ingen fara. Jag har själv växlat. Frågan är om jag har x längs min egen portal... Det var så länge sen jag körde fräsen. :lol:

De som vill ha X som i bilden ovan menar att X ska vara längs bordets långsida precis som denna:
09079BD9-04DE-48A0-8871-87179397E864.png
Och att man då ska se sin portalfräs från sidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av X-IL »

Jag (och troligen många med mig) ser dock inte på X och Y så som bilden visar på portalmaskiner, utan på min rör sig portalen längs Y-axeln. X- och Z-axeln sitter på portalen. Och för att svara Taimanov så är jag rätt säker att alla (inkl Lemuren) utgått ifrån att det är TVÅ skenor under bordet, med ett linjärlager PER skena, skruvarna tar alltså inte upp någon kraft alls (nåja, väldigt lite iaf).
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: För mycket starköl på lördagen? CNC-funderingar.

Inlägg av SeniorLemuren »

Stämmer. Skenorna sitter längst ut på vänster och höger sida. När jag står framför fräsen så är det X som går till vänster
och höger, Y går mot och ifrån mig och det är Y som har skenorna anbringade under fräsbordet längst ut till vänster och höger med vagnarna monterade på bottenplattan i en linje från centrum på spindeln ut till vänster resp höger. Jag började med att fundera på en vagn på var sida men blev lite sugen på att offra en vagnlängd och använda 2 vagnar på var sida det gör maskinen otroligt stadig i gengäld får jag offra lite slaglängd. Å andra sidan så är linjärlagren till en stor Hitachi flerop, de har dubbla kulbanor och är enormt övedimensionerade för min fräs. Man man kan köpa en hyffsad komplett hemmafräs för priset av ett par sådana linjärlager. :D Släden som normalt sitter på dessa skenor väger ju flera hundra kilo och har en precision ner på delar av en tusendel så visst, det räcker med en vagn på varje sida.

Jag hade lite flyt med linjärlagren. Mina bröder har ett företag CNC-Service som servar bland annat Hitachis maskiner i hela Sverige. Det är ju så stora krav i dag på precision, så stora företag byter linjärlager och skruvar m.m långt innan de tappar nämnvärt i precision. Då hamnar de i brödernas bra att ha låda. :)
Skriv svar